فناوری تازه هوندا مانع از از ایجاد ترافیک می‌شود / اینفوگرافیک

محبوبه عمیدی: بسیاری از ما هنگام تردد در بزرگراه‌ها بدون اینکه تصادفی رخ داده باشد یا دلیل مشخصی برای توقف وجود داشته باشد، ناچار به توقف شده‌ایم. این شتاب گرفتن و توقف کردن‌های متعدد در بزرگراه‌ها که برای بسیاری از رانندگان عادی شده باعث خستگی آنها می‌شود، زمان سفرهای شهری را طولانی‌تر از معمول می‌کند، شانس تصادف خودروها را افزایش می‌دهد و مصرف سوخت را بیشتر از پیش می‌کند. شاید فناوری تازه ارائه شده توسط شرکت خودروساز هوندا بتواند از این توقف‌های بی‌دلیل و مشکلات ناشی از آنها بکاهد.   

به گزارش گیزمگ، در حالی که به کارگیری سیستم‌های ناوبری ماهواره‌ای در خودروهای مدرن و دریافت داده‌های لحظه‌ای ترافیک باعث شده امکان ردیابی گره‌های ترافیکی و پیشنهاد مسیرهای جایگزین به رانندگان ممکن شود، شرکت هوندا شیوه تازه‌ای را برای اجتناب از ترافیک در بزرگراه‌ها ارائه کرده است. فناوری جدید این شرکت می‌تواند خودروهایی را که عامل ایجاد ترافیک هستند شناسایی کند و با فاصله گرفتن خودرو از آنها، راننده را تشویق کند تا با سرعت کمتری مسیر خود را ادامه دهد و درگیر سرعت گرفتن و ترمزهای پشت‌سرهم گروهی که پشت سر این راننده قرار دارند، نشود.

محققان دانشگاه اکستر در ۲۰۰۷/۱۳۸۶ نشان دادند گره‌های ترافیکی الزاما به دلیل حجم بالای خودروها ایجاد نمی‌شوند، بلکه رانندگانی که ترمز می کنند، سرعتی خود را به کمتر از حد معمول کاهش می‌دهند و باعث ایجاد موج پس‌رونده ترافیکی می‌شوند نیز می‌توانند عامل توقف کامل خودروهای پشت سر خود در مسیر باشند. به عبارت دیگر وقتی اولین راننده سرعت خودرو را کاهش می‌دهد، راننده پشت سر او ناچار باید سرعت خود را بیشتر کاهش دهد تا برخوردی رخ ندهد و رانندگان بعدی نیز باید همین روند را ادامه دهند تا در نهایت صف خودروها از حرکت بایستد و یک گره ترافیکی ایجاد کند.

 

هوندا که اولین سیستم شناسایی خودروهای عامل ایجاد ترافیک را ابداع کرده، با استفاده از این فناوری در ابتدا این خودروها را شناسایی ‌کرده و سپس راهکارهایی برای اجتناب از ترافیک پیش رو را به راننده پیشنهاد خواهد کرد. این سیستم، شتاب گرفتن و ترمز کردن رانندگانی را که در یک خط و جلوتر از خودروی مجهز به این سیستم مشغول به حرکت هستند، اندازه‌ می‌گیرد و هر جا که احتمال می‌دهد گره ترافیکی تشکیل شود از راننده می‌خواهد با سرعت کمتری به حرکت خود ادامه دهد و فاصله‌اش را با خودروهای جلوتر حفظ کند.

متخصصان هوندا می‌گویند این سیستم می‌تواند با اتصال به سرورهای ترافیکی، سیستم «کنترل ناوربری انطباقی» خودرو ، ای.سی.سی را به صورت خودکار فعال کرده و در زمان لازم با یکپارچه شدن با الگوی حرکتی خودروهای جلوتر و مسیر، خودروی هوندا را در فاصله ثابتی از آنها حفظ کند و با همان فاصله به حرکت ادامه دهد.

آزمون‌های انجام شده توسط هوندا و مرکز تحقیقات پیشرفته علم و فناوری دانشگاه توکیو که بدون استفاده از اتصال به سرورهای ترافیکی و سیستم ACC انجام شده نشان می‌دهد استفاده از این فناوری باعث شده خودروها ۷درصد سریع‌تر حرکت کنند و در مصرف سوخت آنها ۳درصد صرفه‌جویی شود. پیش‌بینی می‌شود یکپارچه شدن با فضای ابری سرورهای ترافیکی و استفاده از سیستم ACC بتواند سرعت خودروها را تا ۲۳درصد و بهره‌وری سوخت آنها را تا ۸درصد بیشتر کند.

بخشی از تلاش هوندا برای وارد کردن این سیستم به بازار را استفاده از آن در جاده‌ها تشکیل می‌دهد؛ ماه جاری در جاده‌های ایتالیا و تیرماه در جاده‌های اندونزی کارایی این فناوری به نمایش گذاشته خواهد شد.

 ۵۳۲۷۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.