فهرست ۱۰ خدمت برای تجاری سازی فناوری/ بازاریابی برای محصولات فناوری

۱۲م دیماه ،

به گزارش خبرنگار مهر، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای ایجاد زمینه‌ای برای تحقق تجاری سازی دستاوردهای علمی شرکتهای دانش بنیان آیین نامه ” ارائه خدمات تجاری سازی به شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارکهای فناوری ومراکز رشد” را به پارکهای فناوری و مراکز رشد را تدوین کرد.

این آیین نامه پس از تایید و تصویب در شورای معاونان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوی به پارکهای فناوری و مراکز رشد ابلاغ شد.
 
تامین بخشی از نیازهای شرکتهای دانش بنیان به خدمات ایده تا بازار، تحریک تقاضا و ایجاد بازار برای خدمات تجاری سازی ، پشتیبانی از تاسیس و کمک به افزایش تعداد شرکتهای دانش بنیان و هدفمند منابع حمایتی معاونت از پارکها از جمله اهداف این آیین نامه عنوان شده است. 

بر این اساس در این آیین نامه ۱۰ خدمت برای تجاری سازی طرحهای فناورانه در نظر گرفته شده است که شامل موارد ذیل می گردد: 

ردیف عنوان خدمات تجاری سازی
۱ اخذ استاندارد، مجوز، تاییدیه و گواهی داخلی یا بین‌المللی
۲ ثبت اختراع (پثنت) بین‌المللی، ثبت علامت تجاری، تحلیل پتنت، بررسی میزان نوآوری و قابلیت تجاری سازی اختراع و فروش پتنت
۳ تحلیل فناوری و بازار
۴ تبلیغات و بازاریابی منجر به عقد قرارداد فروش
۵ تهیه طرح توجیهی، مطالعه امکان سنجی و طرح کسب و کار
۶ صدور ضمانت نامه
۷ خدمات آزمایشگاهی
۸ بازرگانی خارجی و امور گمرکی منجر به عقد قرارداد فروش
۹ ارائه مشاوره های فنی و تخصصی، مدیریتی، مدیریت تولید، مالی و حسابداری
۱۰ رصدفناوری و انتقال فناوری

بر اساس مفاد این آیین نامه پارکها و مراکز رشد موظف می باشند که از طریق فراخوان عمومی، شرکتهای واجد شرایط ارائه دهنده خدمات تجاری سازی را شناسایی و در پایگاه اینترنتی خود اعلام عمومی کنند.

علاوه بر این ۵۰ درصد از هزینه های تامین خدمات تجاری سازی چون هزینه قرارداد با شرکتهای ارائه دهنده خدمات از محل کمکهای معاونت، ۳۰ درصد از محل منابع پارکها و مراکز رشد و ۲۰ درصد از سوی شرکتهای دانش بنیان متقاضی تامین خواهد شد.

پارکهای فناوری و مراکز رشد در صورت هزینه کرد هدفمند و مناسب منابع مالی می توانند از منابع مالی تازه در مراحل بعدی و بر اساس نیاز خود بهره‌مند شوند تا دامنه پشتیبانی این نوع خدمات به شرکتها افزایش یابد. برای این منطور معاونت به صورت موردی ارزیابی‌هایی را از متقاضیان و ارائه دهندگان خدمات تجاری سازی انجام خواهد داد.
 

در این آیین نامه همچنین تاکید شده است که الزامی به استقرار فیزیکی شرکتهای دانش بنیان و مشاوران ارائه دهنده خدمات در محل پارکهای فناوری و مراکز رشد وجود ندارند.

این آیین نامه به مدت یک سال به صورت آزمایشی اجرا می‌شود وهرگونه تغییر در مفاد این آیین نامه منوط به تصویب شورای معاونان خواهد بود. 

به منظور ارائه خدمات تجاری سازی به شرکتهای دانش بنیان پارکهای علم و فناوری خراسان رضوی، استان فارس، سمنان، یزد و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و مراکز رشد دانشگاه صنعتی شریف و پژوهشگاه ابن سینا به عنوان کارگزار معاونت علمی معرفی شدند تا خدمات حمایتی از طریق این مراکز به شرکتها ارائه شود.


MehrNews Rss Feed
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.