فهمی هویدی:ازسرگیری روابط مصر و ایران به میزان استقلال مصری‌ها درتصمیم‌گیری‌شان بستگی دارد

۱۹اردیبهشت،

hov.jpg

یک اندیشمند اسلامی مصر گفت: از سرگیری روابط مصر با ایران به این بستگی دارد که مسولان مصری تا چه میزان در این خصوص مستقل عمل کنند و این موضوع بازنگری مصر در روابطش با آمریکا و اسراییل را به دنبال خواهد داشت.

فهمی هویدی، اندیشمند اسلامی و نویسنده و روزنامه‌نگار مشهور مصری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در مصر اظهار داشت: مصر پس از انقلاب و سرنگونی نظام مبارک برای کسب تایید از سوی آمریکا سه شرط پیش روی داشت؛ عدم عادی سازی روابطش با ایران، پایبندی به توافق‌نامه صلح میان مصر و اسراییل و برقراری دموکراسی نسبی در کشور برای بهتر شدن اوضاع مصر.

متن کامل این گفت‌وگو بدین شرح است:

سوال – موضع آمریکا نسبت به از سرگیری مناسبات میان ایران و مصر چیست؟

جواب: آمریکا معتقد است در صورتی که مصر مناسباتش را با ایران از سر بگیرد، توافق‌نامه صلح میان اسراییل و مصر به خطر می‌افتد و این موضوعی است که علامت‌های سوال بسیاری دربارهٔ اینکه مقامات مصری در این برهه زمانی تا چه میزان در این خصوص به صورت مستقل تصمیم‌گیری می‌کنند، به وجود آورده است.

سوال – شما نگرانی مسولان داخلی مصر و همپیمانان منطقه‌ای مصر دربارهٔ از سر گیری روابط مصر با ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جواب: نگرانی آنها سببی ندارد؛ عربستان سعودی دو سفیر ایرانی در جده و ریاض دارد. همچنین در دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس مانند امارت متحده عربیبا وجود بعضی اختلافات، اما باز ایران در آن جا سفارت دارد. ضمن این که همه کشورهای عربی سفیر ایرانی دارند. از این رو چگونه است که آنها نگرانی ندارند و این موضوع دربارهٔ مصر نگران ساز شده است؟

سوال- بعضی می گویند “ما موافق عادی سازی روابط با ایران نیستیم”، به نظر شما این درخواست‌ها سبب سنگ اندازی در روند از سر گیری روابط مصر با ایران می‌شود؟

جواب: دو کشور مصر و ایران تاکنون مشکلات مذهبی و عقیدتی نداشته‌اند و بعید می‌دانم این درخواست‌ها در روند از سرگیری مناسبات این دو کشور تاثیر بگذارد؛ اما احتمال می‌دهم سر و صداها و اعتراضاتی را در پی داشته باشد. به نظر من تصمیمات سیاسی باید با براساس منافع عالی کشور نه خواست و گرایش احزاب و جریان های داخلی کشور، گرفته شود.

سوال- خبرهای به گوش می‌رسد که ارتش و سازمان اطلاعات مصرمخالف عادی سازی روابط مصر با ایران می باشند،‌ این خبر تا چه حد صحت دارد؟

جواب: درست است،‌ نیروهای مسلح ارتش و سازمان اطلاعات به این سبب مخالف از سرگیری این روابط می باشند که آمریکا روابط عمیقی با ارتش مصر دارد و این موضوع در روند این امر بسیار تاثیر گذار است.

سوال- شما چگونه موفق شدید در مدتی که ایران و مصر روابط خوبی نداشتند، روابط حسنه‌ای با مسولان ایرانی داشته باشید؟

جواب:‌ احترام متقابل عامل اصلی ادامه روابط ما بود. مسوولان ایرانی می‌دانند که من دنباله رو کسی نیستم و آنچه می نویسم واقعیت دارد و به دنبال منافع و مصلحت خودم هم نیستم. با این سوال به یاد دوران شاه افتادم که روزنامه نگاران در آن دوره به ایران می‌رفتند و هدایای گران‌قیمتی از مقامات ایرانی دریافت می کردند اما من نه پیش از انقلاب و نه پس از آنها چیزی دریافت نکردم.

سوال- شما عملکرد نظام مصر را پیش از انقلاب این کشور در رابطه با ایران چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جواب: به طور کلی انور سادات و مبارک با علما رابطه خوبی نداشتند و این موضوع تنها به ایران محدود نمی‌شد. مبارک از اسلام گراها و اشخاص متدین و مومن بیزار بود و همین کدورت‌ها سبب شده بود که او با اسلام گراها رابطه بدی داشته باشد و آنها را دشمن خود بداند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.