فواید اهدای خون مستمر

افرادی که در طول دوره یکساله حداقل ۲بار به اهدای خون اقدام می کنند به عنوان اهدا کننده مستمر شناخته می شوند و این استمرار فواید زیادی برای آنها به دنبال دارد.

دکتر حاجی بیگی، رئیس سازمان انتقال خون تهران در خصوص فواید اهدای خون مستمر به خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: اهدای خون موجب دسترسی دائم به خون کافی در طول سال خواهد شد.

همچنین اهدا کنندگان مستمر آگاهی بیشتری نسبت به اهمیت اهدای خون و پیشگیری از بیماری های قابل انتقال از طریق خون دادند و اغلب به خاطر احساس مسئولیت اجتماعی، انسان دوستی و خود باوری اقدام به اهدای خون می کنند بنابراین انگیزه ای برای پنهان کردن رفتارهای پر خطر خود ندارند و با اهدای خون از اضطراب، نگرانی و تشویش در بیماران نیازمند به خون و خانواده های آنها جلوگیری می شود.

*خون اهدا کنندگان مستمر سالم تر و قابل اعتمادتر
رئیس سازمان انتقال خون تهران تصریح کرد: اهدا کنندگان مستمر در زمان ایجاد بحران و نیاز به خون بهترین منبع تأمین خون است.

وی گفت: خون اهدا کنندگان مستمر نسبت به اهداکنندگانی که برای نخستین بار اقدام به اهدای خون می نمایند به خاطر غربالگری های مکرر بالینی و آزمایشگاهی از نظر سلامتی قابل اعتمادتر است.

حاجی بیگی اذعان داشت: از فواید دیگر اهدای خون مستمر می توان به کاهش هزینه های مربوط به ذخیره سازی خون و فرآورده های خونی اشاره کرد.
همچنین با اهدای مستمر خون بین دریافت خون از اهدا کنندگان و عرضه آن به مراکز درمانی تعادل برقرار می شود.

وی در ادامه اشاره کرد: آنچه مسلم است اینکه فقط با آموزش می توان اهدا کنندگان خون را جذب و حفظ کرد و مناسب ترین مربیان برای تبلیغ و ترویج اهدای خون سالم در خانواده و جامعه خود اهدا کنندگان مستمر هستند.

حاجی بیگی در خاتمه خاطرنشان کرد: درصد اهداکنندگان مستمر خون در هر جامعه یکی از شاخص های مهم توسعه و تعهد اجتماعی است. /ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.