فواید مصرف مغزها در افراد مبتلا به چاقی شکمی و سندرم متابولیک

گسترش چاقی در جهان به معنی افزایش شمار مبتلایان به سندرم متابولیک می باشد. علائم آن شامل: افزایش چربی شکمی، قند و فشار خون بالاست

گسترش چاقی در جهان به معنی افزایش شمار مبتلایان به سندرم متابولیک می باشد. علائم آن شامل: افزایش چربی شکمی، قند و فشار خون بالاست که سبب افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع دو و بیماری قلبی می گردد. ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی می تواند به این بیماران کمک کند تا وزن اضافه خود را کاهش داده و علائم بیماری را کنترل کنند. یکی از این تغییرات می تواند مصرف منظم مغزها در رژیم غذایی باشد که سرشار از مواد مغذی مفید مانند چربی های سالم(اسید های چرب غیر اشباع) و آنتی اکسیدان ها (پلی فنول) می باشند.

برای اولین بار، دانشمندان وجود رابطه بین مصرف مغزها و بالا رفتن سطح سرتونین در افراد مبتلا به سندرم متابولیک را گزارش کردند. سرتونین ماده ای است که به انتقال پیام های عصبی کمک کرده و احساس گرسنگی را کاهش می دهد و سبب احساس شادی در افراد و سلامت قلب می گردد.

برای بررسی اثرات بیوشیمیایی مغزها، محققان ۲۲ فرد مبتلا به سندروم متابولیک را به مدت ۱۲ هفته تحت یک رژیم غنی از مغزها ( روزانه ۳۰ گرم گردو، بادام و فندق خام پوست نکنده) قرار دادند و نتایج حاصله را با ۲۰ بیمار که درگروه کنترل بودند و از مغزها استفاده نمی کردند مقایسه نمودند. متابولیت های موجود در ادرار این افراد جمع آوری و بررسی شد. نتایج نشان داد که میزان متابولیت های پلی فنول و سرتونین درگروهی که از مغزها استفاده کرده بودند افزایش یافته است.

یافته های حاصل از این مطالعه نشان داد که مصرف منظم مغزهای خام در افراد مبتلا به سندرم متابولیک مفید بوده و می تواند از ابتلا به بیماری های قلبی پیشگیری کند.

نکته عملی:بر اساس این مطالعه مصرف روزانه ۳۰ گرم مغزهای خام (با احتساب وزن پوست انها) در رژیم غذایی افراد مبتلا به سندرم متابولیک مفید بوده و می تواند در کاهش چربی شکمی، قند و فشار خون نقش داشته و از ابتلا این افراد به بیماری قلبی و دیابت نوع دو در آینده پیشگیری کند.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.