فوتبال« ناپاک» در جامعه ای« پاک» رخ می دهد ؟

وبگردی ۲۰:۳۰،بحث بر سر پاکی و ناپاکی فوتبال، همه سال وقتی که به هفته ‌های پایانی لیگ برتر نزدیک می‌شویم، با شدت بیشتری بر سر زبان ها افتاده و با آب و تاب بسیاری در رسانه ها مطرح می شود. سوالی که شاید این روزها و در هفته های پایانی لیگ ذهن خیلی ها را به خود مشغول کرده باشد این است که؛ چرا می گویند فوتبال ما ناپاک است، اصولا فوتبال پاک و ناپاک به چه معناست؟

به گزارش «تابناک» ، در پاسخ به پرسش بالا بایستی به به این نکته توجه کرد که احتمال فساد و ناپاکی بیشتر در جایی رخ می نمایاند که در آن بحث پول، قدرت و شهرت در میان باشد. حال فوتبال و لیگ برتر همانجایی است که علاوه بر شهرت، برآیند ۳۰۰ میلیارد تومانی هزینه‌ سالانه اهالی فوتبال، در نهایت به قهرمانی یک تیم و سقوط سه تیم به دسته یک ختم می‌شود.

همچنین در این روزهای سرنوشت ساز لیگ، بازار داغ ارسال پیامک ‌های اغوا کننده به مدیران باشگاه‌ ها، مربیان و حتی بازیکنان تیم‌ های لیگ برتری و مواردی بسیار از این دست، باعث می‌شود شایعه تبانی و زد و بند، به دم دست‌ ترین شایعه فوتبالی‌ ها در این روزها و هفته ‌های پایانی تبدیل شود.

اما نکته ای که این گزارش می کوشد آن را مطرح کند، بحث بر سر چند و چون ناپاکی در فوتبال نیست، بلکه طرح این مسئله است که در زمانی که کل بودجه فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (در سال ۹۰ کمتر) از ۱۰۰ میلیارد تومان (معادل یک سوم هزینه فوتبالی ها) بوده است، آیا نمی توان صحبت از فوتبال ناپاک نمود، فوتبالی که در آن دلالان و بازی فروشان، اربابان بلامنازع این پرطرفدارترین و محبوبترین ورزش کشورند؟! آیا فوتبال ناپاک جزئی از جامعه ناپاک نیست، جامعه ای که در آن قبح دروغ، تملق و چاپلوسی، کم کاری و کم فروشی و… مدت هاست که ریخته شده است و آدم هایش مترصد پیمودن یک شبه ره صد ساله اند تا به شهرت و ثروت برسند؟!

از این رو برای یافتن علت فساد و ناپاکی در فوتبال، که موضوع پیامک برنامه این هفته نود هم بود، بایستی به سراغ کلیت جامعه و تک تک خودمان برویم. مهم‏ترین عامل بروز فساد و ناپاکی در یک جامعه، به فرهنگ و ساختار فکری-ارزشی آن جامعه بر می گردد.

 به گونه‏ای که اگر ارزش‏ها، هنجارها، عقاید و باورهای حاکم بر افراد اجتماع متکی بر ارزش‏های مادی‏ گرایانه، فردگرایانه و مصرف ‏گرایانه باشد و ساختارهای اجتماعی از انسجام و کارکردهای لازم برخوردار نباشند، ناکارآمدی و ضعف نظام فرهنگی و اجتماعی را به دنبال داشته و پیامد آن، شکل‏گیری فساد در همه سطوح و لایه‏های اجتماع، از فتبال گرفته تا سیاست خواهد بود.

همچنین در کنار این عوامل فرهنگی، مشکلات اقتصادی از جمله؛ رکود اقتصادی، کاهش درآمدها، بی ‏عدالتی، مادی‏گرایی، بی‏ثباتی اقتصادی، تورم افسار گسیخته، کاهش قدرت خرید مردم، توزیع نامناسب درآمدها در جامعه و تجمل گرایی و مصرف زدگی بیش از حد، از عوامل مهم اقتصادی است که زمینه‏های بروز فساد و ناپاکی را در جامعه فراهم می‏سازد.

بنابراین یک فوتبال پاک و سالم نیازمند یک جامعه پاک و سالم است و صرف تاکید بر معضلاتی چون دلالی، تبانی و… در فوتبال بدون پرداختن به ریشه ها و عوامل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی فساد در جامعه، به صورت اصولی نمی تواند به پاکی به فوتبال بینجامد. ضمن اینکه در چنین فضایی نیاز به نظارت بیشتر و دقیق‌ تر کاملا اجتناب‌ ناپذیر و ضروری می نماید.

اخبار اخبار جذاب

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.