فوتسال به دنبال بازگشت به مسیر موفقیت

جام جهانی تایلند با بیم و امیدهای فراوانی آغاز می‌شود

جام جم آنلاین: در حالی که فقط حدود دو ماه تا شروع رقابت‌های جام جهانی فوتسال باقی مانده است و بزودی تایلندی‌ها (که هنوز سالن دیدار فینال این مسابقه‌ها را به مرحله ساخت و آماده‌سازی نرسانده‌اند) میزبان آسیایی جام جهانی می‌شوند، شرایط تیم ملی فوتسال کشورمان کمی نگران‌کننده و تا حدی بدون ثبات به نظر می‌رسد، طوری که موفقیت تیم ملی ایران در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

از سویی چندی پیش، تیم ملی فوتسال در رقابت‌های امسال جام ملت‌های آسیا ناکام ماند و پس از سال‌های طولانی قهرمانی، عنوانی بهتر از سومی به دست نیاورد و از سوی دیگر، در عرصه باشگاهی نیز با شرایط خوبی روبه‌رو نیستیم و به‌دنبال معضل تبانی فصل گذشته که به پس گرفتن جام از تیم قهرمان مسابقه‌های لیگ منجر شد، شروع لیگ امسال هم با چالش‌های زیادی همراه شده است، طوری که در پایان فصل نقل و انتقالات لیگ، ملی‌پوشان کشور از حضور در هر باشگاهی بازماندند تا به ناچار، فصل نقل و انتقالات تمدید شود. با این حال، باز هم بازیکن مطرحی چون وحید شمسایی بدون تیم باقی ماند.

در چنین شرایطی فهرست تیم ملی برای انجام بازی تدارکاتی روزهای بیست و هفتم و بیست و هشتم شهریور با روسیه به‌گونه‌ای منتشر شد که در آن نامی از سه بازیکن شاخص فوتسال ایران (وحید شمسایی، مصطفی نظری و جواد اصغری‌مقدم) وجود ندارد.با توجه به توجیه ضعیف سرمربی جوان تیم ملی در تشریح دلیل دعوت نشدن ستاره‌های تیم ملی به نظر می‌رسد دعوت نشدن این بازیکنان بی‌ارتباط با بی‌رغبتی آنها از حضور در تیم‌های لیگی نیست.

علی صانعی، سرمربی تیم ملی فوتسال قبلا اعلام کرده بود دعوت نشدن شمسایی به دلیل بدون تیم (باشگاه) بودن این بازیکن است، در حالی که حسین شمس، سرمربی پیشین تیم ملی در پاسخ به این توجیه اعلام کرده است دعوت شدن یا نشدن یک بازیکن به تیم ملی از اختیارات سرمربی است و او می‌تواند به‌دلیل مناسب نبودن بازیکنی با تفکرات خود یا در اختیار داشتن بازیکنی بهتر، از او دعوت به عمل نیاورد، ولی نمی‌تواند به این بهانه که شمسایی در باشگاهی بازی نمی‌کند او را دعوت نکند! مگر شمسایی بازیکنی چهارده ساله است که لازم باشد بازی‌های او در باشگاهش دیده شود تا مورد شناخت سرمربی قرار بگیرد؟ او بهترین گلزن تاریخ فوتسال ملی جهان است و کسی نیست که فوتسال شمسایی را نشناسد.

صانعی که خود سال‌ها بازیکن و سپس دستیار شمس بوده است کار بسیار دشواری را در جانشینی این مربی خبره دنبال می‌کند، چون در دوران مربیگری حسین شمس، فوتسال ایران از قالب تیمی درجه چهارم در فوتسال دنیا به یکی از مدعیان جهان درآمد و حتی قهرمانی جام کنفدراسیون‌های جهان و نایب‌قهرمانی جام جهانی کوچک را هم به دست آورد و در همین مسیر صعودی، شمس قول بالا رفتن شاگردانش از سکوی جام جهانی ۲۰۱۲ تایلند را داده بود که پیش ازعمل به قولش از مسئولیت خود کنار رفت. بنابراین بار انتظارات از سرمربی جوان تیم ملی آنقدر بالا رفته است که موفقیت‌های معمولی نیز نمی‌تواند انتظارات هواداران و علاقه‌مندان این ورزش را برآورده کند، چه رسد به آن‌که پس از سال‌ها، جام قهرمانی فوتسال آسیا نیز (که گویی به نام ایران سند خورده بود) به ژاپنی‌ها واگذار شود!

نکته: چندی پیش، تیم ملی فوتسال در رقابت‌های امسال جام ملت‌های آسیا ناکام ماند و پس از سال‌های طولانی قهرمانی، عنوانی بهتر از سومی به دست نیاورد و از سوی دیگر، در عرصه باشگاهی نیز با شرایط خوبی روبه‌رو نیستیم

البته صانعی نیز در حد توان و تجربه خود برنامه‌های شمس را در تیم ملی دنبال می‌کند و هنوز مدیریت فوتسال ایران در برگزاری دیدارهای تدارکاتی خیلی قوی‌تر از فوتبالی‌ها ظاهر شده است و از این پس تا شروع رقابت‌های فوتسال قهرمانی جهان در کشور تایلند نیز انجام دیدارهایی هدفمند در برنامه تیم ملی گنجانده شده است، به این ترتیب که ایران ابتدا با دو کشور صاحب فوتسال روسیه و اکراین روبه‌رو خواهد شد که هیچ‌یک از این دو کشور دارای فوتسالی ضعیف‌تر از ما نیستند و محک مناسبی برای تیم ما در ایجاد انسجام و هماهنگی تاکتیکی و شناخت کامل مربیان از بازیکنان خود محسوب می‌شوند.

در واپسین روزهای پیش از شروع جام جهانی هم ایران در برابر استرالیایی قرار می‌گیرد که دارای کلاسی به مراتب پایین‌تر از تیم‌هایی مثل روسیه، اکراین و ایران است تا ملی‌پوشانمان با ارائه یک مسابقه روان و کسب پیروزی پرگل، شرایط روحی و روانی ایده‌آلی برای شروع جام جهانی کسب کنند.

به هر حال تیم ایران در گروه دوم مسابقه‌های جام جهانی تایلند با تیم‌های اسپانیا، گواتمالا و مراکش روبه‌رو شده است که به نظر می‌رسد این گروه‌بندی قرعه مناسبی برای کشورمان باشد، چرا که اسپانیا به‌عنوان یکی از دو قطب برتر فوتسال جهان (به همراه برزیل) مانند دوره گذشته در دور مقدماتی حریف ایران شده است و با توجه به سطح متوسط تیم‌های شناخته شده، گواتمالا و مراکش به نظر می‌رسد در صورتی که این دو تیم شگفتی خارق‌العاده‌ای مقابل تیم کشورمان ایجاد نکنند یا به تعبیری دیگر تیم ملی ایران در حد و اندازه‌های خود ظاهر شود براحتی در کنار اسپانیا، به دور بعدی مسابقه‌ها صعود خواهد کرد و در مراحل بعدی نیز قرعه به‌گونه‌ای است که امکان صعود به مراحل بالایی را داراست.

آنچه مشخص است ایران در فوتسال جهان به دنبال کشورهای برزیل، اسپانیا، ایتالیا، روسیه و اکراین و در کنار یا بالاتر از حریفان شاخص دیگری نظیر آرژانتین، پاراگوئه، جمهوری چک، ژاپن و… قرار دارد؛ فاصله‌ای که نه با تیم‌های فرادستی و نه تیم‌های فرودستی آنقدر زیاد است که تیم ملی ما از کسب افتخاری بزرگ به مثابه بالا رفتن از سکوی جهانی ناامید باشد و نه حاشیه امنیت چندان بزرگی برای خود متصور باشد.

در حقیقت همه چیز به عزم جزم تیم ملی و ایجاد فرم ایده‌آل جسمانی و روانی آن در جام جهانی پیش‌رو بستگی دارد و در این برهه مناسب تا شروع این مسابقه‌های مهم، ایجاد همدلی و اتحاد بزرگ‌ترین رکن موفقیت این تیم محسوب می‌شود که با تدابیر خوب مسئولان باتجربه فوتسال و همراهی تمام عوامل حاضر در این رشته و رسانه‌های ورزشی قابل تامین خواهد بود.

اکنون مدتی است ورزش ایران در عرصه قهرمانی روی دور موفقیت قرار گرفته است و کاملا حیف است فوتسال به عنوان یکی از پیشگامان به گردش درآمدن این چرخه موفقیت، از همراهی آن عقب بیفتد.

مجید عباسقلی / گروه ورزش


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.