فولکس‌واگن کومبی بازنشسته شد

۱۲ تیرماه ۱۳،

فولکس‌واگن کومبی بازنشسته شد

Bookmark and Share

تولید فولکس‌واگن تایپ ۲، که هنوز بعد از ۵۶ سال در برزیل ادامه داشت، به خاطر قوانین تازه ایمنی و زیست محیطی در این کشور متوقف خواهد شد و به این ترتیب ماشینی که رکورد طولانی‌ترین زمان تولید را دارد بازنشسته خواهد شد. 

تایپ ۲ که با نام‌های ترنسپورتر، کومبی و کمپر در بازارهای مختلف شناخته می‌شود، برای اولین بار در سپتامبر سال ۱۹۵۷ به بازار عرضه شد. این خودرو بعد از مدل بیتل (تایپ ۱) دومین محصول کارخانه آلمانی بعد از جنگ بود. 

ایده ساخت تایپ۲ به «بن پون» واردکننده محصولات فولکس‌واگن در هلند نسبت داده می‌شود. در سال ۱۹۴۶ او که برای خرید و واردات مدل بیتل به کارخانه فولکس‌واگن در وولفسبورگ رفته بود، با دیدن ماشینی که سردستی با قطعات اضافی بیتل ساخته شده بود، به این فکر افتاد تا خودرویی باری بر اساس بیتل طراحی کند. 

اولین طرح‌های او در سال ۱۹۴۷ آماده شد. ایده او این بود که صندلی راننده را تا حد ممکن جلو بیاورد تا جا برای حمل بار باز شود. با این ایده ماشین او می‌توانست۶۹۰ کیلوگرم حمل کند. 

فولکس‌واگن کومبی بازنشسته شد

فولکس واگن در آن زمان با تمام ظرفیت در حال ساخت مدل بیتل بود و فرصتی برای کار بر روی یک مدل تازه نداشت. اما به محض اینکه ظرفیت کارخانه اجازه داد یک کانسپت با شاسی نردبانی و یک موتور ۱.۲ لیتری ۲۸ اسب بخاری به نام تایپ ۲۹ ساخت که مبنایی برای ساخت کومبی شد. 

مهمترین چالش آیرودینامیک بسیار بد ماشین بود و برای کاهش مقاومت ماشین در برابر جریان باد مهندسان فولکس‌واگن آزمایش‌های بسیاری در تونل باد انجام دادند. دست آخر در نوامبر سال ۱۹۴۹ با تأیید مدیریت فولکس‌واگن اولین سری از این خودرو در دو مدل کومبی با سه ردیف صندلی و باری به بازار عرضه شد. در سال‌های بعد مینی‌بوس، آمبولانس و وانت دوکابین هم براساس این خودرو ساخته شد. 

فولکس واگن در سال ۱۹۷۹ بعد از ساخت نزدیک به دو میلیون ۱۵۰ هزار دستگاه تایپ۲، تولید این ماشین را متوقف کرد. اما تولید این خودرو که از سال ۱۹۵۷ در برزیل آغاز شده بود همچنان ادامه داشت. کارخانه برزیلی هم تا امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه از این مدل تولید کرده است. 

فولکس‌واگن کومبی بازنشسته شد

ایده‌ای بن پون برای قراردادن صندلی راننده جلوتر از محور جلوی خودرو که سبب محبوبیت این خودرو در دهه پنجاه شد، حالا با قوانین تازه ایمنی در برزیل منطبق نیست. به همین سبب چاره‌ای جز توقف تولید خودرو وجود ندارد. 

ششصد دستگاه آخر با عنوان «سری آخر» و رنگ آبی ویژه و لاستیک‌های دور سفید ساخته می‌شود. همه ماشین‌ها قرار است پلاک مخصوصی داشته باشند که شماره آن‌ها را از ۶۰۰ نشان می‌دهد و فولکس‌واگن هم برای آن‌ها اعتبارنامه صادر می‌کند. موتور ماشین حالا ۱.۴ لیتری است و با آب خنک می‌شود و قدرتش ۷۸ اسب بخار است. قیمت هر دستگاه از این خودرو که حالا به دستگاه پخش موسیقی MP3 و امکان اتصال از طریق USB را دارد، نزدیک به ۳۶ هزار دلار است. 

برچسب ها : فولکس‌واگن | کومبی | ترسپورتر | تایپ ۲ | تاریخ : ۲۰۲۴/۰۸/۲۲
  • استفاده از مطالب و تصاویر این پایگاه اینترنتی تنها با ذکر منبع و لینک به “سایت خودرو” مجاز است


www.khodroreview.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.