فولکس واگن بیتل جنجالی‌اش را احیا کرد

۱۹ام بهمن ،

فولکس واگن بیتل جنجالی‌اش را احیا کرد

Bookmark and Share

برتل اشمیت: فولکس واگن در سال ۱۹۷۳ در حالی که برای رونمایی از نسل اول گلف آماده می‌شد در تلاشی تبلیغاتی برای بازاریابی مدل «قورباغه‌ای» به دردسر افتاد. چهل سال بعد کارخانه آلمانی دوباره پرونده مدل جنجالی‌اش را باز کرده و شک دارم نظر مردم چندان نسبت به آن زمان تغییر کرده باشد. 

فولکس‌واگن در نمایشگاه خودرو شیکاگو از مدل مخصوصی از فولکس بیتل به نام «بیتل جی‌اس‌آر» رونمایی کرد. از این ماشین که موتوری ۲۱۰ اسب بخاری دارد تنها ۳۵۰۰ دستگاه در سراسر جهان ساخته می‌شود که همه با رنگ زرد و مشکی تزیین شده است. 

جی‌اس‌آر مخفف کلمات آلمانی Gelbschwarzer Renner است که «مسابقه‌ای زرد و مشکی» ترجمه می‌شود. این همان نامی است که در سال ۱۹۷۳ برای نمونه مخصوصی از مدل کافِر ۱۳۰۳ اس انتخاب شد که مانند خودرویی که در شیکاگو رونمایی شد زرد و مشکی بود. 

این خودرو و تبلیغاتی که ما برایش آماده کرده بودیم، فولکس واگن را به دردسر انداخت. سال ۱۹۷۳ با اولین بحران نفتی جهان همزمان شد. با اینکه فولکس موتوری ۵۰ اسب بخاری داشت اما مصرف بالای خودرو و آگهی‌های ما واکنشی منفی به همراه داشت و به بحث‌های بسیاری دربارهٔ مصرف سوخت ماشین منجر شد و حتی سبب شد در پارلمان آلمان از فولکس‌واگن انتقاد شود. 

در آن دوران قرار شده بود دربارهٔ مصرف سوخت کافر بسیار حرفی زده نشود. مصرف مدل ۱۳۰۳ اس بسیار بالا بود. در داخل فولکس واگن این ماشین به Dreizehn-Loch-drei  یا «سیزده سوراخ سه» مشهور شده بود که سوراخ کنایه‌ای از باک سوراخ ماشین بود. تنها چند روز بعد از اینکه من کارم را برای تبلیغ فولکس واگن آغاز کردم و وقتی به اشتباه از مصرف سوخت ماشین تعریف کردم جوکی به من گفتند و از من قول گرفتند که هرگز آن را بازگو نکنم:

 مردی فولکس ۱۳۰۳ خود را به پمپ بنزین می‌برد و می‌گوید «لطفا باک را پرکنید». مامور پمپ بنزین می‌گوید «تا موتور را خاموش نکنی باک پر نمی‌شود.» 

جالب است هنگامی که در سال ۱۹۹۸ فولکس‌واگن مدل تازه بیتل را به بازار عرضه کرد، هر گونه یادآوری بیتل‌های قدیمی اکیدا ممنوع بود. به نظر می‌رسد با گذشت چهارده سال، این ممنوعیت دیگر برداشته شده است. 

برچسب ها : نمایشگاه شیکاگو ۲۰۲۴ | فولکس واگن | بیتل | کافر | تاریخ : ۲۰۲۴/۰۲/۰۸
  • استفاده از مطالب و تصاویر این پایگاه اینترنتی تنها با ذکر منبع و لینک به “سایت خودرو” مجاز است


www.khodroreview.com
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.