فیروزآبادی: گفتمان ایران فراتر از مرزها رفته است/محمدی: “نرمش قهرمانانه” راهبردی از موضع قدرت است

اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ممتاز نیوز، تاثیر مولفه‌های قدرت در عملیاتی کردن تاکتیک “نرمش قهرمانانه” شب قبل در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور سیدجلال دهقان فیروزآبادی استاد دانشگاه علامه طباطبایی و مهدی محمدی کارشناس ارشد مسائل راهبردی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
سیدجلال دهقان فیروزآبادی در ابتدا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از دیدگاه جنابعالی مولفه‌های قدرت نرم قهرمانانه در مقطع زمانی کنونی چیست، گفت:‌ “نرمش قهرمانانه” در حوزه سیاست خارجی براساس اصول کلی عزت، حکمت و مصلحت به معنای دیپلماسی مقتدرانه، مدبرانه و شجاعانه است.  
 
وی با اشاره به اینکه دیپلماسی یعنی به کارگیری قدرت به صورت مسالمت‌آمیز برای تامین منافع ملی افزود: در تاکتیک یا دیپلماسی نرمش به معنای سازش و تسلیم نیست.  
 
این استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه قهرمانانه به معنای گفتگو و پیشبرد سیاست خارجی براساس قدرت و مولفه‌های قدرت نرم است، اظهار داشت: دیپلماسی مقتدرانه عبارت است از به کار گیری حداکثر قدرت ملی به صورت مدبرانه، شجاعانه و عاقلانه برای تامین منافع حداکثری ملی است.  
 
فیروزآبادی با بیان اینکه باید منافع کشور را با حداکثر قدرت به صورت مسالمت‌آمیز تامین کنیم، خاطرنشان کردیم: قدرت ملی را در دو جزء مادی و غیرمادی می‌توان تعریف کرد به طوری که عناصر مادی قدرت شامل مولفه‌های موقعیت جغرافیایی، منابع طبیعی، توسعه اقتصادی، جمعیت توسعه یافته و وسعت سرزمینی و همچنین عناصر غیرمادی قدرت نیز شامل فرهنگ ملی، پیشینه تاریخی، ارزش‌ها و هنجارهای ملی، ایدئولوژی و توان گفتمان‌سازی است.  
 
وی با بیان اینکه دیپلماسی یکی از عناصر قدرت است، ادامه داد: اعتبار بین‌المللی در شرایط فعلی یکی دیگر از عناصر مهم قدرت محسوب می‌شود.
 
این استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در شرایط فعلی از همه مولفه‌های قدرت برخوردار است، اظهار داشت: ادبیات بین‌المللی ایران بسیار مشهور است زیرا جمهوری اسلامی از منزلت، موقعیت، استراتژیک و ژئواکونومیک برخوردار است.  
 
*ایران از قدرت گفتما‌ن‌سازی بالایی برخوردار است

فیروزآبادی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران قدرت منطقه به لحاظ معنوی و غیرمادی محسوب می‌شود، گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران از قدرت گفتمان‌سازی بسیار بالایی برخوردار است، به گونه‌ای که گفتمان ایران فراتر از مرزها رفته و در حوزه منطقه‌ای بازتولید می‌شود.  
 
این استاد دانشگاه  علامه طباطبایی با اشاره به تحریفات و انحرافاتی که ممکن است از گفتمان انقلاب توسط دشمنان صورت گیرد، افزود: متاسفانه در داخل کشور درک درستی از قدرت و توان نرم جمهوری اسلامی ایران را صورت نگرفته است.
 
وی با اشاره به اینکه دیپلماسی عبارت است از به کارگیری حداکثر قدرت برای مدیریت منابع متعارف و متضاد تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به مناسبت برگزاری انتخابات دموکراتیک در چارچوب مردم‌سالاری دینی بسیار برجسته عمل کرده است.  
 
فیروزآبادی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در شرایط فعلی به لحاظ داخلی دارای قدرت در عرصه بین‌المللی است، اظهار داشت: ایران در عرصه بین‌المللی دارای اعتبار و وجهه خوبی در منطقه است.  
 
این استاد دانشگاه  علامه طباطبایی بیان کرد: آمریکا به عنوان مهمترین معارض جمهوری اسلامی به صورت غیرمستقیم پذیرفته است که ایران قدرت تعیین‌کننده‌ای در سطح منطقه به شمار می‌آید، بنابراین اگر نرمش‌هایی را از سوی طرف مقابل در عرصه بین‌المللی شاهد هستیم به سبب اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.  
 
*قدرت مفهوم‌سازی،‌ گفتمان‌سازی و واژه‌سازی جمهوری اسلامی بی‌بدیل است
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران دارای چه ویژگی‌هایی است که بلافاصله پس از تولید واژگان تازه شاهد مطرح شدن آن در محافل سیاسی و آکادمیک هستیم، اضافه کرد: قدرت مفهوم‌سازی،‌ گفتمان‌سازی و واژه‌سازی جمهوری اسلامی بی‌بدیل است به ‌گونه‌ای که پس از تولید واژگان در ادبیات سیاسی جای خود را باز می‌کند.  
 
فیروزآبادی با تاکید بر اینکه قدرت مفهوم سازی و واژگان‌سازی ایران دائما بازتولید می‌شود، بیان کرد: طی ۴۸ ساعت قبل هزاران مطلب راجع به “نرمش قهرمانانه” از زوایای مختلف و فقط در اینترنت مطرح شده است.  
 
این استاد دانشگاه  علامه طباطبایی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران هم به لحاظ قدرت مادی و هم از حیث قدرت گفتمان سازی دارای جایگاه ویژه‌ای است، ادامه داد: جمهوری اسلامی نظام اندیشه‌ای تازهی را وارد نظام بین‌الملل کرده است.  
 
وی با اشاره به اینکه زمانی که اندیشه بیان می‌شود باید در قالب مفهوم در بیاید گفت: انقلاب اسلامی ایران تفکر و گفتمان تازهی را وارد عرصه بین‌الملل کرده است.  
 
فیروزآبادی با اشاره به اینکه دشمنان جمهوری اسلامی منتظر می باشند تا ببینند چه نوع مفهوم‌سازی و گفتمان‌سازی در عرصه بین‌المللی شکل می‌گیرد، اظهار داشت: تبعات این نوع مفهوم‌سازی بسیار بسیار است.  
 
این استاد دانشگاه  علامه طباطبایی با بیان اینکه باید مفهوم نرمش را در یک ساختار مفهومی و معنایی تعریف کنیم، تصریح کرد: باید این مفهوم را در عرصه‌های تخصصی و در حوزه بین‌الملل به گونه‌ای تعریف کرد که دچار سوءتعبیر نشود.  
 
وی با بیان اینکه “نرمش قهرمانانه” در  علم متعارف به معنای دیپلماسی مقتدرانه بر اساس عزت، حکمت، مصلحت، تدبیر و شجاعت است، اظهار داشت: در گفتگو اگر یک طرف از قبل برنده و طرف دیگر بازنده باشد دیگر به معنای مذاکره نیست.  
 
فیروزآبادی با بیان اینکه در مذاکره باید منافع دو طرف تامین شود، گفت: در مذاکره احتمال برد دو طرف وجود دارد.  
 
*دیپلماسی بدون پشتوانه قدرت هرگز به نتیجه نمی‌رسد

این استاد دانشگاه  علامه طباطبایی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سال ۸۵ مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران آلرژی به دیپلماسی ندارد، اضافه کرد: دیپلماسی بدون پشتوانه قدرت هرگز به نتیجه نمی‌رسد.
 
وی با اشاره به برگزاری انتخابات دموکراتیک در کشور تصریح کرد: دولت براساس اراده ملی شکل گرفت و این بخشی از سرمایه اجتماعی دولت محسوب می‌شود.  
 
فیروزآبادی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران براساس سه اصل ایدئولوژی، رهبری و مردم به پیروزی رسیده است، اظهار داشت: در شرایط فعلی وارد عرصه دیپلماتیک جدی برای گفتگو شده‌ایم و این در حالی است که عده‌ای می‌خواهند اینگونه القاء کنند که دولت و رئیس‌جمهور نماینده کل نظام نیست.
 
این استاد دانشگاه  علامه طباطبایی افزود:‌ دولت باید دیپلماسی مقتدرانه، مدبرانه و شجاعانه‌ای را برای حفظ منافع ملی کشور به کار گیرد.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چگونه می‌توان مبنای نظری “نرمش قهرمانانه” را تبیین کنیم، گفت: در خلاء نمی‌توان مفهومی را تبیین کرد زیرا ابزارهای جمهوری اسلامی ایران قابل تفسیر و پشتیبانی می باشند.  
 
فیروزآبادی با بیان اینکه براساس عزت، حکمت و مصلحت می‌‌توان “نرمش قهرمانانه” را تعریف کرد اظهار داشت: کسی که می‌خواهد با جمهوری اسلامی ایران وارد مذاکره و گفتگو شود باید حق حیات، ماهیت و هویت جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت بشناسد.  
 
این استاد دانشگاه  علامه طباطبایی با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران دینی است، تصریح کرد: باید در مذاکرات منافع حیاتی ایران مورد پذیرش قرار گیرد.  
 
وی با اشاره به اینکه حفظ آرمان‌ها و هویت جمهوری اسلامی ایران مهمترین خط قرمز نظام است، افزود: باید از موضع برابر با جمهوری اسلامی سخن گفته شود، از این رو باید استقلال و اقتدار ایران در منطقه خاورمیانه حفظ شود.  
 
مهدی محمدی در ابتدا در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه چرا مقام معظم رهبری در شرایط کنونی بحث نرمش مقتدرانه را مطرح می‌کنند، بیان کرد: باید در چارچوب مفهومی، دستگاه فکری مقام معظم رهبری را به خوبی بشناسیم زیرا این مفهوم یک مفهوم ایزوله و منفرد نیست بلکه بخشی از دستگاه فکری رهبر معظم انقلاب محسوب می‌شود که پیش از این هم نیز ایشان مطرح فرموده بودند.  
 
*”نرمش قهرمانانه”  راهبردی از موضع قدرت است

کارشناس ارشد مسائل راهبردی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب برای اولین بار در سال ۷۵ تعبیر نرمش مقتدرانه را به کار برده‌ بودند، افزود: “نرمش قهرمانانه” یک راهبرد از موضع قدرت است نه از موضع ضعف.  
 
وی با تاکید بر اینکه در مقطع فعلی نظام جمهوری اسلامی بسیار قدرتمند شده است، اظهار داشت: “نرمش قهرمانانه” از دل قهرمان بودن و قدرتمند بودن ایران در می‌آید به طوری که ایران به مثابه قهرمان و به مثابه کشوری قدرتمند ممکن است در جاهایی نرمش به خرج دهد.  
 
محمدی با بیان اینکه تعبیر “نرمش قهرمانانه” هرگز از موضع ضعف نیست، گفت: انتخابات ایران و مسئله سوریه قدرت ملی ایران را در یک وضعیت بی‌سابقه قرار داده است.  
 
کارشناس ارشد مسائل راهبردی با اشاره به اینکه انتخابات ۲۴ خرداد دشمن را در انجام برنامه‌هایش ناکام گذاشته است، افزود: تمام پیش‌بینی‌ها و برآوردهای دشمن در صحنه انتخابات نادرست از آب درآمد.  
 
وی خاطرنشان کرد: آمریکا طی یک ماه قبل در مورد به کارگیری نظامی دچار تغییر موازنه قدرت در سوریه شد.  
 
*ایران توانست قدرت را در یک دیپلماسی فشرده به آمریکایی‌ها عرضه کند/آمریکا دچار تحقیر تاریخی شده است

محمدی با اشاره به اینکه خاورمیانه در آستانه جنگ به نفع تررویست‌ها بود، ادامه داد: جمهوری اسلامی به عنوان یک کشور توانست قدرت معتبری را تولید کند به گونه‌ای که توانست قدرت را در یک دیپلماسی فشرده به آمریکایی‌ها عرضه سازد و جلوی پروژه‌های دیگر را از سوی آنها بگیرد.  
 
کارشناس ارشد مسائل راهبردی با اشاره به اینکه آمریکا دچار تحقیر تاریخی شده است و به دنبال حفظ آبروی از دست رفته خود می‌گردد، گفت: مجموعه‌ای از تحولات و اتفاقها ایران را به یک کشور قدرتمند تبدیل کرده است و اینک در عین قدرت ایران از نرمش صحبت می‌کند.  
 
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مفهوم نرمش مقتدرانه به معنای دکترین کلان مقاومت است، افزود: دکترین مقاومت یعنی با غرب به زبان خودش باید صحبت کرد.
 
محمدی با تاکید بر اینکه “نرمش قهرمانانه” در عرض مفهوم مقاومت نیست، ادامه داد: قرار نیست که این مفهوم جایگزین مقاومت شود.  
 
کارشناس ارشد مسائل راهبردی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی هرگز ماهیت دشمن را فراموش نمی‌کند، اظهار داشت: نرمش در خط قرمز رخ نمی‌دهد زیرا اگر اینگونه باشد به معنای سازش است.  
 
نرمش در خط قرمز رخ نمی‌دهد

وی با اشاره به اینکه نرمش در خط قرمز رخ نمی‌دهد بلکه در حوزه تاکتیک‌ها خود را نمایان می‌کند، افزود: باید در حوزه تاکتیک منعطف عمل کنیم تا بتوانیم در حوزه استراتژی مسلط باشیم.
 
محمدی با اشاره به اینکه باید رابطه میان خط قرمز و مفهوم “نرمش قهرمانانه” را به خوبی درک کنیم، بیان کرد: خط قرمزهای نظام جمهوری اسلامی ایران بسیار روشن است زیرا این مفهوم با کارویژه‌های دولت مطابقت دارد.  
 
کارشناس ارشد مسائل راهبردی تصریح کرد: یکی از هنرهای مقام معظم رهبری این است که قدرت را به یک ابزار و پیشبرد دیپلماسی تبدیل می‌کنند به گونه‌ای که ایشان از ظرفیت‌های متنوع دولت‌ها برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی ایران استفاده می‌کنند.  
 
وی با بیان اینکه دولت‌ها شبیه به هم نیستند، ادامه داد: باید از هر دولتی به نحو خاصی برای پیشبرد اهداف انقلاب استفاده کرد.  
 
محمدی با اشاره به درک دقیق مقام معظم رهبری از وضعیت اجتماعی و از کارویژه‌های دولت گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده تفاهم بر مبنای فرمول برد-برد است، پس باید گفت جمهوری اسلامی در اینکه برنده باشد کوتاه نخواهد آمد.  
 
کارشناس ارشد مسائل راهبردی با تاکید بر اینکه باخت را در بازی نخواهیم پذیرفت، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از اینکه هر دو طرف برنده باشند استقبال می‌کند.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شاخصه‌های خط مشی “نرمش قهرمانانه” چیست، افزود: امروزه رهبر معظم انقلاب سرمایه هنگفتی را در جیب دولتمردان، چانه‌زنان و دیپلمات‌ها گذاشته‌اند به گونه‌ای که دیپلمات‌ها از پشتوانه اقتدار، حمایت و سرمایه رهبری برخوردار شده‌اند.  
 
محمدی با اشاره به اینکه داخل مفهوم “نرمش قهرمانانه” جنبه‌هایی از اعتماد وجود دارد، تصریح کرد: دیپلمات‌ها باید با به کارگیری از هنرشان ابتکارها، راه‌حل‌ها و خلاقیت‌های لازم را از دل این مفهوم خارج بکشند.  
 
کارشناس ارشد مسائل راهبردی با تاکید بر اینکه قدرت ملی ایران در ماه‌های آینده به نتیجه خواهد رسید، گفت: “نرمش قهرمانانه” در حوزه دیپلماسی می‌تواند به معنای تغییر لحن باشد یعنی باید از ادبیات متفاوتی نسبت به آنچه که تا به حال استفاده شده است، بهره گرفت.  
 
وی با اشاره به اینکه باید از لحن و ادبیات دیگری استفاده کرد تا برای طرف مقابل سازنده‌تر باشد، اظهار داشت: در مذاکرات ۱+۵ مجموعه و پکیجی از  پاسخ‌ها را به پرسش‌ها عرضه کرده‌ایم اما این بار در “نرمش قهرمانانه” باید بعضی از پاسخ‌ها را تغییر دهیم.  
 
محمدی با اشاره به اینکه باید لحن و پاسخ‌های قبلی به روزرسانی شود، ادامه داد: باید نحوه تفکر خودمان را دربارهٔ مابه‌ازاها تغییر دهیم.
 
کارشناس ارشد مسائل راهبردی با اشاره به اینکه دیپلمات‌ها باید مابه‌ازاهای درخواستی خود را تغییر بدهند، افزود: در دیپلماسی همه چیز روز میز نیست پس باید به افزایش گزینه‌های روی میز بپردازیم.  
 
وی در پایان گفت: افق تازهی پیش روی دیپلمات‌ها گشوده شده است بنابراین دیپلماسی ما می‌توان مفهوم “نرمش قهرمانانه” را از یک تفکر مقاومتی به فرصت‌های تازه و خلاقانه تبدیل کند.

انتهای پیام/  
 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.