فیلمساز سال آسیا در یک حادثه درگذشت

تاریخ نشر: پنجشنبه ۲۷ مهر   | مشاهده : ۱۹  | سایر خبرهای فرهنگ و هنر
فیلمساز سال آسیا در یک حادثه درگذشت

کوجی واکاماتسو فیلمساز پرکار و پیشرو ژاپنی که بیش از ۱۰۰ فیلم کارگردانی کرد، بر اثر جراحات ناشی از تصادف با یک تاکسی از دنیا رفت. به گزارش خبرآنلاین، واکاماتسو چهارشنبه ساعت ۲۳ به وقت محلی درگذشت. او ۷۶ ساله…

کوجی واکاماتسو فیلمساز پرکار و پیشرو ژاپنی که بیش از ۱۰۰ فیلم کارگردانی کرد، بر اثر جراحات ناشی از تصادف با یک تاکسی از دنیا رفت.

به گزارش خبرآنلاین، واکاماتسو چهارشنبه ساعت ۲۳ به وقت محلی درگذشت. او ۷۶ ساله بود.

یک تاکسی جمعه شب در منطقه شینجوکو در توکیو با واکاماتسو برخورد کرد. برابر با گزارش های پلیس در لحظه وقوع حادثه، واکاماتسو از ناحیه لگن دچار شکستگی شده بود، اما وضعیت او بحرانی نبود.

این حادثه جمعه حدود ساعت ۲۲ در یک جاده چهار بانده فاقد چراغ راهنمایی یا خط عابر پیاده در مرکز توکیو روی داد. راننده تاکسی برای انجام تحقیقات بیشتر بازداشت شد.

کوجی واکاماتسو چند روز پیش با حضور در جشنواره بین المللی فیلم پوسان در کره جنوبی جایزه فیلمساز سال آسیا در ۲۰۱۲ را دریافت کرد.

واکاماتسو جمعه ۲۸ سپتامبر دو هفته پیش از وقوع حادثه به هالیوود ریپورتر گفت دیدگاه های سیاسی چپ گرایانه و ضدحکومتی او که باعث شد در دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ دائم از سوی پلیس ژاپن مورد پرسش قرار بگیرد، هیچگاه عوض نشده است.

او گفت: «تفکرات من تغییر نکرده است. بعضی ها می گویند فیلم های من سخت هستند، اما این شخصیت من است. برای همین نمی توانم جور دیگری فیلم بسازم.»

واکاماتسو سال ۱۹۳۶ در میاگی در شمال شرقی ژاپن به دنیا آمد. او در نوجوانی بی آنکه پول یا کار داشته باشد به توکیو آمد و در نهایت با گانگسترهای پایتخت همکار شد که شش ماه زندان برای او به همراه داشت.

او در زندان شرایط سختی را تحمل کرد و مورد بدرفتاری نگهبانان قرار گرفت که باعث شد ضدیت اش با نظام حاکم بیشتر شود. واکاماتسو پس از آزادی از زندان تلاش کرد این نگاه را در قالب فیلم بیان کند.

او با استفاده از ارتباط خود با گروه های خلافکار وارد دنیای فیلمسازی شد و ده ها فیلم کم هزینه با موضوعات جنجالی درباره تجاوز، آدم ربایی، شکنجه و قتل دسته جمعی ساخت. بسیاری از این قصه ها از اتفاقات واقعی و خبرساز الهام گرفته می شد.

منتقدان، فیلم های خشن واکاماتسو را به خاطر تلفیق زیبایی شناسی آوانگارد با مضامین سیاسی و بحث انگیز تحسین کردند.

کار واکاماتسو در سال های اخیر با فیلم هایی چون «کرم پروانه»، «ارتش سرخ متحد» و «۲۵ نوامبر روزی که او سرنوشت خود را انتخاب کرد»، جدی تر از قبل مورد توجه قرار گرفت و در جشنواره های مختلف مانند کن، برلین و ونیز نمایش داده شد.

«کرم پروانه» در شصتمین جشنواره فیلم برلین برنده جایزه خرس نقره ای بهترین بازیگر زن (شینوبو تراجیما) شد و «۲۵ نوامبر» ماه مه امسال در بخش نوعی نگاه جشنواره کن به نمایش درآمد.

واکاماتسو گفت: «وقتی ۵۰ ساله شدم، تصمیم گرفتم فیلم هایی بسازم که وقتی مردم ۵۰ یا ۱۰۰ سال دیگر آن را می بینند با خود بگویند، “آن موقع اوضاع این شکلی بود.” سعی می کنم از این فیلم ها بسازم.»

بالا رفتن سن باعث نشده بود شور و شوق و انرژی واکاماتسو کم شود. او امسال سه فیلم روانه سینماها کرد.

نشریه بریتانیایی و معتبر سایت اند ساند سال ۲۰۰۹ کوجی واکاماتسو را به عنوان یکی از ۵۰ فیلمساز نامتعارف تاریخ سینما انتخاب کرد.

گردآوری : گروه اینترنتی نیک صالحی


فرهنگ و هنر
بازنشر:ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.