فیلم‌های تجسمی فجر باید بازار ارائه داشته باشند

۲۸ام بهمن ،

مهرداد زاهدیان:

عضو هیئت انتخاب و داوری دومین دوره فیلم های مستند جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر، گفت: جشنواره فیلم‌های تجسمی می تواند در نحوه نگاه به آثار تجسمی موثر و در عرصه فیلم مستند جریان‌ساز باشد.

به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر، مهرداد زاهدیان؛ عضو هیئت انتخاب و داوری بخش فیلم های مستند این دوره از جشنواره در تعریف فیلم مستند هنرهای تجسمی گفت: اگر از منظر این جشنواره نگاه کنیم، فیلم مستند تجسمی آن دسته فیلمهایی به شمار می روند که با موضوع تجسمی جلوی دوربین قرار می‌گیرند و به طور مثال سیر خلق یک اثر تجسمی، سرگذشت آن، موضوعات و عرصه‌ای که اثر هنری در آن به کشف دست زده و یا هنرمندی که موجد آن اثر بوده را دربر بگیرد و این البته تعریف غلطی هم نمی‌تواند باشد.

وی ادامه داد: اما از نظر من فیلم مستند تجسمی صرف‌نظر از کاربرد آن (آموزشی، مستندسازی فرآیند تولید، پرتره‌نگاری و …) فیلمی است که به تنهایی عناصر و مبانی هنرهای تجسمی را در بطن خود به همراه داشته باشد و بتواند در کنار آثار تجسمی قابل سنجش باشد. به عبارت دیگر قطع نظر از اینکه این فیلم دربارهٔ  موضوعی تجسمی یا پرتره هنرمند این عرصه است، عناصر تجسمی بکارگرفته شده در آن، صورتی از یک خلق اثری تجسمی را القا کند؛ به عنوان مثال در عناصر بصری یک فیلم.

زاهدیان دربارهٔ ارزیابی خود از فیلم های شرکت کننده در این دوره از جشنواره اظهار داشت:بخش فیلمهای مستند جشنواره تجسمی فجر هنوز بسیار جوان است و طبیعتاً شئون و عرصه¬های مختلف موضوع تخصصی‌اش را تجربه می کند. هنوز ابعاد و گستره‌ این گونه از فیلم مستند در چنین جشنواره‌ای سنجیده نشده، به همین سبب نباید انتظار حداکثری داشت.
جشنواره فیلم های تجسمی می تواند جریان‌ساز باشد.

این مستندساز تاکید کرد: تجربه‌های نوگرایانه می‌باید فرصت حضور بیابند و راه خلاقیت‌ها را باز کنند. درصورت علاقه  متولیان جشنواره و استمرار در برگزاری آن می توانم امیدوار باشم هر دوره بهتر و بالنده‌تر از دوره‌های پیشین باشد. در این صورت است که جشنواره فیلم های تجسمی می تواند در نحوه نگاه به آثار تجسمی موثر و در عرصه  فیلم مستند جریان‌ساز باشد.

زاهدیان شاخصه‌های موفقیت فیلم های مستندجشنواره تجسمی فجر را در میزان استقبال مردم از آن ها خواند و گفت:اگر فیلم‌های جشنواره  دیده نشوند، حتی اگر اراده‌ای در برگزاری مستمر آن وجود داشته باشد طبیعتاً فراموش می گردد. از سوی دیگر توجه سینماگران به این عرصه نیز معطوف به این توجه است. بنابراین رونق تولید فیلمهای خوب، بازار جشنواره را گرم می کند و بازار گرم جشنواره توجه سینماگران را بخود معطوف می دارد.

این عضو هیئت انتخاب و داوری فیلم های مستند جشنواره تجسمی فجر اظهار داشت: فراموش نکنیم تولید یک مجموعه فیلم خوب که بتواند رونق دهنده جشنواره هم باشد، به شکل انتزاعی پدید نمی آید. اگر بازار عرضه و تقاضای این گونه از فیلمسازی وجود نداشته باشد و این شکل از فیلم مستند در چرخه  معنادار اقتصادی قرار نگیرد، تردید نکنید با شکست مواجه می گردد.

وی در پایان افزود: به عبارت دیگر، در میان سفارش‌دهندگان و سرمایه‌گزاران و توزیع‌کنندگان فیلم مستند، باید علاقه مندانی باشند که بتوانند این بازار را رونق دهند. باید توجه داشت که هدف را نباید تنها در بازارهای داخلی جستجو کرد، در این صورت است که جشنواره فیلمهای تجسمی فجر هم می تواند از گرمای این فضا بهره‌مند شود.

بخش فیلم مستند هنرهای تجسمی پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر پنجم تا ۱۰ اسفندماه برگزار می گردد.

انتهای پیام/۳۱


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.