فیلم مستندبه اجتماعی‌تر شدن هنرهای تجسمی کمک می‌کند

۱۶م دیماه ،

تهیه کننده سینمای مستند:

تهیه کننده سینمای مستند معتقد است ساخت فیلم مستند در عرصه هنرهای تجسمی موثرتر از نقد ادبی است و به اجتماعی تر شدن این گونه هنرها کمک می کند.

به گزارش هنرآنلاین”سعید رشتیان”؛ تهیه کننده سینمای مستند دربارهٔ ساخت فیلم مستند با موضوع هنرهای تجسمی گفت: “بیان خلاقانه و هنرمندانه یک واقعیت و اتفاق”؛ عمومی ترین تعریفی است که برای فیلم مستند آورده می گردد. این گونه فیلمسازی در عرصه هنرهای تجسمی، زوایای دیگری همچون جنبه های اجتماعی یک اثر هنری را به نمایش می گذارد و آنها را بیشتر برای مخاطب روشن سازی می کند.

او افزود: به عنوان مثال یک اثر هنری به تنهایی نمی تواند به مخاطب بگوید سبک هنری اش چرا و چگونه در عرصه هنرهای تجسمی دامن گرفته، مگر با نقد ادبی این جواب ها داده شود، اما مستندساز می تواند با تحقیق و پژوهش پیرامون چنین موضوعاتی به این عرصه ورود و ارتباط موثر را با مخاطب برقرار کند.

این تهیه کننده ساخت فیلم مستند در عرصه هنرهای تجسمی را موثرتر از نقد ادبی خواند و در این باره گفت: یک فیلم مستند برای هنرهای تجسمی و هنرمندانش، جدا از اینکه می تواند تاثیرات خود را بر مخاطب بگذارد، قادر است عرصه هنرهای تجسمی را نیز گسترش دهد.

رشتیان که برای تهیه فیلم “داستان سیمرغ” در دوره اول فیلم های مستند هنرهای تجسمی کاندیدای جایزه بهترین فیلم شد، ادامه داد: هنرهای تجسمی، مخاطب خاص دارد و در مکان های ویژه همچون نگارخانه ها به نمایش گذاشته می گردد. از این رو، فرهنگ بهره مندی از هنرهای تجسمی در جامعه ما بومی نشده که سینمای مستند می تواند در این رابطه نقش بسزایی در اجتماعی تر شدن این گونه هنرها ایفا کند.

او دربارهٔ برپایی بخش فیلم های مستند در جشنواره هنرهای تجسمی فجر اظهار کرد: این بخش در دروه اول، کم فروغ بود اما قطعا تاثیرات آن پس از چند دوره برگزاری دیده می گردد. دست اندرکاران این بخش سینمایی باید در فاصله این دوره تا دوره بعدی، برنامه ریزی داشته باشند؛ به عنوان مثال فیلمسازان را تشویق و حمایت کنند و حتی به آنان در زمینه ساخت فیلم مستند با موضوع هنرمندان و هنرهای تجسمی سفارش کار دهند.

یادآوری می گردد: “مریم حق پناه” سال قبل جایزه بهترین کارگردانی بخش فیلم های مستند چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی را برای “داستان سیمرغ” از آن خود کرد.

دومین دوره فیلمهای مستند هنرهای تجسمی از برنامه های پنجمین جشنواهر بین المللی هنرهای تجسمی فجر است که پنجم تا ۱۰ اسفند ماه برگزار می گردد و فیلمسازان تا پنجم بهمن ماه می توانند فیلمهای مستند خود را با موضوع هنرهای تجسمی به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

انتهای پیام/۳۱


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.