قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل: رشته روابط بین‌الملل «بومی» می‌شود

۵ م دیماه ،

33-106.jpg

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رییس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم با اشاره به بومی‌سازی رشته روابط بین‌الملل، گفت: تولید دانش بومی برای نیازهای بومی به معنای مخالفت با نظریه‌های غربی در روابط بین‌الملل نیست، چرا که در این زمینه مشترکاتی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر ارسلان قربانی با اشاره به برگزاری همایش انجمن علمی ایرانی روابط بین‌الملل با عنوان «صلح و روابط بین‌الملل رویکرد ایرانی اسلامی» در ۱۱ دی ماه گفت: این انجمن حدود پنج سال عمر دارد و در پی آن است که با توجه به سیاست‌های وزارت علوم قدم‌هایی در حوزه آموزشی و پژوهشی در زمینه روابط بین‌الملل بردارد.

وی با اشاره به جوان بودن تولید دانش بومی در رشته روابط بین‌الملل بر اساس نیازهای کشور، اظهار کرد: در این راستا دو رویکرد اساسی ایرانی و اسلامی بسیار مورد توجه است.

قربانی با بیان اینکه در تلاش هستیم در این انجمن در بحث آموزش و پژوهش در رشته روابط بین‌الملل فعالیت‌هایی داشته باشیم، اظهار کرد: تاکید ما بر دانش‌ بومی به معنای نفی اندیشه‌های غربی نیست. چون نظریه‌های اندیشمندان غربی در روابط بین‌الملل را قبول داریم، اما بسیاری از این نظریه‌ها بر اساس نیازهای غربی است.

وی افزود: بنابراین برای رفع نیازهای کشور باید تولید دانش بومی برای نیازهای بومی در زمینه روابط بین‌الملل داشته باشیم.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با بیان اینکه باید به رشته روابط بین‌الملل در دانشگاه‌ها بر اساس نیازهای کشور توجه شود، اظهار کرد: البته در روابط بین‌الملل غربی و نیازهای کشور ما، مشترکاتی وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد.

قربانی با اشاره به همایش «صلح در روابط بین‌الملل با رویکرد ایرانی اسلامی»، اظهار کرد: تصور این است که اسلام نظرش در مورد صلح، نظر رادیکالی است که این سوء تفاهم‌ها در گفتمان غربی نیز وجود دارد که هدف این همایش این است که در زمینه این موضوعات بحث شود.

وی افزود: در این همایش می‌خواهیم با رویکرد ایرانی اسلامی، صلح در نظام بین‌المللی گفتمان مسلط باشد.

وی با اشاره به ارسال ۳۰۰ چکیده به دبیرخانه همایش، گفت: ۲۰۰ چکیده مقاله آن پذیرفته شده است و ۸۰ مقاله برای سخنرانی در ۱۱ نشست انتخاب شده است.

قربانی مبانی مفهومی و روش شناختی صلح بین‌الملل، اسلام و صلح بین‌الملل، فرهنگ ایرانی و صلح بین‌الملل، حقوق بین‌الملل و صلح بین‌الملل و اقتصاد جهانی و صلح بین‌الملل را از جمله محورها و موضوعات این همایش عنوان کرد و گفت: قدرت‌های بزرگ و صلح‌ بین‌الملل، بازیگران غیردولتی و صلح بین‌الملل، ابزارهای صلح‌سازی و نظام بین‌المللی جهانی شده از دیگر موضوعات این همایش است.

وی افزود: همچنین تکنولوژی ارتباطات و صلح بین‌الملل، فرهنگ ایرانی اندیشمندان اسلامی و صلح بین‌الملل و انقلاب اسلامی ایران و صلح جهانی از دیگر محورهای این همایش است.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.