قاتل خاموش با آغاز فصل سرما از راه می رسد

این روزها قاتل خاموش را همه می شناسند، قاتلی که هر ساله با فرارسیدن فصل سرما، راه بر نفس می بندد و کشتگان خود را از خواب کوتاه به خواب ابدی فرو می برد.

مسمومیت با گاز منوکسیدکربن که ناشی ازاستفاده غیراصولی از وسایل گرما زاست، ازخطراتی است که هر ساله تعداد زیادی را درکشور به گام مرگ می فرستد.

در پی سرد شدن هوا و نصب وسایل گرمایش در منازل، اماکن تجاری و اداری کم دقتی و سهل انگاری برخی شهروندان در استفاده از این وسایل حوادثی را به همراه دارد.

به گزارش ایرنا، افزایش چشمگیر آمار مرگ ‌و میرناشی از گازگرفتگی در چند سال گذشته بیانگر نیاز به اطلاع رسانی و فرهنگی سازی هرچه بیشتر درزمینه نصب استاندارد وسایل گرمایشی است.

نبود آگاهی کافی مردم یکی ازعوامل افزایش آمار گازگرفتگی است که بایست برای افزایش آگاهی از طریق رسانه های جمعی برای ارتقاء آگاهی عمومی در این زمینه بیش از پیش اطلاع رسانی و فرهنگ سازی شود.

مرگ ناشی ازمسمومیت با گاز مونوکسیدکربن درنیمه دوم سال درفصول پاییز و زمستان افزایش پیدا می کند که رعایت نکات ایمنی و اطمینان از سلامت وسایل گرمایشی زمینه کاهش مرگ خاموش را کاهش می دهد.

مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری در این خصوص به ایرنا گفت: در شش ماهه اول امسال مسمومیت ناشی از گازگرفتگی ۷۱ درصد کاهش داشته است.

ˈمنصور فیروزبختˈ افزود: در این مدت فوتی ناشی از گازگرفتگی در استان از هفت مورد سال گذشته به دو مورد در سالجاری رسید.

وی تعداد فوت شدگان گازگرفتگی در شش ماهه دوم سال گذشته را ۱۳ مورد اعلام و به مردم توصیه کرد در استفاده از وسایل گرمازا،‌ به توصیه های ایمنی در مورد سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیرخروجی گاز مونوکسید کربن از دودکش توجه کنند.

رییس مرکز اورژانس و فوریت های پزشکی استان علایم مسمومیت حاد با گاز مونوکسیدکربن را سردرد، سرگیجه، تهوع، استفراغ و درد شکمی، حالت بیهوشی، تشنج و اغما عنوان کرد.

ˈفرامرز شاهینˈ افزود: درصورت بروز حادثه درهنگام استفاده ازوسائل گازسوز شهروندان باید نکات ایمنی لازم از جمله باز کردن در و پنجره‎ها و پوشاندن دهان وبینی با دستمال مرطوب برای جلوگیری از مسمومیت و انتقال مصدوم به هوای آزاد را انجام دهند.

وی شل کردن یقه و کمربند فرد مسموم، باز نگهداشتن راه هوائی، پرهیز از خوراندن مایعات یا هرگونه خوراکی به مصدوم، اجرای عملیات احیاء قلبی و ریوی در بیماران دچار قطع تنفس و تماس با اورژانس ۱۱۵ را از اقدامات حیاتی در امدادرسانی به افراد دچار گازگرفتگی عنوان کرد.

شاهین تعداد ماموریت‌های که سال گذشته برای امدادرسانی به مصدومان مونوکسید کربن را در استان ۱۰۳ مورد عنوان کرد وگفت: از این تعداد ۴۱ بیمار در محل حادثه درمان شدند.

وی گفت: از این تعداد مصدم ناشی از گازگرفتگی ۱۳۳ نفر نیز به بیمارستان ‌های سطح استان منتقل شدند.

یک کارشناس وسایل گرمایش مهمترین علت گازگرفتگی را بسته بودن دودکش این وسایل و نشست گاز منوکسید کربن به محیط داخل عنوان کرد.

ˈابراهیم داورپناهˈ ادامه داد: شهروندان باید قبل از نصب وسایل گرمایشی از باز بودن لوله دودکش مطمئن شده و سپس وسایل گرمایشی را وصل کنند.

وی دیگر مشکل مشاهده شده در استفاده از وسایل گرمایشی را نشست گاز از شلنگ عنوان کرد و گفت: بروز چنین مشکلی علاوه بر خطر مسمومیت، احتمال بروز آتش سوزی را نیز به همراه دارد و باید شنگ وسایل گاز سوز به صورت مستمر کنترل شود.

داورپناه، رنگ شعله وسایل گاز سوز را از شاخص هایی دانست که نشان دهنده درست کارکردن این وسایل است و اظهار داشت: برای وسایل گاز سوز اگر رنگ شعله زرد رنگ باشد مبین آن است که اکسیژن کافی برای انجام کامل احتراق به وسیله گرمایشی نمی رسد .

۷۳۶۰/۵۵۸/

گزارش از سمیه پناهنده

انتهای پیام /*

Social@irna.ir


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.