قالیباف: در مجلس به دنبال محدود کردن فضا و فیلترینگ نیستیم

محمد باقر قالیباف با اشاره به موضوع برخورد علی اصغر عنابستانی و نیروی انتظامی گفت: هیات نظارت پیگیری هم کرد، اما معتقدم که باید محکم‌تر از این پیگیری می کرد.

قالیباف: در مجلس به دنبال محدود کردن فضا و فیلترینگ نیستیم

به گزارش ممتاز نیوز، رییس مجلس شورای اسلامی در همایش دانشجویی که در دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت ۱۶ آذرماه روز بزرگداشت دانشجو برگزار شد، اظهار کرد: خیلی از این‌که امروز در آستانه روز دانشجو در جمع شما اساتید و دانشجویان هستم خوشحال و خرسند می‌باشم. ۱۶ آذر نقطه عطفی در تاریخ کشور است نقطه عطفی که نشان داد دانشجویان و جوانان کشور برای استقلال، عزت و پیشرفت کشور تا پای جان آماده رشادت و مجاهدت چه در عرصه‌های علمی و چه در عرصه دفاع مقدس می‌باشد. این نشست‌ها به برکت همین خون شهدا می‌باشد.

قالیباف در ادامه اظهار کرد: با توجه به اظهاراتی که دانشجویان عزیز داشتند به اولین نکته‌ای که اشاره می‌کنم موضوع تحول در حکمرانی است و در این سال‌ها مستمرا در خصوص لزوم ایجاد تحول در حکمرانی تاکیداتی داشته‌ام. همین مطالبه‌گری که امروز نسبت به اقدامات مسئولین مطرح می‌شود به دلیل همین پایبندی به استقلال جمهوری اسلامی ایران است. امروز استقلال هزینه دارد و جمهوری اسلامی ایران با ایده مردم‌سالاری دینی در استقلال و آزادی کشور تثبیت شده و کارنامه قابل قبولی هم دارد به گونه‌ای که همه مکاتب انسان‌ساختی دنیا که در مخالفت با سنت‌های الهی می‌باشند در براندازی جمهوری اسلامی از مبانی و ارزش‌های خود شکست خورده است.

وی ادامه داد: اگرچه نمی‌گویم ما به همه ارزش‌های مورد نظر رسیده‌ایم اما جهت اصلی مبانی اسلامی در کشور را حفظ کرده‌ایم و در مسیر آن گام بر می‌داریم، اما در مقابل در عمل و حکمرانی در کشور کارنامه قابل قبولی نداریم که یکی از دلایل آن همین موضوع شایسته‌گزینی، شایسته‌پروری و شایسته‌سالاری می‌باشد. من معتقدم ظاهرا رفع این اشکالات موجود در موضوع حکمرانی در خود دانشگاه‌ها می‌باشد. من سال‌های زیادی در دانشگاه فعالیت داشته‌ام و معتقدم اگر در حوزه‌های اجرایی موفقیتی حاصل شده با محوریت همین دانشگاه‌ها بوده است. ما باید توجه کنیم که دانشجویان و دانشگاهیان پیش‌قراولان همه عرصه‌ها حتی عرصه حکمرانی در کشور می‌باشند.

 رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر امروز در دانشگاه حضور داریم به این دلیل است که دانشگاه محل درک، فهم و حل مشکلات کشور می باشد چرا که محیط اجرایی محل حل مسائل نیست. پیشرفت‌هایی که باعث شده امروز جمهوری اسلامی ایران جزو پنج کشور اول جهان باشد همین بهره‌مندی از ظرفیت دانشگاه، اساتید و دانشجویان است. هرجا دانشگاه را انتخاب کنیم و یک ارتباط خوبی با دانشگاه داشته باشیم می‌توانیم شاهد موفقیت در عرصه‌های مختلف باشیم. هر کدام از مسئولین که از دانشگاه و دانشجو غافل شوند اشتباه کرده‌اند.

قالیباف اظهار کرد: من به سه موضوع هوشمند سازی، مردمی سازی و شفاف سازی تاکید دارم ما در مجلس شورای اسلامی در حوزه هوشمند سازی ظرفیتی را ایجاد کرده‌ایم تا اساتید و دانشجویان بتوانند ضمن اطلاع از عملکرد مجلس اظهارنظر خود را مطرح کنند. ما معتقدیم موفقیت با سه اصل هوشمند سازی، شفاف سازی و مردمی سازی محقق می‌شود. اگر هم ما امروز در حوزه اقتصاد دچار چالش هستیم به این دلیل است که اقتصاد ما اقتصادی دولتی می‌باشد.

وی تاکید کرد: اصلاح روند حکمرانی حتما مهم‌ترین چالش امروز ما می‌باشد در همین راستا باید بگویم متاسفانه نظام بروکراسی امروز ما به یک اسب سرکشی تبدیل شده که از درون خود را اداره می‌کند و مبتنی بر باورها هم نمی‌باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تفاوت میان ما می‌توانیم و ما نمی‌توانیم اظهار کرد: همین دانشگاه، نیروی جوان، خلاق نماد ما می‌توانیم است.

قالیباف ادامه داد: ما به باورهایمان یعنی مردمی سازی و اعتقاد به سنت‌های الهی از یکسو و از سویی دیگر اصلاح سیستم متمرکز بروکراسی تاکید داریم؛ برهمین اساس در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، معاونت حکمرانی و مدیریت ایجاد کردیم و از ظرفیت ۳۰۰ نفره دانشجویان، دانشگاهیان و اساتید در این معاونت برای حل مساله حکمرانی بهره برده‌ایم و از همه نخبگان در این جهت دعوت می‌کنیم؛ چرا که معتقدیم مسائل مختلفی همچون شفافیت، محرومیت زدایی و عدالت در گرو همین مساله حکمرانی می‌باشد.

قالیباف در بخش دیگری از اظهارات خود بیان کرد: در طول ۱۲ سال فعالیت خود در شهرداری تمام پروژه‌ها به صورت شفاف و با زمانبندی انجام شد. پروژه‌ها به گونه‌ای بود که مردم زمانبندی و قیمت تمام شده پروژه را مشاهده می‌کردند پس من به موضوع زمانبندی باور دارم و اکنون نیز می‌گویم با یک برنامه پنج ساله می‌توان به ثبات اقتصادی دست پیدا کنیم. ما باید در همین برنامه هفتم توسعه این مسائل را دنبال کنیم. در جلسه با دولت نیز تاکید کردم که برنامه تنظیم شده باید برنامه عملیاتی باشد. ما در واقع باید به یک فهم مشترک در حل مسائل و در نحوه اجرا دست پیدا کنیم تا بتوانیم به سه چالش اولویت‌دار یعنی جمعیت به معنای موالید، مهاجرت و اختلاف طبقانی، چالش آب و چالش اقتصاد رسیدگی کنیم. منظور از اقتصاد این است که دولت بیش از دخل خرج نکند چرا که در آن زمان برداشت از جیب مردم را شاهد خواهیم بود و در نتیجه فشار به بانک‌ها و اقدام بانک‌ها برای خلق پول و نقدینگی محقق خواهد شد.

قالیباف عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی و نماینده مجلس، وکیل‌الدوله نمی‌باشد بلکه پنجره مردم است. این‌که در مجلس نامه نوشته شود که برای مثال آقای قالیباف یا مثلا آقای رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری اقدام کند به هیچ عنوان صحیح نیست که در آن زمان من اجازه ندادم حتی این نامه از تریبون مجلس شورای اسلامی قرائت شود. نماینده مجلس می‌تواند به شخصه فعالیت سیاسی داشته باشد اما آن اقدام مجلس در خصوص نامه پسندیده نیست و این نقد وارد است. در خصوص موضوع این‌که برخی از نمایندگان به هیات دولت رفتند نیز باید بگویم دولت با تشخیص و پیگیری خود انتخاب‌هایی داشت و من امروز شهادت می‌دهم دو وزیری که از مجلس به دولت رفتند نه کاندیدا شدند و نه لابی کردند آقای خاندوزی حتی تا ۷۲ ساعت درباره وزیر شدن مقاومت می‌کرد.

وی در این باره اظهار کرد: در خصوص آقای زاکانی نیز ایشان از سوی شورای شهر تهران انتخاب شد و مجلس شورای اسلامی نیز با آن موافقت کرد بعد از آن برای تعیین معاونان رئیس جمهور به صورت منحصر به فرد فقط رئیس بنیاد شهید از میان نمایندگان انتخاب شد غیر از این موارد مجلس نقشی نداشته و هر که در حوزه عزل و نصب‌ها اقدامی انجام داده باید پاسخگو باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود بار دیگر بر اصلاح الگوی حکمرانی کشور تاکید کرد و گفت: تمرکززدایی و اصلاح قانون انتخابات باید مورد توجه باشد. قانون شهرداری‌ها و شوراهای شهر باید از حالت تشریفاتی خارج شوند این در حالی است که شش اصل قانون اساسی برای شوراها می‌باشد. گاها مردم حوزه انتخابیه از نماینده‌ها مسائل اجرایی را طلب می‌کنند لذا نظام اداری باید اصلاح و امور ملی باید از امور محلی جدا شود. مصمم هستم به عنوان یک نماینده مجلس تلاش دارم که قانون انتخابات مجلس اصلاح شود و مدیریت شهرداری‌ها را تقویت کنیم. طی این چهارماه هیچ سفارشی در عزل و نصب‌ها نداشتم و هیچ نظری ارائه نکردم. اگرچه کسی قانون را اجرا نکند وظیفه نظارتی خود را پیگیری می‌کنم نه به معنای مچ‌گیری بلکه قانون باید با اخلاق پیگیری شود.

وی در خصوص حضور خود در یکی از لیست‌های انتخابی مجلس عنوان کرد: در آن لیست کاندیداهای تهران شعاری در خصوص شفافیت وجود نداشت اما من در صحبت‌های خود به موضوع شفافیت اشاره کردم و پیگیر آن هستم. مباحثی پیرامون لیست تهران مطرح شد برای مثال امروز از پدرخوانده‌ها گفتند که درست است و نقدهایی وارد می‌باشد اما من در آن زمان گفتم که افراد قابل‌تر و شایسته‌تری وجود دارند که در این لیست باشند. اگرچه خود را مکلف دانستم که با همان لیست به قول خود عمل کنم. قطعا در آن لیست شایسته‌سالاری صورت نگرفت این چنین اتفاقات ممکن است در انتخابات بعد هم انجام شود برهمین اساس است که می‌گویم الگوی حکمرانی ما باید اصلاح شود.

قالیباف در ادامه در بخش دیگری از اظهارات خود بیان کرد: امروز در مجلس شورای اسلامی هرچه تعداد طرح‌ها از لوایح بیشتر باشد اشتباه است. امروز بیش از ۷۰۰ طرح و لایحه در مجلس وجود دارد مگر ما به چه میزان زمان داریم؟ نماینده فعال کسی نیست که طرح بیشتری امضاء می‌کند من خود در این مدت تنها طرحی را که امضاء کرده‌ام طرح شفافیت بوده است. اگرچه در خصوص این طرح باید بگویم که طرح شفافیت نیازمند اصلاح آیین‌نامه داخلی می‌باشد و این اصلاح به دو سوم رای نمایندگان نیاز دارد و اگر به صورت دو شوری بررسی می‌شود به این دلیل است که بررسی دو شوری موجب پخته‌تر شدن طرح خواهد شد. شفافیت باید در تمام سطوحی که قانون مشخص می‌کند اجرایی شود. در اموراتی که به مردم باز می‌گردد باید شفافیت وجود داشته باشد نه تنها در مجلس بلکه در شورای نگهبان، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام شاهد این شفافیت باشیم.

قالیباف ادامه داد: در حال حاضر مجلس شورای اسلامی از همه این نهادها شفاف‌تر می‌باشد چرا که برای مثال مذاکرات مجلس به صورت زنده پخش می‌شود.

قالیباف در ادامه با اشاره به موضوع طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی گفت: در جلسه کمیسیون مشترک اعلام کردم که مذاکرات باید به صورت زنده در اینستاگرام و از سوی صدا و سیما پخش شد اما یکسری فضاسازی‌ها در خارج از کشور انجام شد که این طرح به صورت اصل ۸۵ به گونه ای بررسی می شود که مردم از روند بررسی بی‌اطلاع باشند. اگر چه در مجلس افرادی هستند که قصد دارند محدودیت هایی ایجاد کنند اما اگر چه عموم نمایندگان چنین نظری ندارند. روند بررسی در کمیسیون مشترک به گونه ای می باشد که تمامی ذی‌نفعان و صنف ها در جلسات کمیسیون حضور پیدا کنند و نظرات خود را نیز ارائه دهند. ما در مجلس به دنبال محدود کردن فضا و فیلترینگ نیستیم. ما باید توجه کنیم که فعالین بزرگ حوزه اقتصاد در فضای مجازی چند صد برابر یک واحد صنفی متروکه ارزش دارند. اما اینها و اموال دیجیتالی مردم چگونه باید به دارایی مالی تبدیل شود و در سیستم بانکی اعتبار پیدا کند؟ اجازه دهید این مسائل به قانون تبدیل شود. من روز گذشته در خصوص دریافت  اینماد تذکر دادم. کماکان اعلام می شود که جوانان باید برای فعالیت های خود از بانک مرکزی وزارت خانه های اقتصاد و سمت مجوز دریافت کنند اما چرا جوانان را دچار مشکل کنیم؟

وی افزود: ما اکنون در حوزه فناوری و فضای مجازی جزو کشورهای پیشرفته هستیم اما با کج اندیشی نباید این ظرفیت ها را از دست بدهیم بخشی از فعالین حوزه نرم افزار به دلیل فضاسازی که از خارج در خصوص این طرح انجام شد به ترکیه  و امارات رفتند. این توطئه دشمن است و ما در مجلس به دنبال اینگونه مسائل نیستیم.

رئیس مجلس در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به هزینه اداره دفاتر نمایندگان توضیح داد: بر اساس قانون هر نماینده می تواند ۵ نفر کارمند داشته باشد. اگرچه اینها به معنای استخدام رسمی آن ۵ کارمند نیست. اما اگر این ۵ نفر از کارمندان دولت انتخاب شوند دولت باید آنها را برای انجام این وظیفه مامور کنند. نمایندگان به خودرو و دفتر نمایندگی در حوزه انتخابیه نیاز دارند. تمام هزینه های مورد نیاز نمایندگان به صورت دقیق برآورد می شود. اگر خودروی نمایندگان متعلق به مجلس باشد سالانه حدود ۱۰۷ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت در حالی که وقتی خودرو در اختیار خود نماینده قرار می گیرد هزینه آن را خود پرداخت می کند و در این ۴ سال باید پول آن را نیز پرداخت کند.

وی ادامه داد: اگرچه این مباحث باید شفاف شوند اما مشکل اصلی کشور نمی باشد. صد در صد حقوق پرداختی دیوان محاسبات و ۸۰ درصد حقوق مجلس بر اساس گزارش سازمان امور استخدامی ثبت شده است. اما مشاهده کنید شرکت های دولتی چه میزان از حقوق پرداختی خود را ثبت کردند.

قالیباف در ادامه عنوان کرد: به عنوان یک نماینده هیچ حساب حقوقی، پولی و مالی برای خود باز نکرده‌ام و تنها فیش حقوقی من فیش حقوقی دانشگاه تهران می باشد؛ اگر شخصی مدرکی خلاف این موضوع دارد که من یک ریال در زمینه حق ماموریت مبلغی دریافت کرده‌ام من را به عنوان فردی متخلف اعلام کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: گاهی در برخی موارد از مباحث دینی و انقلابی به صورت نادرست برداشت می شود؛ برای مثال گاهی ظاهر حرفمان آرمان خواهی است اما اهداف سیاسی را دنبال می کنیم؛ در این گونه مواقع در این اهداف سیاسی اخلاق زیر پا گذاشته می‌شود؛ در این مواقع ممکن است به افراد تهمت زده شود یا این که مردم را فریب دهند یا تخریب کنند. اولین حق مردم داشتن آگاهی است؛ آنها با این آگاهی می توانند مطالبات خود را بیان کنند؛ اگر چه ما باید توجه کنیم که مردم باید به وظیفه و حقوق خود نیز آگاه باشند؛ نه این که فقط از آنها درخواست وظیفه داشته باشیم و حقوق‌شان را ندهیم؛ اما اگر مردم این آگاهی را داشته باشند موجب اعتماد آنها می شود و این اعتماد نیز مشارکت مردم را نیز افزایش می دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخشی دیگر عنوان کرد: قطعا ما در حوزه نظارت بر رفتار نمایندگان ضعف‌هایی داریم که مجلس به دنبال تقویت آن بوده و قصد دارد قانون آیین نامه داخلی را در این خصوص اصلاح کند؛ در خصوص آقای عنابستانی که دانشجویان اشاره کردند باید بگویم که اگر چه هیات نظارت پیگیری های مجدانه ای انجام داد، اما معتقدم که پیگیری‌ها باید محکم‌تر انجام می‌شد اما در نهایت نظر دادگاه ملاک قرار گرفت؛ البته در برخورد مامور نیروی انتظامی هم اشکالاتی وجود داشت؛ سرباز نباید از قانون تخطی کند. نماینده مجلس سیلی نزد و صرفا سرباز را هول داد اما حق همین هول دادن را نداشت؛ اگر چه ما شاهد بودیم که در مجلس قبل در خصوص موضوع گمرک این گونه موضوع پیگیری نشد.

رئیس مجلس با اشاره به اهمیت لایحه رتبه بندی معلمان گفت: وقتی دولت به مجلس لایحه می دهد ما نمی توانیم هزینه ای بیش از آنچه مورد نظر دولت است در لایحه پیش بینی کنیم؛ چرا که این موضوع توسط شورای نگهبان مورد مخالفت قرار می‌گیرد. مساله معلمان و اساتید بسیار حائز اهمیت است نیروی انسانی ما در پشت همین میز مدرسه و دانشگاه ظرفیت های فراوانی دارند؛ ما هم در مجلس پیگیر موضوع رتبه بندی هستیم.

قالیباف با اشاره به قانون اقدام راهبردی گفت: ما برای اولین بار با زبان دیپلماسی پارلمانی با جهان حرف زدیم؛ در ابتدا دولت قبل مقاومت کرد و فرصت سوزی‌هایی انجام داد اما با این کار باعث شدیم که تیم مذاکره کننده ما اکنون دست پر باشد و مصوبه مجلس را با خود همراه داشته باشد.

قالیباف در ادامه در پاسخ به اظهارات یکی از دانشجویان در خصوص مباحثی که درباره آیت الله مصباح مطرح شده، گفت: آیت الله مصباح مطهری زمان ما می‌باشد، ما خطبه‌های پر مغز ایشان و گفتمان انقلابی وی را فراموش نمی‌کنیم. اینکه فرزند شهید در شرایطی مطالبی مطرح کند به دلیل اشکالاتی است که ما در حوزه‌های مختلف سیاسی شاهد آن هستیم. ما نباید تحت تاثیر افکاری باشیم که با انقلاب و نظام مشکل دارند.

قالیباف با اشاره به کارنامه اجرایی و سیاسی خود عنوان کرد: در زمانی که در نیروی انتظامی فعالیت می‌کردم همه من را با عنوان یک رزمنده یاد می‌کردند، اما زمانی که وارد عرصه سیاست شدم تفاوت‌هایی ایجاد شد. در ۱۲ سال فعالیت خود در شهرداری هم با وجود مشکلات تمام تلاش خود را انجام دادم. این تلاش‌ها در شرایطی بود که تحریم وجود داشت و دولت‌های آقای احمدی نژاد و روحانی هیچ کمکی به شهرداری تهران نکردند و صرفا چوب لای چرخ کار ما گذاشتند. از همان ابتدا هم جوان گرایی سرلوحه کار من بود و بسیاری از مدیران من کمتر از من سن داشتند. ما نباید موجب احساس ناامیدی در جوانان بشویم.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.