قالیباف: سه میلیون شغل در حوزه IT ایجاد می‌کنم/برای زنان سرپرست خانوار برنامه جدی دارم

محمدباقر قالیباف با تاکید بر لزوم استفاده از جوانان در عرصه‌های مدیریتی گفت: یکی از مشکلات کشور ما این است که برخی در عرصه مدیریتی کشور هستند و هستند تا زمانی که اتفاقی آن‌ها را از آن مسئولیت خارج کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با حضور در برنامه تلویزیونی «انتخاب شما» که از شبکه سوم سیما پخش شد، در برابر پرسشی درباره ارزیابی وی از لزوم وجود امنیت و آرامش در فضای عمومی کشور پاسخ داد: فلسفه وجودی دولت‌ها و حکومت‌ها ایجاد امنیت و آرامش در فضای کشور است. برای اینکه مردم در عرصه‌های مختلف اجتماعی فعالیت کنند و در این عرصه‌ها احساس آرامش داشته باشند، امنیت و آرامش عمومی از الزامات اساسی کشور است.

وی در پاسخ به این پرسش که “چه برنامه‌ای برای تعامل با نخبگان در دولت خود خواهید داشت؟” اظهار کرد: مهم‌ترین سرمایه هر کشوری منابع انسانی آن است و نخبگان نیز چکیده‌ای از این منابع هستند؛ بنابراین گوهری گران‌قیمت‌تر از آنان وجود ندارد و باید برای حفظ آن تلاش کرد.

قالیباف اضافه کرد: من در دوران مدیریت خود نشان دادم که نخبگان، بویژه کسانی را که جوان هستند، برای انجام کارهای مختلف به کار می‌گمارم و از آن جمله می‌توان به این نکته اشاره کرد که میانگین سنی کسانی که پل صدر را ساختند، ۳۵ سال بود که آنان هیچ‌گاه پیشکسوتان خود را نیز فراموش نکردند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه “در برخی از مدیریت‌ها در شهرداری تهران، محدودیت سنی قائل شده‌ایم تا با این امر جوانان را به کار گماریم”، افزود: یکی از مشکلات حال حاضر کشور ما این است که برخی در عرصه مدیریتی کشور هستند و هستند تا زمانی که اتفاقی آن‌ها را از آن مسئولیت خارج کنند.

شهردار تهران در ادامه اظهار کرد: من در طول دوران مدیریتی خود شاهد این بودم که زمانی که کارهای مختلف را به جوانان متخصص سپرده‌ام، نتیجه‌ای بیش از آنچه که توقع داشتم حاصل شده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه وی برای حل مشکل اشتغال در کشور اظهار کرد: امروزه به خاطر سوءمدیریت در کشور چه بخواهیم یا نخواهیم تنش‌هایی در خانواده‌ها ایجاد کرده‌ایم که به دلیل آن‌ها تلاش‌های خانواده برای فرزندانشان دچار مشکل شده و جوانان را نیز با شکست‌هایی مواجه ساخته‌ایم که آن‌ها زیبنده نیستند. من این طرح را که پول بدهیم تا در کشور شغل ایجاد شود و به ازای هر شغل نیز وام بدهیم، نمی‌پسندم.

قالیباف با اشاره به سهم خدمات در بخش IT، سلامت، توریسم، خدمات آموزشی و… گفت: این موارد می‌تواند تحولات بسیاری را در عرصه اشتغال کشور ایجاد کند. در حوزه IT با رعایت امنیت می‌توان به بسیاری از مشکلات اشتغال پاسخ گفت که این از اولویت برنامه من است و از برنامه‌های من این است که در دو – سه سال آتی سه میلیون شغل در حوزه IT ایجاد کنم.

وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا در دولتش هدفمندی یارانه‌ها پیگیری خواهد شد؟ افزود: امروز اقتصاد دغدغه همه شده است و من باید بگویم که یکی از کارهای خوبی که در دولت نهم و دهم انجام شد، موضوع هدفمندی یارانه‌ها بود؛ البته من به نحوه اجرای آن نیز انتقاداتی دارم که یکی از آن‌ها آزادسازی قیمت‌ها بدون توجه به سهم تولید در زمینه هدفمندی یارانه‌ها و نیز ارتقای کیفیت در صنعت است.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه “تولید داخلی باید اساس کار ما باشد”، تصریح کرد: قرار نیست که بر این اساس، کیفیت در کارها کاهش یابد. من سعی خواهم کرد با رعایت سهم تولید، حفظ کیفیت و استاندارد در آن و بالا بردن قدرت خرید مردم و با حضور جوانان در عرصه مدیریت و رفع مدیریت بسته و خسته به مشکلات موجود در این عرصه پایان دهم.

قالیباف همچنین در برابر پرسش دیگری درباره چگونگی سیاست‌های حامی معیشت اقشار ضعیف جامعه پاسخ داد: با کاهش فقر و رونق اقتصاد و صنعت می‌توان به این مهم پاسخ گفت.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر مکرم اسلام(ص) مبنی بر اینکه “من از فقر امتم در هراس نیستم بلکه از سوء تدبیر در میان آن‌ها می‌ترسم”، گفت: در رفع فقر ابتدا باید سوء تدبیر در مدیریت را مد نظر داشته باشیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه “جامعه نباید دو قطبی فقیر – غنی شود”، تاکید کرد: در این عرصه اجرای سیاست‌های درست مالیاتی به ما کمک خواهد کرد.

وی افزود: در دولت من از کسانی که حداقل درآمد زیر یک میلیون تومان دارند نباید مالیات گرفته شود که این از سیاست‌های قطعی دولت من خواهد بود و در آینده کشور برای همه زنان سرپرست خانوار برنامه‌ای جدی خواهم داشت تا آنان روی پای خود بایستند.

قالیباف اضافه کرد: ما دهک‌های پایین جامعه را از امکانات بیشتری که حق عادلانه‌شان است برخوردار خواهیم ساخت و به نظر من انفال را نیز باید به عدالت و نه به صورت مساوات در میان اقشار مختلف جامعه بر اساس سطوح درآمدی آنان تقسیم کرد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره بالا رفتن سن ازدواج در جامعه گفت: این مشکلی اقتصادی و مدیریتی است. ما در سال ۶۴ با میزان تولد یک میلیون و ۸۶۰ هزار نوزاد در کشور روبه‌رو بودیم که این تعداد در حال حاضر به سن ۲۶ الی ۲۷ سال رسیده‌اند و این در حالی است که در حال حاضر نرخ موالید کشور یک شده است و این یعنی اینکه ما در این عرصه در افراط بوده و در تفریط هستیم و به نظر من این موضوع به دلیل استفاده نکردن از نخبگان در عرصه مدیریت آن است.

شهردار تهران با بیان اینکه “ما از موج شیرخشک و پوشک گذشته و در حال حاضر به موج اشتغال رسیده‌ایم”، افزود: وقتی در کشور مدیریت پویا نیست و دانشگاه از متن مدیریت جامعه حذف می‌شود ما شاهد این مشکلات هستیم. در حال حاضر این گونه عنوان می‌شود که مشکل کنکور را در کشور حل خواهند کرد این در حالی است که دیگر در حال حاضر کنکور مشکل نیست زیرا در حال حاضر ما حدود یک میلیون و ۲۰۰ نفر پشت کنکوری داریم و ظرفیت دانشگاه ما نیز حدود یک میلیون نفر است. مدیر واقعی کسی بود که در دهه ۷۰ این مشکل را حل می‌کرد.

وی همچنین اظهار کرد: وقتی که یک جرم اتفاق می‌افتد، ما فقط فرد مجرم را جریمه می‌کنیم و این در حالی است که خانواده وی و دولتی که در عرصه مدیریتی و در طول ۲۰ تا ۲۵ سال برای آن فرد شغل ایجاد نکرده نیز باید جریمه شوند.

قالیباف با بیان اینکه “امروز مدیر کسی است که مشکل مسکن و اشتغال و مشکل آینده این کشور را حل کند”، ادامه داد: مشکل آینده ما در انتهای همین دهه‌ای که در آن قرار داریم این است که ما در آن زمان با تعداد بسیاری از افراد سالمند روبه‌رو خواهیم بود و از جمله مسائلی که به آن باید پرداخته شود حقوق، درمان، سلامت و سیاست‌های جبرانی کسانی است که بیش از ۶۰ سال زحمت کشیده‌اند و نباید شاهد آن باشیم که آنان در آن زمان شرمنده فرزندانشان باشند.

وی از تغییر اساسی در مدیریت و سیستم اجرایی در کشور در دولت خود خبر داد و با اشاره به اینکه این مساله را همانطور که در شهرداری تهران اجرا کرده، عملی خواهد کرد، گفت: بر اساس برنامه‌ای که من دارم، از روستا تا کل ایران را در عرصه مدیریت و سیستم اجرایی و اداری یکنواخت خواهم دید.

قالیباف در پاسخ به پرسش دیگری در رابطه با چگونگی جلوگیری از تخریب جوانان توسط برنامه‌های ماهواره‌ای در دولت وی اظهار کرد: ما به فرهنگ می‌توانیم دو نگاه کنترلی و فرهنگی داشته باشیم و باید گفت که اگر ما به آن نگاه فرهنگی و تعلیم و تربیتی داشته باشیم و آن را از زمان تولد و حتی قبل از آن در رابطه با افراد کشورمان به کار ببندیم دیگر با بسیاری از مشکلات در این زمینه مواجه نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه “در عرصه فرهنگی حتما برخی از کنترل‌ها مانند فیلترینگ لازم است زیرا بخشی از محدودیت‌ها، مصونیت می‌آورند”، افزود: البته با تنگ‌نظری نباید عمل شود و باید برای رهاسازی افراد در میان مسائل مختلف ابتدا چگونگی نجاتشان را نیز به آنان بیاموزیم. متاسفانه امروزه در کشور در حوزه فرهنگ، کار فرهنگی مناسبی انجام نداده‌ایم.

قالیباف با اشاره به برخی از مشکلات در آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور نیز گفت: این عرصه سرمایه کشور ماست و همه معلمان و استادان ما که می‌خواهند گوهرهای جامعه ما را حفظ کنند بدانند که من به آن‌ها قول می‌دهم که هیچ دغدغه معیشتی نداشته باشند و بستر ارتقای علمی و آموزشی معلمان در آموزش و پرورش را فراهم خواهم آورد.

وی با بیان اینکه “اگر مواردی را که در نگاه درست به عرصه فرهنگی بیان شد به کار ببندیم دیگر دغدغه تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها را نخواهیم داشت”، خاطرنشان کرد: ارتقای معیشتی و مهارت‌ها و استعدادهای معلمان در عرصه آموزش و پرورش از برنامه‌های قطعی من است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری همچنین از افزایش وسایل کمک آموزشی و مدرن کردن مباحث آموزشی در سیستم آموزشی کشور به عنوان برنامه‌های دولت خود یاد کرد و ادامه داد: در این عرصه سیاست‌های کلان ابلاغ شده‌اند که بویژه در حوزه علوم انسانی باید مورد توجه قرار گیرند.

وی با بیان اینکه وظیفه اصلی ما هدایت قدسی انسان‌هاست، افزود: در این حوزه آموزش و پرورش، آموزش عالی و حوزه‌ها باید فعالیت کنند و در دولت من وزارت آموزش و پرورش و علوم دو وزارتخانه‌ای خواهند بود که دائما به آن‌ها رفت و آمد خواهم داشت.

در ادامه این برنامه، از قالیباف با توجه به نظر مقام معظم رهبری درباره گفتمان ویژه در حوزه بانوان پرسش شد که وی گفت: زنان از مهم‌ترین اقشار در جامعه ما هستند که نگاه ما به این عرصه نباید جنسیتی باشد. ما باید بدانیم هر کسی که می‌خواهد به ما آزادی دهد، می‌خواهد آن را از ما بگیرد زیرا خداوند آزادی و انسانیت را در ابتدای خلقت به انسان یعنی هم به مرد و هم به زن داده است و دیگر نیازی نیست که فرد دیگری آن را به انسان بدهد.

قالیباف افزود: ما نباید تحت تاثیر فرهنگ غرب قرار بگیریم و این جمله را که مرد و زن مثل هم باشند تکرار کنیم زیرا این همسانی در انسانیت و آزادی در میان زنان و مردان وجود دارد.

وی با اشاره به تشکیل پلیس زن در زمان فرماندهی‌اش در نیروی انتظامی گفت: ما در آن زمان دیدیم که برخی از وظایف را نمی‌توانیم در این عرصه به بانوان بدهیم زیرا آن وظایف در شأن آنان نبود. من در شهرداری نیز شاهد بودم که هر جا مدیران خانم که در کارهایی که زیبنده آنان بوده است وارد شده‌اند، در دقت، صحت، سرعت، زیبایی انجام کارها و جلوگیری از فساد مالی و اداری، سرآمد مردان بوده‌اند.

شهردار تهران تصریح کرد: البته ما باید بدانیم که هیچ کاری برای زنان، هرچند که بسیار هم کلیدی باشد، نمی‌تواند جایگزین نقش مادری برای آنان شود ولی این مهم نباید بهانه‌ای برای ورود نکردن آنان به مدیریت‌های اجتماعی شود. ما باید اجازه دهیم که خود زنان جامعه برای خود برنامه‌ریزی کنند و ما مردان نخواهیم که برایشان برنامه‌ریزی کنیم. شهرداری تهران در عرصه توجه به مباحث زنان شهر تهران سلامت جسمی و روان آنان را در دستور کار برنامه‌های خود در این عرصه قرار داده است.

قالیباف به عنوان صحبت پایانی خود با مخاطبان این برنامه تلویزیونی اظهار کرد: من به این ملت و بویژه جوانان دِینی دارم. انقلاب، اسلام و شما مردم این فرصت را به قالیباف دادید که از ۱۷ سالگی ایفای نقش کند و امروز این جرأت را پیدا کرده تا به خاطر ادای دین خود بر این صندلی بنشیند و می‌خواهد رییس دولت شود و بتواند که ان‌شاءالله به شما خدمت کند.

وی افزود: من مدیون این انقلاب، اسلام، ایران و جوانان هستم و همان‌طور که این ملت در ۲۰ سالگی این فرصت را به من داد که ایفای نقش کنم، به همه جوانان متعهد هستم که همین فرصت را به آنان بدهم و عدالت را رعایت کنم تا همه آنان احساس کنند بر همین صندلی‌ای که من نشسته‌ام می‌توانند بنشینند و با مردم صحبت کنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: مهم‌ترین تغییر برای رفع سوء تدبیر در جهت جاری کردن خون جدید برای اصلاح امورات اجرایی کشور، بعد از خدای متعال به دست جوانان امکان‌پذیر است.

نوشته قالیباف: سه میلیون شغل در حوزه IT ایجاد می‌کنم/برای زنان سرپرست خانوار برنامه جدی دارم اولین بار در ممتازنیوز، پورتال جامع آموزشی اطلاع رسانی کشور ، مجله اینترنتی ، خبر ، ورزش ،تکنولوژِی News,Sport پدیدار شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.