قالیباف: نمی‌خواهیم چوب لای چرخ دولت بگذاریم/ نمی‌شود نماینده مردم باشیم و در میان مردم نباشیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس در رأس امور است. نمی‌شود نماینده مردم باشیم و در میان مردم نباشیم.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، محمدباقر قالیباف در گفت‌وگوی تلویزیونی ضمن آرزوی سلامتی برای بیماران کرونایی، گفت: عمل‌گرایی و در میدان بودن و در بین مردم بودن عادت همیشگی من است. این توفیق را داشته‌ام که در هر منصبی، درد مردم را ببینم و در میان مردم باشم.

وی با بیان این‌که «مجلس در رأس امور است»، گفت: نمی‌شود نماینده مردم باشیم و در میان مردم نباشیم. طبق گفته مقام معظم رهبری، مردم باید ذی‌نفع قانون‌گذاری و قانون‌گذاران باشند. زمینه اجرایی قوانین نیز مسئله مهمی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تبیین مفاد مختلف بسته اقتصادی موسوم به بسته مردمی، گفت: همیشه با کسری بودجه مواجه بوده‌ایم و باید بودجه‌ای را منضبط تبیین کنیم. همچنین نیازمند نوسازی در نظام مالیاتی هستیم. اجرای این سیاست‌ها متوجه طبقه محروم و مستضعف خواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که تعامل با قوا چگونه است، گفت: ما مکلفیم که دغدغه مقام معظم رهبری را برآورده کنیم البته من معتقدم که رضایت حضرت آقا در این شرایط این است که غمخوار مردم باشیم و مشکلات مردم را حل کنیم. ۵۰ روز از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد در این مدت تلاش ما بر این بوده که مجلس بر وظایف خود عمل کند. در زمانی حداقلی، کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های موردنیاز را تشکیل دادیم و در همین زمان با اعضای هیات دولت جلساتی داشتیم تا گزارشی از وضعیت کلی کشور دریافت کنیم.

قالیباف با اشاره به ترکیب نمایندگان مجلس، گفت: در مجلس یازدهم ۱۸۰ نماینده نوبت اولی داریم که البته از مدیران کارکشته، باسابقه و اجرایی هستند. بعضی از آنان جوانان نخبه و کاربلدی هستند که با موضوعات کلان کشور آشنا شده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد تعامل با قوا مخصوصا قوه مجریه گفت: بنای ما تعامل با قوای دیگر است اما هر کدام از ما وظایفی داریم. فلسفه وجودی ما این است که گرهی از مشکلات مردم باز کنیم پس اگر تعاملی صورت می‌گیرد به خاطر حل مشکلات مردم است. این مشکلات این‌روزها اقتصادی است. پس اگر جایی احساس کنیم که کاری معطل مانده و یا کسی به وظیفه قانونی‌اش عمل نمی‌کند ما به وظیفه قانونی خود عمل خواهیم کرد.

وی نظارت قوه مقننه را ارجح بر قانون‌گذاری دانست و تاکید کرد: ما به دنبال مچ‌گیری نیستیم و نمی‌خواهیم چوب لای چرخ دولت بگذاریم بلکه می‌خواهیم به دولت کمک کنیم اما اگر ببینیم کاری روی زمین مانده و گره از مشکلات مردم باز نمی‌شود، مماشات نمی‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی در مورد چهار رویکرد تحولی که رئیس مجلس سابقا در نشستی آن را مطرح کرده بود، گفت: ما در درون مجلس نیازمند تحول هستیم چراکه از یک طرف با وزرا و اعضای دولت و از طرف دیگر با نخبگان و کارشناسان ارتباط داریم پس باید تحولی در داخل مجلس ایجاد کنیم. حقیقت این است که مجلس در راس امور نبود و مردم توقع و انتظار بیشتری داشتند. مردم هم‌اکنون این امید را دارند که مشکلات حل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی به چهار رویکرد «شفاف‌سازی، مردمی‌سازی، هوشمندسازی و کارآمدسازی» اشاره و تصریح کرد: مجلس باید شفاف باشد یعنی هر تصمیمی که در مجلس گرفته می‌شود و حقی را برای مردم می‌گذارد باید دقیق و شفاف بوده و همه مردم از آن مطلع باشند. در حوزه مردمی‌سازی نیز معتقدم اساس انقلاب اسلامی بر پایه مردم بوده است.

قالیباف با اشاره به حضور مردم در مدیریت بیماری کرونا با بیان این‌که «کرونا را مردم مدیریت کردند»، گفت: البته دولت زحمات زیادی کشیده اما مردم به صحنه آمدند مثلا پزشکان یا پرستاران بازنشسته به بیمارستان‌ها رفتند یا پزشکان و پرستارانی خارج از شیفت خود کار کردند یا کمک‌های مومنانه مردمی در دوره کرونا از این دست مردمی‌سازی بود. مردمی‌سازی یعنی نباید تصمیمی بگیریم که مردم در آن مشارکت معنادار نداشته باشند.

قالیباف با اشاره به ضرورت اجرای دو رویکرد هوشمندسازی و کارآمدسازی اظهار کرد: کارهای ما باید الکترونیک بشود. این موضوع در وقت ما صرفه‌جویی می‌کند و همچنین به شفاف‌سازی هم کمک می‌کند. در حوزه کارآمدسازی معتقدم که باید به سمت تمرکززدایی برویم. نظام اداری و قوانین ما به‌گونه‌ای که تمرکزگرایی ایجاد می‌کند باید با تمرکززدایی و چابکسازی به سمت فرایندهای بهینه برویم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این چهار رویکرد در بازه زمانی خاصی انجام خواهد شد؟ گفت: اجرایی شدن این رویکردها بازه زمانی ندارد بلکه روح و متن کار ما هست. هر کجا تصمیمی گرفته می‌شود و یا لایحه یا طرحی نوشته می‌شود باید شفاف، مردمی، هوشمند و کارآمد باشد.

رئیس یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مورد بسته اقتصاد مردمی مجلس گفت: معتقدم ناامیدی بزرگترین گناه است. در همین لحظه با همه وجود ایمان دارم که می‌توانیم بر مشکلاتمان فائق شویم. معتقدم که می‌توانیم دست به دست هم دهیم و تا ۱۴۰۴ به یک ثبات اقتصادی برسیم. چراکه کشور ما ظرفیت‌های کافی را دارد. ما از ابتدای انقلاب اتفاقات زیادی را تجربه کرده‌ایم و هیچ کار نشدنی وجود ندارد.

قالیباف بسته اقتصاد مردمی مجلس را نتیجه «خرد جمعی» دانست و گفت: این بسته در جلساتی با مسئولان و کارشناسان به بحث گذاشته شده است و به نفع مردم و برای مردم است. اولین مساله مهم در این بسته اصلاح ساختار بودجه است. بیشتر مشکلات کشور ما در گرو اصلاح ساختار بودجه است. ما همیشه با کسری بودجه مواجه بوده‌ایم و این کسری بودجه به سیستم بانکی فشار می‌آورد و نتیجه‌ای جز کاهش ارزش پول ملی به دنبال نداشته است. ما باید بودجه‌ای تنظیم کنیم که هزینه و درآمد ما به تعادل برسد.

وی ادامه داد: درآمد پایدار و هزینه مفید دو رویکردی است که در این بسته به آن تاکید کرده‌ایم. ما باید بودجه را منضبط کنیم. ما مفید هزینه نمی‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مفاد دیگری از بسته معیشتی مجلس، نظام مالیاتی را نیازمند نوسازی دانست و به موضوع «منفعت اکثریت از مالیات» اشاره کرد.

قالیباف همچنین گفت: نوسازی نظام مالیات باید به نفع حوزه تولید باشد. بخش‌هایی از جامعه وجود دارد که گردش سرمایه‌ای بالایی دارند اما مالیات نمی‌پردازند. این در حالی است که صنف‌های زحمت‌کش مالیات می‌دهند. ما اطلاعات دقیقی از نحوه پرداخت مالیات‌ها نداریم و این مشکل ما در گرو شفاف‌سازی و هوشمندسازی است.

رئیس مجلس یازدهم تاکید بسته اقتصادی مجلس را روی طبقه محروم و مستضعف عنوان کرد و گفت: ما هنوز جامعه هدف خود را که محرومین هستند، نشناخته‌ایم. ما بیش از ۲۴ میلیون خانوار هستیم و هنوز در دادن یارانه اولویت‌ها را در نظر نمی‌گیریم. اشتغال، سلامت، مسکن، خوراک و… حوزه‌هایی است که محرومین در آن مشکلات جدی دارند. اگر همان دو رویکرد شفاف‌سازی و هوشمندسازی را دنبال کنیم، دست‌کم به جامعه آماری دقیقی در این خصوص خواهیم رسید.

وی به موضوع افزایش یارانه همراه با تورم اشاره و گفت: یارانه‌ها باید به نسبت تورم تنظیم شود. البته این رویکرد در صورتی پاسخگو خواهد بود که جامعه هدف خود را تعیین کنیم. این دقیقا نقطه‌ای است که مجلس باید بایستد و نظارت کند. اگر جایی نیازمند اصلاح قانون هستیم باید قانون را اصلاح کنیم اما بعد از طبق گفته رهبری مو به مو آن را اجرا و نظارت کنیم.

قالیباف با بیان این‌که «اولویت بسته اقتصادی، طبقه مستضعف است»، گفت: البته امروز طبقه متوسط ما نیز در اقتصاد دچار مشکل است.

رئیس مجلس یازدهم در مورد رونق تولید و کسب و کار، گفت: در این حوزه باید انحصارات را حذف کنیم و در دادن مجوزها آسان‌گیری کنیم. امروز اگر کسی بخواهد شغلی در کشور پیدا کند، سیستم اداری می‌نشیند و فرد باید چند سال دوندگی کند تا بتواند یک مجوز بگیرد. ما باید بازار سرمایه را به بازار تولید بیاوریم. همچنین باید به کارهای دانش‌بنیان توجه کرده و کسب و کارهای نوین را جدی بگیریم. چند سال دیگر بسیاری از شغل‌های امروز را نخواهیم داشت.

قالیباف به ضرورت تغییر راهبرد در حوزه تجاری تاکید کرد و گفت: وقتی می‌خواهیم اقتصاد بدون نفت داشته باشیم و اقتصاد مردمی را کلید بزنیم بحث بازار و تقاضا بسیار  مهم می‌شود. معتقدم که دستگاه دیپلماسی باید رویکردی مثل وزارت خارجه و تجارت بین‌الملل را ایجاد کند. سفارت‌های ما در جای‌جای دنیا مخصوصا آسیا باید از رویکرد سیاسی، امنیتی به سمت رویکرد سیاسی، امنیتی و اقتصادی تغییر مسیر بدهند. سفارتخانه‌های کشورهایی که جزء بزرگترین صادرکننده‌ها هستند در ایران محمل اقتصادی هستند. ما باید از خام‌فروشی فاصله گرفته، مزیت‌های جدید ایجاد کنیم.

قالیباف در پاسخ به این سوال که برنامه مجلس در پاسخ به پیام رهبری که به مناسبت افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس فرمودند، “نمره مطلوبی در باب عدالت به دست نیاورده‌ایم”، چیست؟ اظهار کرد: معتقدم کار را باید با همین بسته اقتصادی شروع کرد. ما در تصمیم‌گیری اقتصادی فراز و نشیب‌های زیادی داشتیم. بسیاری از تصمیمات گذشته ما در اقتصاد با هم در تضاد بودند. مشارکت مردمی و مردمی‌سازی اقتصاد به خاطر رفع تضادهای مذکور است.

قالیباف با مطرح کردن این پرسش که چرا تولید اتفاق نمی‌افتد، گفت: علت این است که رقیب تولیدکننده در دلالی و بازار سیاه فعالیت می‌کند. مثلا حوزه‌هایی مثل مسکن و خودرو در همه‌جای دنیا حوزه‌های مصرفی هستند. اما در کشور ما همه سرمایه‌ای هستند. ما از یک کاسب جزء و یک جوان که کار تولیدی کوچکی را شروع کرده باشد، مالیات می‌گیریم اما از خانه‌های خالی و سوداگری‌های بازار حول خانه‌های خالی مالیات نمی‌گیریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح دو فوریتی مالیات بر خانه‌های خالی، از پیگری خود در کمیسیون عمران خبر داد و گفت: این موضوع در صحن علنی فردا (چهارشنبه، ۲۵ تیر) با حضور شورای نگهبان بررسی خواهد شد. اگر تصویب شود، دولت و وزارتخانه‌های مربوطه آن را به کار می‌بندند. ما قانون خوب و قابل اجراء می‌نویسیم و دولت هم باید خوب آن را اجراء کند.

این خبر تکمیل می‌شود…

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.