قالیباف: پای کار باشیم و مردانه برای منافع مردم تلاش کنیم

ضرورت اتخاذ سیاستگذاری مناسب پولی، مالی و تجاری به منظور مدیریت نرخ ارز و تامین ارز کالاهای اساسی تا پایان سال موضوع نشست مشترک ۵ عضو اقتصادی کابینه با رئیس مجلس و روسای کمیسیون های اقتصادی مجلس بود.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، شب گذشته (یکشنبه ۲۷ مهر) محمدباقر قالیباف میزبان رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، وزیر نفت، وزیر صمت و وزیر جهاد و کشاورزی در تالار آینه مجلس شورای اسلامی بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این جلسه بر ضرورت رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم تاکید کرد و گفت: متاسفانه اکنون قیمت اقلام اساسی سفره خانوار مانند مرغ و تخم مرغ فراتر از انتظار رشد داشته و این وظیفه ما مسئولان است که نگذاریم، فشارهای اقتصادی به بدنه جامعه به وِیژه اقشار کم درآمد منتقل شود.

قالیباف تصریح کرد: باید با یک مدیریت صحیح و شایسته نسبت به مدیریت نحوه تخصیص ارز به کالاهای اولویت دار اقدام و درباره ثبت سفارش کالاهای لوکس و یا حتی غیر ضروری تجدیدنظر کرد.

وی افزود: ما در همین وضعیت فعلی می توانیم با اتخاذ سیاستگذاری شایسته در حوزه مالی، پولی و تجاری از این گردنه عبور کنیم. به شرط آنکه همه دست به دست هم بدهیم، پای کار باشیم و مردانه برای منافع این مردم تلاش کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی بر ضرروت هم افزایی و هماهنگی دستگاه های مسئول در حوزه سیاست پولی، مالی و تجاری تاکید کرد و گفت: در وضعیت فعلی ما باید فرآیند تهاتر کالا را تسهیل کنیم و غل و زنجیر بروکراسی اداری را از پای کسب و کارها و تجار و بازرگانان باز کنیم.

در این جلسه همچنین قالیباف با انتقاد شدید از نحوه حمایت از واردات کالاهای اساسی با ارز ترجیحی تصریح کرد: همانطور که در سال ۹۷ ، با خاصه خرجی ارز ۴۲۰۰ تومانی کشور را دچار چالش کردیم، امروز هم با تخصیص ارز ترجیحی به نام مصرف کننده و به کام دلال، منابع این کشور را هدر می دهیم.

وی تاکید کرد: باید زنجیره واردات و تولید کالاهای اساسی به درستی رهگیری شود و هرگونه حمایت از سمت مصرف کننده صورت گیرد. تولید بیش از آنکه به سوبسید نیاز داشته باشد، نیاز دارد که دستگاه های اجرایی پایشان را از گلوی تولید بردارند.

رئیس قوه مقننه کشورمان با تاکید بر نقش نظارتی مجلس، یادآور شد: به منظور پیگیری و نظارت بر جمع بندی های مطرح شده در این جلسه، کمیسیون های مجلس جلسات نظارتی خود را برگزار می کنند و این جلسه مشترک نیز هر ۱۰ روز یکبار برگزار می شود.

در این جلسه، اعضای دولت گزارشی از آخرین وضعیت واردات نهاده های کالاهای اساسی و همچنین نحوه تامین ارز ترجیحی و نیمایی برای این کالاها ارائه کردند و نسبت به تامین کالاهای اساسی تا پایان سال تضمین دادند.

همچنین رئیس کل بانک مرکزی توضیحاتی درخصوص بازار ارز و دلایل افزایش قیمت ارائه کرد و در ادامه وزیر اقتصاد نیز اظهار امیدواری کرد نسبت به تامین کسری بودجه در ۵ ماه باقیمانده، بدون بحران تلاش های لازم صورت پذیرد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.