قانون تازه فیلا چه می‌گوید؟

۰۶اردیبهشت،

ghasemi-43.jpg

رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی آسیا در حالی با نایب قهرمانی ایران به پایان رسید که کادر فنی و کشتی‌گیران ایرانی به نحوه قضاوت داوران این مسابقه‌ها به شدت اعتراض داشتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اعضای تیم ملی ایران یکی از دلایل نایب قهرمانی ایران در این رقابت‌ها را نوع قضاوت ها می دانستند. تغییر قوانین کشتی و اجرای قوانین تازه در مسابقات دهلی نو، یکی دیگر از دلایلی بود که به نقل از مسئولان ایرانی دست داوران را برای این که هر طور که می‌خواهند قضاوت کنند باز گذاشته بود. در حال حاضر به سبب پخش نشدن رقابت‌ها نمی‌توان دربارهٔ نوع قضاوت داوران نظر خاصی داد، اما نگاهی به قوانین تازه فیلا در کشتی فرنگی می‌تواند دست کارشناسان را پس از دیدن فیلم کشتی ها برای قضاوت باز بگذارد.

کلینیک داوری رقابت‌های کشتی قهرمانی آسیا چهارشنبه ۲۸ فروردین در دهلی به ریاست دکتر چانگ کیوکیم، رییس کنفدراسیون کشتی آسیا و رییس کمیته‌ داوران فیلا و برژینسنکی لهستانی، عضو کمیته‌ داوران فیلا برگزار شد. دکتر کیم همان شخصی است که انگشت اتهام ایرانی‌ها به سوی او دراز شده و گفته می‌شود که داوران با اشاره های او نتایج کشتی ها را تعیین می کردند.

در این جلسه سه نکته اساسی برای داوران تشریح شد. از ایران سه داور درجه B بین‌المللی در این نشست حضور داشتند؛ رضا مستجیری ، احمد تاجیک و مهدی آقا ولی.

نکته اول:

تا آنجایی که امکان دارد نباید کشتی ها صفر- صفر شود و داوران موظف می باشند قبل از پایان وقت قانونی، کشتی‌گیر کم کار و فعال را تشخیص دهند و با اعلام اخطار و امتیاز کم کاری تکلیف برنده را مشخص کنند. نکته ای که به نظر می‌رسد در کشتی طالب نعمت پور با حریف ازبکستانی‌اش در نیمه نهایی برعکس اجرا شده چرا که به نقل از ایرانی‌ها نعمت پور در این کشتی فعالیت بسیاری داشته و حتی حریف از دست او فرار می کرده ، ولی در نهایت داوران به نعمت پور اخطار و به حریف او پوئن داده‌اند!

نکته دوم:

داوران باید با سرعت دادن به مسابقه، کشتی‌گیران را به اجرای فنون ترغیب کنند و با تشخیص کشتی‌گیر کم کار، او را با اخطار و امتیاز کم کاری جریمه کنند. همچنین هل دادن حریف به خارج تشک نه تنها دیگر امتیاز ندارد بلکه کشتی گیر مهاجم جریمه می‌شود. مثال نقض این قانون هم کشتی بشیر باباجان زاده در دور اول مقابل حریف تاجیکستانی اش است که بشیر به اجرای فن می‌پرداخته، اما به حریف او امتیاز و به او اخطار داده شده است.

نکته سوم:

در کشتی فرنگی انگشت‌ گرفتن، گذاشتن سر روی سینه حریف، ‌ضربه زدن به صورت، پیشانی و گردن، گرفتن مچ‌ها، دفاعی کشتی گرفتن، گرفتن دو بنده، انگشت داخل چشم حریف کردن و گرفتن موی سر باید بلافاصله با تذکر داور روبرو شود و اگر ادامه پیدا کند با اخطار و امتیاز همراه خواهد شد. البته برای این نکته به خاطر ندیدن فیلم رقابت‌ها مصداق خاصی در هند پیدا نشد.

گفته شد که این قوانین در جهت خارج کردن کشتی از حالت سکون اعمال شده و نباید کشتی‌گیران با فرو رفتن در لاک دفاعی به فکر تلف کردن وقت و کشاندن کشتی به خاک اجباری باشند چون هر لحظه ممکن است که از طرف داور وسط اخطار و امتیاز کم کاری داده شود.

البته این قوانین سبب شده که نحوه قضاوت‌ها سلیقه‌ای شود و به قول مربیان و کشتی‌گیران ایرانی، داوران با هر اشاره‌ای از خارج تشک، به کشتی‌گیران اخطار و امتیاز دهند و ملاک خاصی برای تشخیص درستی این نوع داوری وجود نداشته باشد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.