قانون حمایت از کودکان زیر ۱۸ سال کامل نیست

۲۹ آبان ،

یک وکیل پایه یک دادگستری گفت: قانون حمایت از کودکان زیر ۱۸ سال قانون جامع و کاملی نبوده و همین امر عاملی بر افزایش کودک آزاری در جامعه می‌شود.

عباس اسدی در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران با اشاره به افزایش کودک آزاری اظهار داشت: قانون حمایت از کودکان زیر ۱۸ سال قانون جامع و کاملی نبوده و همین امر عاملی برای افزایش کودک آزاری در جامعه می‌شود.

این وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد: کودک آزاری شامل رفتارهایی است که توسط اشخاص دیگر، خصوصا بزرگسالان، نسبت به کودکان انجام می‌گیرد و به نوعی به سلامت جسمی و روانی آنان آسیب می‌رساند.

وی تصریح کرد: در سال ۸۱ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان تصویب شد که در این قانون تمامی اشخاصی که به سن ۱۸ سال تمام نرسیده‌اند مورد حمایت قرار می‌گیرند و هر نوع اذیت و آزار کودکان و نوجوانان که سبب شود به آنان صدمه جسمانی یا روانی و اخلاقی وارد شود، ممنوع است.

اسدی با بیان اینکه براساس این قانون، کودک‌آزاری از جرایم عمومی محسوب می‌شود گفت: این دعوی نیاز به شاکی خصوصی ندارد٬ یعنی هرکس می‌تواند به محض دیدن مورد کودک‌آزاری آن را گزارش تفسیری دهد و دادستان هم به‌عنوان مدعی‌العموم موضوع را پی‌گیری می‌کند، حداکثر مجازاتی که در این قانون پیش بینی شده است ۶ماه حبس و ۱ میلیون تومان جزای نقدی است.

این حقوقدان اظهار داشت: دولت جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۲ به کنوانسیون جهانی حقوق کودک پیوسته و مفاد آن معاهده بین‌المللی، دولت‌ها را موظف به دفاع از حقوق کودکانکرده و به نظر می‌رسد که توجه ویژه حاکمیت ایران به حقوق کودک موضوعی لازم و درخور تامل باشد ، اما قانون فعلی حمایت از کودکان و نوجوانان جامع و کامل نبوده و باید تدبیری مناسب در این زمینه اندیشیده شود.

این وکیل پایه یک دادگستری خاطرنشان کرد: آموزش به کودکان، نظارت و سرکشی از کودکانی که به خانه‌ای بازگشته‌اند که در آن مورد آزار قرار گرفته‌اند ، تصویب قانون برای حمایت از حقوق کودکان و ایجاد معاضدت‌های قضایی و حقوقی برای کودکان می‌تواند از بروز کودک آزاری جلوگیری کند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.