قاچاق علنی اسلحه از مرز ترکیه به سوریه

۲۰ آبان ،

قاچاق اسلحه از ترکیه به سوریه به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

واحد مرکزی خبر به نقل از  شبکه تلویزیونی پرس تی وی گزارش تفسیری داد : شورشیان مورد حمایت خارجی ها که به ارتش آزاد سوریه شهرت دارند آشکارا از ترکیه سلاح وارد می نمایند.
خبرنگار پرس تی وی از منطقه باب الحوا در مرز مشترک ترکیه و سوریه افزود : این منطقه محل عبور گروههای عمده قاچاق کالا به خصوص نفت و گاز به شمار می آید. قاچاق کالا و بخصوص قاچاق سلاح از این منطقه در جریان درگیری میان نظامیان سوری و ارتش آزاد سوریه بطور قابل توجهی افزایش یافت.
یک شهروند سوری گفت: « از جامعه جهانی می خواهم به هرج و مرج در این کشور پایان بخشد. در این درگیری ها فقط سربازان نیستند که کشته می شوند بلکه زنان و کودکان نیز قربانی این درگیری ها می باشند. چرا آمریکا به سوریه تسلیحات ارسال می نماید؟ چرا به جای آنکه به عاملان حمله به سوریه کمک نمایند ، به ما کمک نمی نمایند؟
منطقه مرزی ترکیه و سوریه در واقع محلی برای قاچاق اسلحه از سوی شبه نظامیان نیست. از آنجا که این منطقه تحت کنترل شورشیان قرار دارد ، شبه نظامیان بطور علنی از این منطقه سلاح وارد سوریه می نمایند.  
در حال حاضر حدود سیصد کامیون ترکیه در انتظار تخلیه از سوی شبه نظامیان مخالف دولت سوریه می باشند.
یک راننده کامیون ترک گفت « اوضاع خوبی نیست. چون من ترک هستم دولت ترکیه به من اجازه نمی دهد وارد خاک سوریه شوم. به همین سبب ، سوری ها به مرز آمده و کامیونها را تخلیه می نمایند. نیروهای دولتی سوریه در منطقه مرزی حضور ندارند و همه چیز تحت کنترل شبه نظامیان مخالف دولت سوریه قرار دارد.»
یک راننده دیگر ترک گفت « بشار اسد بدنبال جنگ و درگیری نیست بلکه ، کشور های بزرگتری مانند آمریکا بدنبال جنگ می باشند. همه این کارها در جهتی حمایت از منافع اسرائیل صورت می گیرد.»
شبه نظامیان مخالف اسد همچنین با کنترل منطقه مرزی داخل خاک سوریه به راحتی اجازه می دهند تسلیحات به این کشور وارد و خارج شود.
حتی شبه نظامیان هنگام ورود کالاها به سوریه ، بر روی کالاها مهر مخصوص خود را می زنند.
شماری از اعضای ارتش آزاد سوریه در مصاحبه با پرس تی وی اعلام کردند بخش عمده پولهای مورد نیاز آنها را قطر و عربستان تامین می نماید.
تحلیلگران بر این عقیده اند دولت ترکیه با اجازه دادن به شبه نظامیان برای ورود سلاح به سوریه ، از ناآرامیهای سوریه بهره برداری می نماید تا با این اقدام دولت سوریه را تضعیف کرده و نقش خود را در منطقه پر رنگ تر کند.


IRIBNews RSS TopNews
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.