قایق پناهجویان در یونان غرق شد / ده‌ها نفر مفقود شدند

ده‌ها نفر در جریان غرق شدن قایق پناهجویان در آب‌های ساحلی یونان مفقود شدند .

قایق پناهجویان در یونان غرق شد / ده‌ها نفر مفقود شدند

به گزارش ممتاز نیوز، مقامات یونانی از مفقود شدن ده‌ها نفر در جریان غرق شدن قایق پناهجویان در آب‌های ساحلی این کشور خبر دادند.

به گفته گارد ساحلی این کشور حادثه در جنوب شرقی دریای اژه روی داده و در جریان آن بین ۳۰ تا ۵۰ سرنشین قایق مفقود شده‌اند.

این قایق که در پی وقوع حادثه، واژگون و غرق شد حدود هشتاد سرنشین داشته که به گفته مسئولان گارد ساحلی یونان ۲۹ نفر از آنها نجات یافته و زنده مانده‌اند.

از سوی دیگر یک منبع یونانی به خبرگزاری فرانسه گفت که بیش از پنجاه تن از سرنشینان این قایقِ حامل پناهجویان مفقود شده‌‌اند و اثری از آنها یافت نشده است.

این در حالی است که یک شبکه تلویزیونی یونانی در گزارشی که عصر چهارشنبه پخش شد تعداد سرنشینان قایق حادثه دیده را بین ۳۰ تا ۶۰ نفر اعلام کرد که در صورت درستی آن شمار ناپدید‌شدگان حداکثر ۳۰ نفر تخمین زده می‌شود.

در این گزارش به نقل از نیکوس کوکالاس، سخنگوی گارد ساحلی یونان تاکید شده بود که «امکان ندارد این قایق بتواند ۸۰ مهاجر را با خود حمل کند، گفته می‌شود که شمار سرنشینان کم‌تر از این بوده است.»

وی یادآور شد که با این حال، همانطور که قبلا هم دیده شده، چنین‌ قایق‌هایی همیشه بیش از ظرفیت معمول خود سرنشین حمل می‌کنند.

ویدئویی که پیش‌تر در عصر روز چهارشنبه توسط گارد ساحلی یونان منتشر شد تلاش یک هلی‌کوپرتر نیروی هوایی این کشور را در حال نجات دو بازمانده حادثه پیش از انتقال آنها به جزیره کارپاتوس در نزدیکی محل حادقه نشان می‌داد.‌

به گزارش گارد ساحلی یونان، ۲۷ پناهجوی دیگر نجات یافته از این حادثه به نفتکشی در حال حرکت در آ‌ب‌های ساحلی جزیره منتقل شدند.

چهار قایق از جمله دو قایق گشتی گارد ساحلی و یک هلی‌کوپتر نیروی هوایی در عملیات نجات حادثه‌دیدگان مشارکت داشتند اما وزش باز شدید عملیات جستجو را با دشواری همراه کرده بود.

سخنگوی گارد ساحلی یونان در کنفرانسی خبری با یادآوری این نکته که طی دو سال گذشته بیش از ۶ هزار نفر در دریای اژه نجات یافته اند، گفت: «گارد ساحلی از صبح چهارشنبه بی وقفه به تلاش های خود برای نجات حادثه‌ دیدگان ادامه می دهد.»

بر اساس اطلاعاتی که منابع یونانی در اختیار خبرگزاری فرانسه گذاشتند، این قایق از آنتالیا، واقع در سواحل کشور همسایه، ترکیه، به مقصد ایتالیا در حرکت بوده است.

عبور خطرناک از دریا برای پیمودن مسافت چند مایل دریایی جزایر یونان و سواحل ترکیه در دریای اژه، واقع در شرق دریای مدیترانه، تاکنون به قیمت جان بسیاری از مهاجران و پناه‌جویانی تمام شده که تلاش دارند برای فرار از فقر، جنگ و بدبختی با قایق‌های ناامن راه اروپا را در پیش گیرند.

این یک پدیده خطرناک و در عین حال غم‌بار مهاجرتی در شرق مدیترانه است که از ژانویه سال جاری میلادی تاکنون جان دست کم ۶۴ جان را گرفته است.

در حالی که به موجب آمارهای منتشر شده از سوی سازمان بین المللی مهاجرت ۱۱۱ نفر در کل سال گذشته میلادی در تلاش برای عبور از سواحل ترکیه به مقصد اروپا جان خود را از دست داده بودند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.