قتل دختر بوکانی همچنان در هاله‌ای از ابهام

شرق: سمیه که دختری ۱۷ساله است روز ۱۶فروردین به طرز مرموزی ناپدید شد و همان‌زمان پدر او موضوع را به پلیس گزارش داد اما کارآگاهان نتوانستند ردی از این دختر پیدا کنند تا اینکه روز ۲۱فروردین جنازه این دختر کنار رودخانه‌ای که از میان شهر بوکان می‌گذرد، کشف شد. پس از آن خبر در شهر پیچید و مردم بوکان روز جمعه گذشته به نشانه اعتراض مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند. در حالی‌که هنوز تحقیقات پیرامون این پرونده کامل نشده است برخی مسوولان دیروز انگشت اتهام را به سوی خود مقتول نشانه گرفتند و سرهنگ رسول النقی‌پور – رییس پلیس آگاهی آذربایجان‌غربی –گفت: «حین بررسی‌های پلیس معلوم شد، دختر مفقودی سابقه فرار از خانه و مصرف موادمخدر را دارد که این امر بر جدی‌تر شدن تجسس‌ها منجر شد.»النقی‌پور همچنین از کشف دفتر یادداشت مقتول از محل رها شدن جسد خبر داد و افزود: مقتول در این دفترچه به فرار از خانه و سرنوشت نامعلوم خود اشاره کرده است که این نشان از کمبود عاطفه و محبت دارد. حسن عباسی، فرماندار بوکان نیز وقوع هرگونه آدم‌ربایی در این شهرستان را کذب محض دانست و به ایسنا گفت: هیچ‌گونه آدم‌ربایی در این شهرستان اتفاق نیفتاده است بلکه سمیه با توجه به اختلافاتی که با خانواده خود داشت به اتفاق مردی از خانه و شهر خود خارج شد و در یک روستا اقامت کرد. با این وجود «محمدقسیم عثمانی» نماینده بوکان در مجلس فراری بودن سمیه را تکذیب کرد و به خبرنگار ما گفت: «این دختر دانش‌آموز دوره پیش‌دانشگاهی بود و هر روز صبح پدرش او را به مدرسه می‌برد و بعدازظهر به خانه بازمی‌گرداند اما صبح روز حادثه چون پدر بدحال بود سمیه خودش راهی مدرسه شد و پدر او بعدازظهر با موتوسیکلت دنبال فرزندش رفت.»

روز حادثه پدر وقتی دید انتظارش برای خروج سمیه از در مدرسه بی‌نتیجه است از مسوولان مرکز آموزشی پرس‌وجو کرد و فهمید دخترش آن روز اصلا به مدرسه نرفته است برای همین نگران شد و جست‌وجوهایش را برای یافتن سمیه آغاز کرد اما راه به جایی نبرد. بعد از کشف جسد سمیه، پدر او به پزشکی قانونی رفت و جنازه را شناسایی کرد. متخصصان نیز اعلام کردند آثار جراحت روی بدن این دختر وجود ندارد. عثمانی در این‌باره خاطرنشان کرد: «تحقیقات پزشکی قانونی نشان داده مقتول مورد تجاوز قرار نگرفته است.»

رییس پلیس آگاهی آذربایجان‌غربی نیز این موضوع را تایید و البته اضافه کرد: «در بررسی‌های به‌عمل‌آمده از پزشکی قانونی آثاری از کبودی و ضرب و جرح در بدن مقتول کشف نشد و در نتیجه تجاوزی نیز صورت نگرفته بود.»به گفته سرهنگ النقی پزشکی قانونی زمان قتل را در همان روز ناپدید شدن دختر دانش‌آموز اعلام کرده است. البته به نظر می‌رسد تعیین زمان اعلام‌شده برای وقوع قتل هنوز قطعی نیست زیرا نشانه‌هایی به دست آمده است که ثابت می‌کند سمیه حداقل تا دو روز بعد از گم شدن هنوز زنده بود. کارآگاهان جنایی سرنخ‌هایی از حضور این دختر و مردی متاهل در یکی از روستاهای اطراف بوکان به دست آورده و با توجه به بازجویی‌های انجام‌شده به این نتیجه رسیده‌اند که دختر و مرد جوان به مدت دو روز در آن روستا اقامت داشتند.

نماینده بوکان در این‌باره گفت: «به نظر می‌رسد سمیه با زور به همراهی با آن مرد مجبور شده زیرا فرد مورد اشاره از اراذل و اوباش شهر است.»فرماندار بوکان روایت دیگری دارد و معتقد است سمیه با میل خود راهی روستا شده است. او توضیح داد: پس از دو روز ماندن این دو نفر در روستا، مرد با اعلام اینکه متاهل است، قصد بازگشت به شهر را داشت اما میان آنان دعوایی به وجود آمد که در نهایت منجر به قتل دختر فراری شد. این اظهارات عباسی حکایت از آن دارد که وی جرم مرد متاهل را در قتل سمیه قطعی می‌داند. مردی که این مقام به او اشاره می‌کند سلیمان نام دارد و یکی از پنج مظنونی است که در این خصوص دستگیر شده است. سلیمان که سه روز بعد از کشف جنازه بازداشت شد به گفته سرهنگ «النقی» به آشنایی با مقتول اعتراف کرده اما قتل را نپذیرفته است با این وجود فرماندار بوکان تاکید کرد: آن چیزی که مسلم است میان این دو نفر دعوایی صورت گرفته که نهایتا منجر به قتل «سمیه» شده است. دعوای صورت‌گرفته بین این دو نفر محرز است و آثار خراشیدگی‌های مربوط به این درگیری روی بدن متهم دیده می‌شود که نشان از قتل دختر توسط همین فرد دارد.

به گفته وی اعترافات متهم حاکی از این است که دو روز پس از اقامت در روستا، وی به مقتول اصرار کرد به شهر بازگردند اما مقتول نپذیرفت. عباسی درباره اینکه قاتل همدستانی نیز در این ماجرا داشته است یا خیر، اظهار کرد: متاسفانه شایعاتی به وجود آمده که این ماجرا یک آدم‌ربایی بوده که توسط ۱۰ تا ۱۵ نفر اتفاق افتاده اما این کذب است و صحت ندارد؛ البته پلیس شش نفر از افرادی را که این دختر قبلا می‌شناختند دستگیر کرده است اما این افراد در قتل این دختر دخالتی نداشتند.

در شرایطی که هنوز جزییات این جنایت روشن نشده است مردم بوکان در انتظار معرفی قاتل یا قاتلان هستند. اکنون در این شهر شایع شده است افرادی دختران مقاطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان را می‌ربایند و مورد آزار قرار می‌دهند. عثمانی این شایعات را رد کرد و گفت: «بوکان شهر امنی است و فقط همین یک اتفاق را داشتیم اما موضوع این است که کاسه صبر مردم لبریز شده است. شش یا هفت نفر در این شهر حضور دارند که به باج‌گیری و چاقوکشی مشغول هستند و مردم به همین موضوع اعتراض دارند. سوال من نیز این است که چرا این افراد در اسرع وقت دستگیر نمی‌شوند و برخورد قانونی با آنها صورت نمی‌گیرد تا هم خودشان تنبیه و هم مایه عبرت دیگران شوند. این افراد برای ایجاد هراس در مردم، خودشان را به ارگان‌هایی نسبت می‌دهند در حالی‌که هیچ ارتباطی با این ارگان‌ها ندارند و خود این ارگان‌ها از آنها ناراضی هستند اما همین ادعاها و رفتارهای اراذل و اوباش باعث شده است شبکه‌های ماهواره‌ای هم روی این موضوع مانور بدهند.»

جوان آنلاین – آخرین عناوین حوادث

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.