قدیری‌ابیانه: آمریکا در توطئه خود علیه صلح جهان شکست خورده است/ زیباکلام: آمریکا ستیزی بخشی از هویت ایران شده است

اردیبهشت ۱۴۰۳

صادق زیباکلام و محمدحسن قدیری‌ابیانه با حضور در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات مواضع خود را در مورد “رابطه با آمریکا خوب یا بد” مطرح کردند.

به گزارش خبرنگاردانشگاه باشگاه خبرنگاران، مذاکره “صادق زیباکلام” عضو هیات علمی دانشگاه تهران و “محمدحسن قدیری‌ابیانه” کارشناس مسائل سیاست خارجی ظهر امروز در سالن اجتماعات علامه طباطبایی به همت بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای مناظره قدیری ابیانه دربارهٔ مذاکره با آمریکا گفت: اگر کسی بخواهد با فردی رابطه برقرار کند باید وی را خوب بشناسد و به اهداف، ماهیت و استراتژی آن پی ببرد و در مقابل او هم باید سعی کند طرفش را بشناسد.

این کارشناس در ادامه صحبت خود را با مقاله‌ای که یازده سال پیش نوشته شده بود آغاز کرد در این مقاله پیش‌بینی دهه آینده که چه اتفاقی در رابطه با ایران رخ خواهد داد پرداخته بود و در این مقاله به اهداف دشمن اشاره شده و نوشته بود که ما وارد عصر تازهی شده‌ایم در این دهه از قرن ۲۱ جهان روی خوش به خود نخواهد دید و تحولات عظیمی درخاورمیانه و جهان رخ خواهد داد و آمریکا در توطئه خود برعلیه صلح جهان شکست خواهد خورد.

وی در ادامه گفت: محوریت غرب از آمریکا به سمت اروپا نقل مکان خواهد کرد و بیداری اسلامی به اوج می‌رسد و در این راستا کشور مصر را مورد توجه قرار داد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: از گرد و غبار این دهه پر تلاطم تمدن اسلامی سربر خواهد آورد و ایران با توجه به موقعیت ژئوپولوتیکی، استراتژی حساس و مقاومت مردمش در تمدن اسلامی نفوذ بیشتری خواهد داشت.

قدیری‌ابیانه در ادامه به افول قدرت آمریکا اشاره کرد و گفت: این افول بیشتر از پیش قابل ملاحظه است و مردم ایران باید خود را برای گذر موفق از این دهه پرتلاطم آماده کند و وحدت کلمه حول محور اسلام لازمه عبور سالم از این گردنه‌های خطرناک است.

این کارشناس در ادامه افزود: در حال حاضر باید بدانید که آمریکا چه می‌خواهد و ما در کجا هستیم اگر هرکسی فکر کند که آمریکا ابرقدرت است اشتباه می‌کند باید واقعیات را شناخت.

وی گفت: آمریکا از مذاکره و بازگشایی سفارتش بحث دشمنی با ایران دارد توطئه‌هایی که این کشور در ایران به راه می‌اندازد برملا می‌شود زیرا سفارتخانه‌ای در ایران ندارد اگر قرار بود رابطه برقرار شود در راهپیمایی سیزده آبان اتفاق می‌افتاد.

قدیری‌ابیانه به اسناد لانه جاسوسی اشاره کرد و گفت: این اسناد نشان دهنده آن است که چه قبل و چه بعد از انقلاب به ایران ضربه زدند و از هر فرصتی که به دست آوردند علیه ما استفاده کردند.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر ما درمقابل غرب عقب‌نشینی کنیم و انرژی هسته‌ای نخواهیم آیا آن‌ها دشمنی خود را با ما تمام می‌کنند؟ خیر این دشمنی همچنان ادامه دارد و ما همیشه بادشمن طرف هستیم.

در ادامه این مناظره زیباکلام عضو هیات‌ علمی دانشگاه تهران در رابطه با موضوع مورد بحث به اصرار آمریکاستیزی در ایران اشاره کرد و گفت: این آمریکا ستیزی از سه مرحله تاریخی عبور کرده و ما امروز در مرحله سوم قرار داریم مرحله اول در ماه‌های اول انقلاب بین مارکسیست‌ها، چریک‌های فدایی خلق و یک سوی دیگر دانشجویان فعال معتقد به انقلاب و رادیکال اسلام‌گرا به راه افتاد.

وی ادامه داد: چرا این رقابت باید به راه بیافتد و این بحث مفصلی می‌طلبد و به دو دهه قبل از پیروزی انقلاب برمی‌گردد در دهه ۴۰ و ۵۰ جهان‌بینی مارکسیستی و چپ‌گرا درایران فراگیر بود و در این میان جریانات رادیکال اسلام‌گرا نیز از این تفکرات مارکسیستی بهره‌برداری می‌کردند.

این تحلیل‌گر در ادامه به مرحله دوم اشاره کرد و گفت: این مرحله از اشغال سفارت آغاز شد و سبب آمریکاستیزی تداوم پیدا کرد و به یک نوع پرستیژ اجتماعی تبدیل شده بود رهبران ایران در این برهه از زمان به تدریج متوجه شدند اگر ما به عنوان جریان ضد آمریکایی در منطقه چشم‌گیر باشیم به عنوان یک پرستیژ در منطقه خواهیم بود که این در سال ۵۷ مورد توجه بود در حالی که در سال ۹۲ این پرستیژ وجود ندارد در این راستا فقط ملی‌مذهب‌ها اولین قربانی‌های آمریکاستیزی خواهند بود.

زیباکلام در ادامه به مرحله سوم اشاره کرد و گفت: این مرحله از دهه‌های قبل بسیار ریشه‌دار تر است و آمریکاستیزی بخشی از هویت ایران شده است.

وی ادامه داد: فکر کنید سفارت آمریکا در حال حاضر در ایران حاضر شده و در چارچوب داشتن رابطه به دنبال منافع ملی هستیم و بر روی بعضی از مسائل مخالف یا موافق خواهیم بود در این راستا بخشی از رسالت ایران از بین می‌رود این ارثی که از مارکسیستان به ایران می‌رسد.

این پژوهشگر ادامه داد: جهان ما از اردوگاه امپریالیستی و اردوگاه کشورهای در حال توسعه و استعمارزده تشکیل شده است و ایران این مدل آمریکاستیزی را از مارکسیست‌ها قرض گرفته برای مشروعیت‌بخشی خود که در راس اردوگاه قرار بگیرد اردوگاه جهان توسعه و مردم آزاده دنیا مقتدایش ایران است اگر ایران به فرض اینکه با آمریکا رابطه داشته باشد تکلیف آن هویتش که برای خود به عنوان ملت آزاده‌اندیش ایجاد کرده چه خواهد شد این مسیر حتما دچار مشکل خواهد شد.

این خبر ادامه دارد….


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.