قدیری ابیانه و زیباکلام نظرات خود را در مورد مذاکره با آمریکا مطرح کردند

اردیبهشت ۱۴۰۳

حسن قدیری ابیانه و صادق زیبا کلام عصر امروز در دانشگاه شهید بهشتی تهران مناظره و نظرات خود را قبال مساله مذاکره با آمریکا مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، مناظره “حسن قدیری ابیانه” و “صادق زیباکلام” حول محور مذاکره با آمریکا در ساعت ۱۳ در دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

در ابتدای مذاکره زیباکلام حول محور مذاکره با ایران گفت: شعار مرگ بر آمریکا به نفع ما نبوده و دشمنی با آمریکا ریشه در انقلاب و ادبیات ما دارد و متاثر از فرهنگ چپ‌گرای حاکم بر کشور است که به جریانات اسلام‌گرا نیز کشیده شده است.

این کارشناس علوم سیاسی به سخنانی از قدیری ابیانه اشاره کرد و ادامه داد: از نظر قدیری ابیانه آمریکا دشمنی را با ایران به سبب اینکه جمهوری اسلامی کشوری مستقل و استقلال‌طلب است آغاز کرده و به این سبب است که ایران مورد غضب آمریکا قرار گرفته.

زیباکلام در این خصوص اذعان داشت: با این نظریه تنها سه کشور مستقل اعم از کره، کوبا و جمهوری اسلامی ایران در جهان وجود دارند و مابقی کشورها تحت سلطه آمریکا می باشند.

وی افزود: اگر بخواهیم وقایع و جنایات قبل آمریکا را مانند کودتای ۲۸ مرداد توطئه در نظام انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، حمله نظامی طبس، حکومت بنی‌صدر، سازمان مجاهدین و وقایع در اقلیت‌ها را مرور کنیم این بحث‌ها ما را به جایی نمی‌رساند.

وی ادامه داد: من این سوال را از قدیری ابیانه دارم که آیا دشمنی با آمریکا در این ۳۴ سال نفعی برای ایران و آمریکا داشته است چراکه من در مقابل مواردی را بیان می‌کنم دشمنی به آمریکا تیشه به ریشه ایران در حوزه‌های مختلف اعم از تجارت، سیاست و بین‌الملل داشته باشد.

قدیری ابیانه در پاسخ به اظهارات زیباکلام گفت: آمریکایی‌ها همواره معتقد بودند ایرانی خوب ایرانی مرده است.

وی ادامه داد: آمریکا در زمان ۸ سال دفاع مقدس از صدام دفاع کرد و سلاح کشتار جمعی را برای نابودی ایرانیان در دستشان قرار داد همچنین از تروریست‌ها حمایت کرد و اگر جلوتر بیاییم می‌بینیم آنان دانشمندان هسته‌ای را مورد ترور قرار دادند.

قدیری ابیانه تصریح کرد: آمریکا به دنبال کودتا و دامن زدن به هویت ایران و همچنین تجزیه کشور عزیزمان است.

این دیپلمات سابق کشورمان به مذاکرات اخیر با آرمریکا اشاره و تصریخ کرد: اگر مذاکرات به نتیجه برسد و آمریکا بتواند سفارتی در ایران تاسیس کند قطعا توطئه‌های قبل را تکرار می‌کند و ما زمانی با آمریکا به بحث می‌نشینیم که آن‌ها دست از توطئه علیه ایران بردارند و تنظیم‌های یک جانبه از ایران را حذف کنم آن زمان است که می‌توانیم روابط را برقرار کنیم.

قدیری ابیانه به اقدامات سفارت‌های آمریکا اشاره و بیان کرد: تمام سفارت‌های آمریکا در کشورهای مختلف در حال جاسوسی‌اند حتی در کشورهایی که موافق با آمریکا عمل می‌کنند یعنی اگر آمریکا در کشور خود نیز سفارتی داشته باشد در آنجا کودتا می‌کنند.

وی ادامه داد: بنده معتقدم مسئله ما با آمریکا مسئله هسته‌ای نیست چراکه در زمان جنگ و ۸ سال دفاع مقدس با اینکه ایران انرژی هسته‌ای نداشت اما مورد تجاوز آمریکا قرار گرفت.

زیباکلام در پاسخ به اظهارات قدیری ابیانه گفت: دشمنی با آمریکا و اصرار بر تداوم شعار مرگ بر آمریکا هیچ منفعتی برای منافع ملی ایران ندارد و مشکل اساسی همین‌جاست که این دستگاه و اظهارات کشور ما را به جایی نمی‌رساند.

وی ادامه داد: اگر ایران را در ۳۴ سال قبل با کشورهایی نظیر برزیل، آرژانتین، ترکیه، مالزی و امارات مقایسه کنیم می‌بینیم که این کشورها امروزه از نظر اقتصادی در چه جایگاهی قرار گرفته‌اند و ایران در کجای این رتبه‌بندی قرار دارد.

زیباکلام به قبل کشور ایران اشاره کرد و افزود: در قبل غایت آرزوی امارات این بود که به ایران بیایند و از شیراز دیدن کنند اما حال چگونه است باید دولت ایران پاسخگوی این سوال باشد.

این تحلیل‌گر سیاسی در پاسخ به سوالی که آمریکا ستیزی چرا به وجود آمد گفت: آمریکا ستیزی محصول تفکر و سیتره مارکسیستی است.

قدیری ابیانه در مقابل اظهارات زیباکلام گفت: مهم‌ترین دستاورد ایران پس از انقلاب اسلامی این بوده که طرفداران و حامیان آمریکا برسر کار نیستند.

وی با اشاره به دوران شاهنشاهی ایران و خروج شاه از ایران مطرح کرد: آمریکا به این سبب شاه را از کرسی ریاست برکنار کرد که مهره‌ای سوخته برای آمریکا شده بود و آمریکا قصد داشت با خروج شاه و جایگزینی بختیار اهداف خود را در ایران پیاده کند.

این دیپلمات سابق بیان کرد: میزان صادرات نفت در امارات به ازای هر یک نفر در ایران بیش از ۸۰ سال عمر مفید ایرانی در شرایط غیر تحریم است و این را نباید فراموش کرد که امارات نظر وسعت زیرمجموعه کوچکی از کشور بزرگ ایران تلقی می‌شود.

وی گفت: طرفداری از آمریکا دکان آمریکا ستیزی راه انداخته است و اگر ریشه دشمنی آمریکا را نشناسیم هیچ وقت نمی‌توانیم به عمق مسئله پی ببریم.

قدیری ابیانه اظهار داشت: اگر تحریم‌های آمریکا به طور کامل از دوش ایران برداشته شود تنها ۱۰ الی ۱۵ درصد مشکلات اقتصادی ایران حل می‌شود همانطور که کشورهای اروپایی با اینکه تحت تحریم آمریکا نیستند اما دچار بحران ریاضت اقتصادی شد.

وی تصریح کرد: ایران برای پیشرفت احتیاجی به آمریکا ندارد چراکه آمریکا کشوری است که برای جلوگیری از سقوط و بحران قصد تصرف نفت خاورمیانه رادارد و قطعا آمریکا در روابط با ایران به دنبال تجزیه و تسلط بر نفت کشورمان است چراکه استراتژی آن‌ها خشکاندن ریشه ایران است.

این دیپلمات سابق کشورمان گفت: مشکل اقتصادی ایران اقتصاد استراحتی و ریاضتی آن است و هیچ ارتباطی به آمریکا ندارد.

زیباکلام در پایان سخنان خودگفت: در قانون اساسی ایران تبصره‌ای تحت عنوان دشمنی با آمریکا وجود ندارد.

قدیری ابیانه نیز در پایان خاطرنشان کرد: منظور مرگ بر آمریکا مرگ بر ملتشان نیست بلکه همانطور که امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری نیز آن را خاطرنشان کردند، رابطه با آمریکا منافع ملی ایران را تهدید می‌کند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.