قرارداد سامانه موشکی اس ۳۰۰ در حال پیگیری است/مسئولین ایرانی در تایلند پیگیر حقوق مردم میانمار هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بحث قرار داد سامانه موشکی اس ۳۰۰ با روسیه مسئله طبیعی و حقوقی بوده که روال عادی خود را طی کرده در حال پیگیری است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت امور خارجه در جلسه سخن گویی که صبح امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه برخی نمایندگان مجلس و وزیر دفاع اعلام کرده‌اند که ایران غرامت خود را در مورد سامانه موشکی اس۳۰۰ از سوریه دریافت خواهد کرد لذا وزارت امور خارجه در اینباره چه اقدامی انجام خواهد داد؟ اینگونه پاسخ داد: بحث قرار داد موشکی اس۳۰۰ مسئله طبیعی و حقوقی بوده که روال عادی خود را طی می کند و در حال پیگیری است.

*طرح کوفی عنان مناسب ترین طرح برای حل بحران در سوریه است

وی همچنین در مورد موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال سوریه گفت: ما حمایت خود را در مورد سوریه بارها اعلام کرده‌ایم و در درجه اول باید ثبات و امنیت در سوریه برقرار شود و اقدامات تروریستی از بین برود چرا که حمایت از این اقدامات نه به نفع مردم این کشور و نه به نفع کشورهای منطقه خواهد بود بنابراین کشورهای مختلف باید طرح های مختلفی را برقرار کنند تا این کشور به آرامش برگردد؛ به نظر ما طرح کوفی عنان مناسب ترین طرح برای حل بحران در سوریه است .

وی افزود: مواضع ایران در مورد سوریه کاملا مشخص است لذا جریاناتی به دنبال عدم برقراری امنیت و ثبات در داخل کشور سوریه هستند که باید جلوی مداخلات خارجی گرفته شود .

مهمان پرست در پاسخ به سوالی مبنی بر بسته پیشنهادی ایران و گروه ۱+۵ افزود: بحث نمایندگان ایران و ۱+۵ چهار چوب مشخصی دارد و ما همانطور که قبلا اعلام کرده‌ایم این مذاکرات در استانبول برگزار شد و براساس توافقات کارشناسان فنی نشستی در استانبول صورت گرفت و بعد از آن نشستی بین معاونان در حال برگزاری است.

*باید منتظر نتیجه مذاکرات استانبول بود

وی ادامه داد: هدف از برگزاری این نشست‌ها این است تا طرفین دیدگاه‌های خود را نسبت به هم نزدیک کنند و ما باید منتظر باشیم تا نتیجه مذاکرات اعلام شود .

* رژیم صهیونیستی در ترور دانشمندان ایرانی نقش به‌سزایی داشته است

وی در مورد ادعاهای مقامات رژیم صهیونیستی علیه ایران نسبت به حادثه ای که در بلغارستان اتفاق افتاد، افزود: رژیم صهیونیستی اولین جریانات تروریستی به صورت سازمان دهی شده را در دنیا دنبال کرده و جان انسان‌های بی گناه را به خطر انداخته است لذا در ترور دانشمندان ایرانی نقش به سزایی داشته که در حال حاضر برای فرار از این اقدامات خود فرار رو به جلو را در پیش گرفته و اقدام به اتهام زنی علیه جمهوری اسلامی ایران می کنند .

مهمان پرست خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران مواضع خود را در این مورد اعلام کرده و با هر حادثه تروریستی مخالف و آن را محکوم می کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به حادثه آرژانتین در سال های گذشته افزود: این بحث یک بحث هدایت شده توسط رژیم صهیونیستی بوده و طبق آخرین توافقات صورت گرفته، با همکاری بین دو کشور عواملی دخیل در آن باید شناسایی شوند که این نشانگر صداقت ایران در حل این موضوع بوده لذا این اقدامات تنها تبلیغاتی است که صهیونیست ها دنبال می کنند.

*آمریکا یی‌ها ایجاد کنندگان اختلال در بازار نفت هستند

وی در مورد ادعاهای برخی رسانه های غربی در مورد اختلال جمهوری اسلامی ایران در بازار نفت گفت: کسی که در بازار نفت اختلال به وجود می آورد خود آمریکایی ها هستند چرا که آنها با فشار وارد کردن به بازارهای نفت سعی دارند تا در این عرصه اختلال ایجاد کنند و جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که بازارهای نفتی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

* باید تلاش کرد تا حقوق جامعه اسلامی در میانمار رعایت شود

مهمان پرست با اشاره به کشتار مسلمانان میانمار، اقدامات وزارت امور خارجه در اینباره را مطرح ساخت و گفت: باید تلاش کرد تا حقوق جامعه اسلامی در این کشور و همه کشورها رعایت شود، ما بلافاصله موضع گیری خود را نسبت به این مسئله اعلام کرده ایم و از همه مجامع بین المللی خواستیم تا از این گونه اقدامات جلوگیری به عمل آید.

*مسئولین ایرانی در تایلند پیگیر حقوق مردم میانمار هستند

وی افزود: پیگیری های بسیاری پیرامون این مهم صورت گرفته و حتی سازمان همکاری اسلامی هم در اینباره موضع گیری کرده اما لازم است حمایت کشورهای اسلامی از سایر جوامع مشهودتر باشد و همان طور که می دانید ما در میانمار سفارت نداریم و مسئولین ما در تایلند مسئولیت پیگیری این حادثه را به عهده دارند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد اتهام زنی آذربایجان علیه ایران گفت: روابط ایران و آذربایجان روابط بسیار خوبی است و ما مشترکات فراوانی از نظر اعتقادی و فرهنگی داریم و این باید با هوشیاری مقامات دو کشور صورت گیرد تا اجازه ندهند با این ادعاها روابط میان ایران و آذربایجان خدشه دار شود .

* اجلاس عدم تعهد در تهران ۵ تا ۱۰ شهریور برگزار می شود

مهمان پرست در پاسخ به سوالی مبنی بر مسئولیت وزارت امور خارجه در برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران ادامه داد: اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران ۵ تا ۱۰ شهریور برگزار می شود که در بخش اول کارشناسان ارشد و در بخش دوم وزرای خارجه و در بخش نهایی با حضور اجلاس سران این نشست برگزار خواهد شد و وزارت امور خارجه متولی اصلی این نشست خواهد بود که با همکاری سایر دستگاهها تمام تلاش خود را در این زمینه خواهد کرد.

وی تاکید کرد: برگزاری نشست کارشناسان ارشد و وزرای خارجه بر عهده خود وزارت خارجه خواهد بود و دستگاه دیپلماسی خود را متعهد به برگزاری هر چه بهتر این اجلاس می داند.

*قره باغ در حال حاضر با بحران روبه رو است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد انتخابات قره باغ افزود: قره باغ در حال حاضر با بحران روبه رو است و تا زمانی که این منطقه دچار بحران است ما فکر نمی کنیم انجام این گونه اقدامات نتیجه مثبتی را در بر داشته باشد.

مهمان پرست در مورد ادعای هادی منصور و دخالت ایران در اوضاع داخلی یمن اظهار داشت: ما موضع خودمان را قبلا اعلام کرده ایم و این گونه ادعاها صحت ندارد و طرح چنین ادعاهایی  نمی تواند راه حلی برای مشکلات داخلی یمن باشد لذا مقامات یمنی باید به جای طراحی این گونه ادعاها مشکلات داخلی خود را برطرف کنند.

وی در مورد نشست کارشناسان مذاکرات ایران با ۱+۵ گفت: جمهوری اسلامی ایران قبلا پیشنهاد خود را در این زمینه اعلام کرده و هدف از برگزاری این مذاکرات نزدیک کردن دیدگاهها نسبت به یکدیگر است در نتیجه اگر این مذاکرات به نتیجه مطلوبی برسد که هم نگرانی های طرف مقابل از بین برود و هم حقوق ایران به رسمیت شناخته شود که ما به نتایج مثبتی در این زمینه خواهیم رسید.

وی افزود: ما امیدواریم در این مذاکرات نتیجه گفتگوهای مثبت باشد و ما همواره آمادگی خود را اعلام کرده ایم که همکاری با آژانس ادامه پیدا کند.

* ناامنی در سوریه موجب ناامنی در کل منطقه می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد بازگردانندن اتباع ایرانی در دمشق ادامه داد: با توجه به اینکه اقدامات زیادی در این خصوص صورت گرفته تا دمشق ناآرام شود ولی اوضاع دمشق آرام است و ما به خانواده ها اعلام کرده ایم که اگر کار مهمی در آنجا ندارند به ایران بیایند و نیز به زائران ایرانی توصیه های لازم صورت گرفته و البته اوضاع دمشق نسبتا آرام شده و کار پاک سازی انجام شده و دولت این کشور توانایی کافی برای دفاع از کشورشان را دارند و ما همه باید کمک کنیم تا امنیت در سوریه برگزار شود چرا که ناامنی در سوریه موجب ناامنی در کل منطقه خواهد شد .

مهمان پرست در پاسخ به سوالی مبنی بر سفر هیئت اقتصادی سوریه به ایران گفت: بحث همکاری ایران و سوریه در چارچوب خودش قرار دارد و روابط اقتصادی، تجاری در کنار روابط سیاسی دنبال می شود و علت سفر این هیئت اقتصادی به کشورمان در راستای همکاری های اقتصادی است .

وی در مورد بحث سرمایه گذاری و همکاری در بخشهای کشاورزی با دیگر کشورها افزود: بحث سرمایه گذاری و همکاری در بخش های کشاورزی با دیگر کشورها در حال انجام شدن است و در صورتی که به توافق برسیم عملیاتی خواهد شد و ما هم در بخش کشاورزی و در چارچوبی که مورد نظر مسئولین ما باشد حمایت می کنیم که یکی از روش های آن اجازه زمین های کشاورزی است و در مورد همکاری با قطر این مطلب فاقد صحت است و چنین چیزهایی اعلام نشده و کار درستی نیست و اگر اقداماتی صورت بگیرد در چارچوب خودش اجرایی و اعلام خواهد شد .

*هر طرحی که طرح کوفی عنان را تحت الشعاع قرار دهد مناسب نیست

مهمانپرست هم چنین در مورد پیشنهادات مقامات قطری به عنان در سوریه گفت: طرح عنان تنها طرح موجودی است که برای ایجاد آرامش در این کشور صورت گرفته و بنابراین طرح هایی که بخواهند اصل این طرح را تحت الشعاع قرار دهند طرح های مناسبی نیستند.

مهمانپرست در مورد دعوت نامه ایران به رئیس جمهور مصر برای اجلاس سران جنبش عدم تعهد گفت: قرار است فرستاده‌ای از طرف رئیس جمهور دعوت نامه “مرسی” را ارسال کند و ما در تدارکات این سفر هستیم و امیدواریم بعد از ارسال این دعوت نامه شاهد حضور سران این کشورها در تهران باشیم چراکه همانطور که مصر قبلا ریاست این اجلاس را به عهده داشته طبیعتا در این اجلاس حضور خواهد یافت .

وی در مورد تعداد هیئت های دعوت شده در این اجلاس گفت: تعداد زیادی از کشورها عضو این جنبش هستند که تعدادی به عنوان مهمان ویژه به این اجلاس دعوت شده و ما نمی توانیم پیش بینی کنیم که تقریبا چه تعداد هیئت وارد ایران می شود ولی تعداد قابل توجهی از روسای این کشورها در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

*تاکنون فرستاده ویژه به مصر اعزام نشده است

مهمان پرست افزود: تاکنون فرستاده ی ویژه به مصر اعزام نشده و هر وقت این موضوع قطعی شود در اسرع وقت اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت.

مهمان پرست در مورد رابطه ایران و کشورهای دیگر در مورد محموله های انرژی از جمله کویت گفت: این بحث ها در چارچوب خود دنبال می شود و منابع مشترک با توجه به شرایط پیچیده ای که در منطقه به وجود آمده در این موضوع تاثیر خود را گذاشته لذا ما این موضوع را در دستور کار خود قرار داده ایم و بحث اتباع ما در کشورهای مختلف در پروژه های اقتصادی و سرمایه گذاری می تواند بسیار موثر باشد چرا که همان طور که توسط مقام معظم رهبری امسال سال حمایت از تولید ملی نامیده شد باید از ایرانیان کمک گرفته شود و تسهیلات لازم معرفی شود چرا که ایرانیان نقش جدی در این زمینه دارند .

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان در مورد برخی اخبارهای مبنی بر جلوگیری از ورود ایرانیان به مصر خاطر نشان کرد: اخباری که در این زمینه اعلام شده اعتبار نداشته و منابع خبری که آن را اعلام کرده اند سعی دارند که به برخی از جریانات رسانه ای دامن بزنند تا فضایی را ایجاد کنند تا بین مقامات کشورها با یکدیگر اختلاف به وجود بیاید.

*از نشست کشور های اسلامی برای حل بحران های منطقه استقبال می‌کنیم

مهمان پرست افزود: از هر نشستی که کشورهای اسلامی دور هم جمع شوند تا بحران های منطقه حل شود استقبال می کنیم چرا که بحران های زیادی در منطقه وجود دارد و حل مسئله بحرین در اولویت است .

“انتهای پیام”س۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.