قرار نیست کتاب تاریخ ورق بزنیم

۲۶م دیماه ،

جام جم آنلاین: معاون سازمان صدا و سیما در امور سیما با تاکید بر اینکه پروژه‌های تاریخی تلویزیون باید به نحوی ساخته شوند که هنرمندانه پرسش‌های نسل جوان را پاسخ دهند، گفت: قرار نیست در «معمای شاه» کتاب تاریخ بخوانیم.

علی دارابی روز سه‌شنبه در آیین آغاز ساخت مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» به تهیه کنندگی علی لدنی و کارگردانی محمدرضا ورزی با بیان مطلب افزود: ۲۶ دی ماه یادآور فرار شاه از ایران است و انتخاب این روز برای آغاز تصویربرداری این سریال کاملا سمبلیک بوده است.

وی از علی لدنی تهیه کننده این سریال به عنوان شخصی یاد کرد که همواره در تولید آثار بصیرت‌افزا در حوزه تاریخ معاصر فعالیت می‌کند و ورزی را کارگردان متعهد و کار بلد خواند و ابراز امیدواری کرد که «معمای شاه» به یکی از بهترین آثار تلویزیون در زمینه تاریخ معاصر تبدیل شود.

دارابی با یادآوری ساخت چند پروژه تلویزیونی با موضوع تاریخ معاصر (سرزمین کهن و فصل بی پروایی) خاطر نشان کرد: «معمای شاه» زمانی برای پخش آماده می‌شود که چند سریال دیگر نیز با موضوع تاریخ معاصر ایران به پخش رسیده است و همین همزمانی یک رقابت جدی بین سریال‌ها ایجاد می‌کند تا از بهترین عوامل و بهترین بازی‌ها برای ایجاد اثری فاخر استفاده کنند.

معاون سیما با یادآوری مشکلاتی که در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب در مسیر ساخت سریال‌هایی با مضامین زندگی خانواده پهلوی وجود داشت اظهار کرد: این چنین سریالی در آن سال‌ها قرار بود تولید شود، گرفتار حاشیه می‌شد اما اکنون که کسی دغدغه بازگشت شاه را ندارد، سریال‌سازی راحت تر است.

وی با تاکید بر اینکه سریال‌های تاریخی باید برای مخاطب باورپذیر باشد، گفت: قصه باید به نحوی برای نسل جوان مطرح شود که به پرسش‌های آنان پاسخ دهد و در قالب سریال با آنان سخن بگوید.

دارابی بر لزوم پژوهش و تحقیقات کامل برای نگارش فیلمنامه‌های تاریخی تاکید کرد و به ایرنا گفت: طراحی صحنه، دکوپاژ و دکور از اهمیت بالایی در سریال‌های تاریخی برخوردارند که باید در این سریال نیز به آنها توجه ویژه شود.

معاون سیما، از سریال «معمای شاه» به عنوان یکی از آثاری برشمرد که در قالب پروژه‌های الف ویژه سیما تعریف می گردد و به همین خاطر ناظران کیفی، مالی و پخش سیما همراه با تولید، بر کار نظارت می‌کنند تا بعدها دچار مشکل نشویم.

به گفته وی، اعتبارات این پروژه به صورت ماهانه تزریق شود و ردیف اعتباری جداگانه ای هم برای آن تعریف شده است.

معاون سیما خاطر نشان کرد که این مجموعه تلویزیونی از سال آینده به صورت هفتگی از تلویزیون پخش خواهد شد.

آگاه کردن جوانان از تاریخ پهلوی

محمدرضا ورزی کارگردان «معمای شاه» نیز در این نشست اظهار کرد: کار نگارش فیلمنامه دو سال و نیم به طول انجامید و مهدی سجاده چی کار نهایی آن را انجام داد ضمن آنکه ۹ ماه صرف پیش تولید مجموعه شده است.

وی هدف از ساخت این مجموعه را آگاه کردن جوانان از تاریخ پهلوی دوم دانست و گفت: در زمانی که فرهنگ کتابخوانی افول کرده است، ابزارهای تصویری از جمله سریال‌ها می‌توانند در آگاهی بخشی به جوانان موثر باشند.

در آیین آغاز تولید این مجموعه تلویزیونی تنی چند از بازیگران و عواملی که قرار است با این پروژه همکاری کنند، حضور داشتند که می‌توان به امیر دژاکام، رضا فیاضی، رحمان سیفی آزاد، مهدی فرجی، سید عباس فاطمی، داودآبادی، تاج بخش فنائیان، حمزه‌زاده، اصغر محبی، ربانی، حسین پارسائی، رامبد شکرآبی، حدیث فولادوند و مصطفی عبداللهی اشاره کرد.

عزل تیمسار نصیری

پس از سخنرانی حاضران، ضبط پلان مربوط به عزل تیمسار نصیری رییس ساواک با بازی امیرمهدی کیا در نقش شاه میانسال و داریوش کاردان در نقش هویدا آغاز شد.

در این صحنه که در موزه ملت کاخ موزه سعدآباد تهران ضبط شد، شاه میانسال در حال پایین آمدن از پله دفتر کار خود خطاب به هویدا می‌گوید: نصیری را از ریاست ساوات بردارید و بگذارید یک مدت سفیر ایران در پاکستان باشد تا ببینیم چه پیش می‌آید.

بازیگر نقش شاه ادامه می دهد: من به خدا اعتقاد دارم؛ در حقیقت به واسته او برای یک رسالت انجام شدم که همان نجات این کشور است؛ هیچ کس نمی تواند ادعا کند که از من به خدا نزدیک تر است؛ اجازه نمی دهم یک عده آدم بیایند و این رسالت را لگدکوب کنند؛ نصیری از همین الان عزل است.

در «معمای شاه» حدود ۶۰۰ بازیگر ایفای نقش می‌کنند و عوامل تولید علاوه بر حضور در لوکیشن کاخ‌ موزه‌های پایتخت، در محله منیریه، پامنار، نوفل لوشاتو، حلبی آباد، دانشگاه تهران تصویربرداری خواهند داشت.

«معمای شاه» داستان زندگی محمدرضا پهلوی را در سه مرحله روایت می کند؛ مرحله اول از سال ۱۳۱۷ آغاز می گردد که با بازگشت او از سوییس همزمان است و این بخش تا جدایی از ثریا همسرش ادامه می یابد.

مرحله دوم و سوم این مجموعه تلویزیونی به نفوذ اشرف خواهر محمدرضا شاه بر وی همچنین وابستگی وی به کشورهای غرب و شرق، تا فرار او از ایران اختصاص دارد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.