قرار گرفتن در معرض دود دست دوم سیگار به حافظه آسیب می رساند

همراهی با افراد سیگاری و تماس مداوم با دود دست دوم سیگار باعث ایجاد صدمه به حافظه می شود.

به گزارش وب دا به نقل از نشریه سانین دیلی، محققان دانشگاه نورتامبریا با انجام بررسی های خود از مقایسه گروهی از افراد سیگاری با دو گروه از افراد غیرسیگاری شامل افرادی که به طور مداوم در معرض دود دست دوم سیگار قرار داشتند و افراد غیر سیگاری که در تماس با دود سیگار دست دوم قرار نداشتند،‌ دریافتند که استنشاق دود دست دوم و یا سیگارکشیدن غیرفعال به طور طولانی مدت می تواند در جهت آسیب رساندن به حافظه و کاهش عملکرد شناختی بسیار مؤثر باشد.

براساس این گزارش محققان با انجام تست هایی در خصوص حافظه مبتنی بر زمان (به یاد داشتن انجام فعالیتها بعد از مدتها و آزمون حافظه مبتنی بر رویداد (اشاره به حافظه برای مقاصد و فعالیت های آینده) مشاهده کردند که افراد غیر سیگاری که خود را در معرض استنشاق هوای آلوده منتشر شده از افراد سیگاری قرارمی دهند تا ۲۰ درصد بیشتر از غیر سیگاریهایی که در تماس با این دود قرار نداشتند، در این آزمون­ها دچار فراموشی شدند.

نتایج حاصل از این گزارش همچنین می افزاید که در مقابل افراد سیگاری، دو گروه دیگر افراد غیرسیگاری تست­ها را بهتر انجام دادند ولی افراد سیگاری نیز تا ۳۰ درصد بیشتر از افراد غیرسیگاری که درمعرض دود دست دوم سیگار قرار گرفته بودند، دچار فراموشی در تست ها شدند.

به گفته محققان با توجه به گزارش های اخیر،‌ وقت گذراندن مداوم با افراد سیگاری و قرار گرفتن در برابر دود سیگار آن ها به طور مرتب، ‌می تواند باعث ایجاد عواقبی جدی بر سلامتی افراد باشد که خودشان به صورت فعال هرگز سیگار نکشیده اند. محققان اظهار امیدواری کرده اند که برای به دست آوردن درک بهتری از این ارتباط و بروز مشکلات مربوط به میزان عملکرد اداراکی روزمره تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت گیرد.


اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.