“قرص برنج” در فهرست کالاهای قاچاق/ قاتلی که جان ۶۰۰ نفر را گرفت

فروردین ۱۴۰۳

طبق آمار وزارت بهداشت در سال ۹۱ تنها ۶۰۰ نفر در اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده اند که همین موضوع سبب شده که این قرص جزو فهرست کالاهای قاچاق قرار گرفته است.

دکتر طلعت قانع، رئیس مرکز ستاد اطلاع رسانی دارو و سموم در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در خصوص مسمومیت های دارویی گفت: در کشور ما  بالاترین عامل مسمومیت است که البته خوشبختانه جزو درمان سوم تا چهارم از لحاظ ایجاد مرگ است.

وی با بیان اینکه مسمومیت ها به دو صورت اتفاقی و عمد است افزود: بیشتر مسمومیت های دارویی اتفاقی است که طبق آمار در ۸ سال قبل ۶۰ درصد موارد مسمومیت در کشور  با دارو بوده است.

 قانع در ادامه در خصوص مسمومیت با قرص برنج عنوان کرد:مسمومیت با قرص برنج یکی از معضلات است در واقع با این که واردات آن به صورت قاچاق به کشور با مقدار کم هم مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.

 وی تصریح کرد: قرص برنج دو مدل دارد یک مدل آن که مخلوط سیر و نمک است و برای جلوگیری از آفات در حبوبات استفاده میشود که در داروخانه ها به فروش می رسد، مدل دوم ترکیب فسفید آلومینویم است  که مصارف خانگی ندارد و تنها برای صنعت و کشاورزی مصرف دارد و همین مدل  باعث ایجاد مسمومیت و در نهایت سبب مرگ می گردد.

 قانع با اشاره به این که مسمومیت با قرص برنج صنعتی تنها مرگ را به دنبال دارد اظهار کرد:متاسفانه در سال ۹۱مسمومیت با قرص برنج ۲ برابر شده و طبق آمار پزشکی قانونی  ۶۰۰ نفر در اثر مسمومیت با این قرص جان  خود را از دست داده اند.

قانع خاطر نشان کرد: با رایزنی و  جلساتی که با رئیس ستاد مبارزه با قاچاق داشتیم قرص برنج صنعتی جزو کالاهای قاچاق قرار گرفته است و در صورت روئیت  آن در هر مغازه یا هر مکانی یا فرد خاطی مطابق با قوانین برخورد با قاچاق رفتار شود./ح

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.