قرص ورزش کردن ساخته می‌شود؟

پژوهشگران یک گام به ساختن قرصی که با افزایش ترشح هورمون ارتیروپویتن در مغر باعث ایجاد انگیزه برای ورزش کردن در انسان می‌شود، نزدیک‌تر شدند

 پژوهشگران یک گام به ساختن قرصی که با افزایش ترشح هورمون ارتیروپویتن در مغر باعث ایجاد انگیزه برای ورزش کردن در انسان می‌شود، نزدیک‌تر شدند.

به گزارش ایسنا، بیش از یک سوم آمریکایی‌ها دچار چاقی هستند. بیماری‌های مرتبط با چاقی (ناراحتی قلبی، سکته، دیابت نوع ۲ و انواع خاصی از سرطان) از جمله دلایل اصلی مرگ و میر در آمریکاست. اگر قرار باشد بین غذا و ورزش رقابتی صورت گیرد، قطعا غذا پیروز رقابت خواهد بود.

شکست ورزش به دلیل نبود میل به ورزش کردن نیست. کافی است عبارت “انگیزه ورزش کردن” را در گوگل سرچ کنید تا به بیش از ۶۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نتیجه برسید. تنها مشکلی که وجود دارد این است که یافتن برنامه مناسب برای رفتن به باشگاه کار دشواری است. در واقع این کار آنقدر سخت است که مردم ترجیح می‌دهند به جای ورزش کردن از روش‌های دیگری نظیر رژیم‌های غذایی غیر علمی برای کاهش وزن استفاده کنند و یا تسلیم چاقی شوند.

پژوهشگران در تلاشند تا بتوانند داروهای امن و موثری برای کاهش وزن تولید کنند. “افسانه قرص” در دنیا کم کم به واقعیت تبدیل می‌شود. افسانه‌ای که آرزو می‌کند برای هر چیزی قرص آن ساخته شود تا انسان هزاره‌ی سوم دیگر زحمتی نکشد! به نظر می‌رسد که داستان‌های علمی ـ تخیلی در حال پیوستن به حقیقت هستند. گروهی از پژوهشگران سوئیسی دریافتند اگر هورمونی در مغز که اریتروپویتین (Epo) نامیده می‌شود، به بدن موش‌ها تزریق شود، تمایل بیشتری به فعالیت‌های فیزیکی پیدا می‌کنند.

مکس گسمن یکی از پژوهشگرانی که در موسسه وترینری فیزیولوژی و مرکز تحقیقات فیزیولوژی دانشگاه زوریخ سوئیس به پژوهش درباره این موضوع مشغول است گفت: به وسیله این تحقیقات نشان دادیم که Epo باعث افزایش میل به ورزش می‌شود.

آیا می‌توان به کمک نتایج این پژوهش‌ها قرصی تهیه کرد که مصرف کردن آن فرد را راهی باشگاه ورزشی می‌کند؟ این موضوع می‌تواند برای بسیاری از مشکلات جسمانی که از جمله مهم‌ترین آن‌ها چاقی است، مفید واقع شود. علاوه بر این افرادی که از بیماری‌های روانی رنج می‌برند نیز می‌توانند از این موضوع استفاده کنند چون امروزه مشخص شده است که ورزش باعث بهبود این افراد خواهد شد.

گرالد وایسمن سردبیر ژورنال تخصصی FASEB که نتایج این تحقیق را منتشر کرده می‌گوید: اگر نتوانیم ورزش را در یک قرص قرار دهیم شاید بتوانیم انگیزه ورزش کردن را در قرص جا بدهیم. امروزه مردم بیش از قبل به طور روزافزون در حال چاق شدن هستند و ما باید به این مشکل از تمام زوایا حمله کنیم. شاید روزی برسد که تعداد باشگاه‌های ورزشی به اندازه تعداد رستوران‌های فست‌فود شود.


سایت خبری تحلیلی همصدا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.