قزاقستان در ۷ سال گذشته ۳۰۰ تروریست را بازداشت و زندانی کرده است

به گزارش ایرنا، ‘کوزی کورپش جان بورچین’روز جمعه در گفت و گویی با ‘قزاقستانیا پراودا’ افزود: در این مدت مقامات این کشور همچنین از ۴۶ اقدام تروریستی جلوگیری و بیش از ۲۰۰ قبضه اسلحه و ۵۰ بمب کشف و ضبط کرده اند.

وی گفت: مبارزه با تروریسم فقط مساله استفاده از زور نیست، بلکه هر یک از ساکنان قزاقستان باید مراقب باشند تا در دام حیله ها و تحریکات عقیدتی گرفتار نشوند.

وی با بیان آنکه قزاقستان در چند سال گذشته به مبارزه با افراط گرایی و تروریسم توجه کافی نکرده است، گفت: اقدام های تروریستی اخیر در مناطق مختلف این کشور ثابت کرد که فعالیت دولت کافی نبوده است و برای مقابله با این معضل باید تدابیر بیشتری اتخاذ شود.

هم اکنون افزایش افراط‌ گرایی تهدیدی جدی برای امنیت ملی قزاقستان، تمامیت ارضی آن، حقوق اساسی و آزادی‌ های شهروندان آن است، به طوری که براساس نظرسنجی سازمان های بین المللی تعداد فرقه ‌های بنیادگرا از همه گرایش های دینی از اواسط قرن گذشته تاکنون سه برابر افزایش یافته است.

با وجود اینکه این کشور فعالیت فرقه ‌ها و سازمان های تروریستی و افراطی نظیر القاعده، جنبش اسلامی ازبکستان، حزب اسلامی ‌شرق ترکستان، کنگره مردم کرد، اخوان المسلمین، جماعت مجاهدین آسیای مرکزی، لشکر طیبه، سازمان آزادی شرق ترکستان ، حزب التحریر و غیره را ممنوع اعلام کرده، اما این امر به منزله آن نیست که هیچ حرکت افراطی و غیر قانونی از سوی این گروه‌ ها انجام نمی‌ شود.

قزاقستان از زمان استقلال از اتحاد جماهیر شوروی سابق تاکنون درگیر فعالیت های تروریستی تندروهای مذهبی بوده است.

آساق**ه.ص**۱۵۵۸** ۱۵۰۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۵۶۳۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.