قسمت غم‌انگیز داستان کرونا تمام شده است/ واکسینه شدن همه تا حداکثر دوماه آینده

ایسنا/چهارمحال و بختیاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با تاکید بر اینکه قسمت غم‌انگیز داستان کرونا تمام شده است، اما این به معنی تمام شدن خطر کرونا نیست، گفت: امیدواریم ظرف یک تا دو ماه آینده تقریبا تمام گروه‌های هدف در استان حداقل یک دوز واکسن را دریافت کرده باشند، واکسینه نکردن افراد مسن و ترغیب نشدن این گروه سنی برای تزریق واکسن بی‌تدبیری است.

مجید شیرانی در تشریح آخرین وضعیت شیوع کرونا در چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: هم‌اکنون ۴۵۹ بیمار مثبت قطعی و مشکوک به بیماری کرونا در مراکز درمانی استان تحت مراقبت و درمان هستند که از این تعداد ۳۹۱ نفر مثبت قطعی و مابقی در انتظار پاسخ نتایج آزمایشات برای رد یا تایید بیماریشان هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته شش مورد جدید فوتی ناشی از ابتلا به بیماری کرونا در استان گزارش شد، افزود: مجموع فوتی‌های ناشی از ابتلا به این بیماری در چهارمحال و بختیاری به ۱۵۰۰ نفر رسید، در حال حاضر ۵۹ بیمار با شرایط بحرانی و حال عمومی نسبتاً بد در بخش‌های مراقبت ویژه مراکز درمانی استان تحت مراقبت و درمان هستند.

وی در خصوص آخرین وضعیت رنگ‌بندی شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری، توضیح داد: به لحاظ میزان شیوع بیماری کرونا، وضعیت شهرستان‌های اردل، بن، بروجن، شهرکرد، کیار، لردگان قرمز و وضعیت شهرستان های سامان، فارسان و کوهرنگ نارنجی و وضعیت شهرستان خانمیرزا زرد است.

شیرانی با تاکید بر اینکه قسمت غم‌انگیز داستان کرونا تمام شده است، اما این به معنی تمام شدن خطر کرونا نیست، عنوان کرد: موج سنگین کرونا را در کشور پشت سر گذاشته‌ایم و به‌نظر می رسد، پس از این موج تا حدود دوماه فرصت داشته باشیم تا به‌طور طبیعی وارد فرآیند موج بعدی شویم، اگر فرصت را از دست ندهیم و طی این مدت تعداد زیادی از هموطنان واکسینه شوند به احتمال بالا در موج‌های بعدی در حوزه بیمارستانی موج سنگینی نخواهیم داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بیان کرد: اگر چه ممکن است در پیک بعدی به‌صورت بیماری خفیف، سرپایی و افزایش موارد بیماری با افزایش‌هایی مواجه شویم، ولی خطر مرگ و میر و بیماران بدحال تا حدود زیادی کاهش پیدا می‌کند.

وی از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در چهارمحال و بختیاری خبر داد و خاطرنشان کرد: در حدود یکماه قبل نسبت به موارد قبلی درصد رعایت پروتکل های بهداشتی بهتر بوده و به حدود ۶۰ تا ۶۲ درصد رسید، اما چند روز گذشته میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافته و در حال حاضر در استان به حدود ۵۰ درصد رسیده است.

شیرانی افزود: اگر چه از موج عبور کرده‌ایم اما لازمه اینکه شیب سقوط منحنی شیب تندتری پیدا کند و سریعتر به حالت کف و پلاتو برسیم، رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی است، لازمه رسیدن به کف منحنی شیوع بیماری کرونا رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد یادآور شد: تاکنون ۴۵۰ هزار واکسن وارد استان شده که از این تعداد حدود ۴۳۰ هزار تزریق شده است، حدود  ۴۳ درصد جمعیت ۶۸۸ هزار نفری گروه هدف در چهارمحال و بختیاری، حداقل دوز اول واکسن را تزریق و حدود ۲۰ درصد دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، امیدواریم ظرف یک تا دو ماه آینده تقریبا تمام گروه‌های هدف حداقل یک دوز واکسن را دریافت کرده باشند.

وی ادامه داد: هم‌چنان در بین افراد بالای ۶۰ سال و گروه‌های هدف، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد این جمعیت واکسن کرونا را تزریق نکرده و حدود ۲۵ درصد فقط یک دوز واکسن را تزریق کرده‌اند که بیشترین بیماران گرفتار بدحال و فوتی از این گروه جمعیتی است.

شیرانی با تاکید بر اینکه باوجود در دسترس بودن واکسن، واکسینه نکردن افراد مسن و ترغیب نشدن این گروه سنی برای تزریق واکسن بی تدبیری است، تصریح کرد: گروه‌های در معرض خطر جهت واکسیناسیون به مراکز و پایگاه های واکسیناسیون مراجعه کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد خاطرنشان کرد: عوارض ابتلا به کرونا شامل دردهای عضلانی، اسکلتی و استخوانی تا هفته‌ها و حتی ماه‌ها پس از بهبودی بیماران باقی است، بیماران کرونایی محدودیت غذایی ندارند، بنابراین مصرف مواد سرشار از ویتامین های C و D و پروتئین کافی به این بیماران توصیه می‌شود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.