قشقاوی: راهبرد عدم تعهد با اصول دیپلماتیک ما تناسب دارد/ در موضوع سوریه، زور غرب به ما نرسید

به گزارش خبرآنلاین، حسن قشقاوی در برنامه گفت وگوی خبری شبکه جام جم، با اشاره به اهمیت برگزاری این اجلاس، گفت: ایران «عضوی موثر» در جنبش عدم تعهد است.

وی ادامه داد: امروز قدرت های اقتصادی مثل هند یا برزیل نمی خواهد زیر سلطه قدرت های استکباری باشند و این امر از اهداف جنبش عدم تعهد است، ولی در دیپلماسی به قول ما ایرانی ها «هر چقدر پول بدهید، آش می خورید.»

به گفته وی، حسب اینکه چقدر جمهوری اسلامی به دنبال این باشد که در ائتلافی با کشورهای هم فکر و همسو حرکت کند، می تواند موفق باشد. اما مطمئنا با توجه به میزبانی ایران و موضع مستقل جمهوری اسلامی، نقش منطقه ای جمهوری اسلامی غیر قابل انکار است. البته در عین حال نباید در خصوص میزان تاثیر گذاری این اجلاس مبالغه کرد و آن را بیش از حد بالا برد.

وی با بیان اینکه  خیلی ها می خواستند صحنه عراق و سوریه شکل دیگری شود و تمام اراده قدرت ها چیز دیگری بود، افزود: اما اراده ایران امر دیگری بود و در عمل هم زور آنها به ایران نرسید. بنابراین ما در حرف هایمان مبالغه نمی کنیم.

قشقاوی درخصوص اهمیت برگزاری اجلاس غیر متعهدها در تهران، گفت:  اهمیت موضوع این است که راهبرد عدم تعهد با اصول دیپلماتیک ما تناسب دارد. به همین دلیل ما نسبت به این اجلاس احساس نزدیکی می کنیم. اهمیت موضوع این است که این مجمع بزرگترین تجمع کشورهای دنیا بعد از مجمع عمومی سازمان ملل است که هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی مهم است.

وی در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره جایگاه ایران، به گزارشی محرمانه که در هفته گذشته منتشر شده است، اشاره کرد و گفت: سه روز قبل گزارشی از نمایندگی ما از نیوریوک به ما رسید که ارزیابی پنتاگون درباره ایران بود. در آن گزارش به این مساله اذعان شده است که جمهوری اسلامی در ابعاد مختلف قدرت سیاسی و حتی اقتصادی و نفوذ منطقه ای، جایگاه برتری دارد.

قشقاوی با اشاره به اظهارات وزیر خارجه آمریکا بعد از اجلاس استانبول که در ترکیه برگزار شد، گفت: وی بعد از این نشست گفت که ما می خواهیم در سوریه اقداماتی انجام دهیم، ولی ایران اجازه نمی دهد.

وی ادامه داد: ما شرقی ها را به احساسی بودن متهم کنند، ولی غربی که خود را  عقل گرا می دانند، یکی از خبرگزاری هایشان در گزارشی درباره اجلاس غیر متعهدها در تهران نوشت: این اجلاس «کودتای دیپلماتیک» ایران انقلابی علیه غرب است.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به تلاش های غرب برای تحریم ایران، گفت: این همه تلاش برای تحریم کردند و گفتند ایران نمی تواند کمرش را راست کند، در حالی که بنده که تجربه حضور در اجلاس عدم تعهد در ۱۷ سال قبل در کلمیبا را دارم و در اجلاس سه سال قبل شرم الشیخ هم شرکت کرده ام، بدون اغراق می گویم سطحی سرانی که در اجلاس عدم تعهد در تهران شرکت خواهند کرد از بسیاری از اجلاس های قبلی بالاتر است.

وی که می گفت عربستان هیچ زمان در تاریخش در این سطح در اجلاس عدم تعهد شرکت نکرده بود، در توضیح این مساله، گفت: برای اولین بار در تاریخ عربستان پسر پادشاه این کشور در اجلاس حضور می یابد. بعد از آنکه ما اعلام کردیم که قائم مقام وزیر امور خارجه عربستان به تهران می آید، این کشور به وزارت خارجه  یادداشت رسمی دادند که وی نه به عنوان قائم مقام بلکه به «نیابت از پادشاه عربستان» در این اجلاس شرکت می کند.

۲۹۲۱۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.