قصاص برای عامل قتل در مجلس عروسی

عامل قتل در یک نزاع دسته جمعی در مراسم عروسی به قصاص محکوم شد.

حدود ساعت ۲۴ یکی از روزهای تیرماه سال ۸۸، ماموران کلانتری شفا در جریان یک نزاع دسته جمعی در خیابان یاس مشهد قرار گرفتند. با حضور ماموران کلانتری در محل، آن ها با خبر شدند که جوانی در جریان نزاع مجروح و به بیمارستان شهید هاشمی نژاد منتقل شده است. پلیس بلافاصله به بیمارستان عازم شد اما وقتی به آنجا رسید جوان مجروح جان خود را از دست داده بود و عملیات احیا برای نجات وی بی فایده بود.

بنا به گفته پزشک یک بریدگی ۹ سانتی متری در ناحیه زیر بغل راست به وسیله شیء نوک تیز ایجاد و باعث قطع کامل شریان های حیاتی این جوان و در نتیجه مرگ وی شده بود. این در حالی بود که مسئولان بیمارستان یک چاقوی دسته مشکی خون آلود را که همراهان جوان فوت شده در اختیار آن ها قرار داده بودند به ماموران انتظامی دادند.ماموران پلیس با تایید صحت خبر مرگ جوان مذکور بلافاصله قاضی امام وردی بازپرس ویژه قتل عمد مشهد را در جریان ماجرا قرار دادند. با توجه به اهمیت موضوع بلافاصله مقام قضایی به همراه کارآگاهان در محل حاضر شدند و تحقیقات درباره این قتل را آغاز کردند. آنان در اولین اقدام با بررسی فیلم عروسی افراد شرکت کننده در نزاع را شناسایی و در همان ساعات ابتدایی روز دستگیر کردند.

با انتقال متهمان به شرکت در نزاع دسته جمعی تحقیقات برای شناسایی عامل اصلی مرگ جوان آغاز شد. در همان تحقیقات ابتدایی مشخص شد که تعدادی از آنان مشروب خورده بودند و یک نفر دیگر نیز در جریان نزاع جراحت برداشته و این نزاع طی ۲ مرحله صورت گرفته بود و حدود ۱۰ نفر در آن شرکت داشتند. در حالی که بیشتر شرکت کنندگان در نزاع در اظهارات خود می گفتند که ندیده اند چه کسی مقتول را با چاقو زده است یکی از آنان ادعا کرد که چاقو را قبل از نزاع در دست جوان ۲۴ ساله ای به نام «الف» دیده است. در تحقیقات از «الف» او مدعی شد که در حال تردد در خیابان بوده که چند جوان مست به طرفش چاقو کشیده اند که او فرار کرده است و هنگامی که بازگشته دوباره به او حمله شده و نمی داند چه کسی مقتول را با چاقو زده است. این در حالی بود که «ب» یکی دیگر از شرکت کنندگان در نزاع به بازپرس گفته بود که «الف» و دوستش به آن ها گیر داده اند.در تحقیقات بعدی مشخص شد که برادر مقتول قصد داشته او را که به شدت دچار خونریزی شده بود با موتورسیکلت به بیمارستان ببرد اما هنوز یک کوچه را نگذرانده بودند که وی از موتورسیکلت پایین افتاده است و هنگامی که وی را با یک خودرو پیکان به بیمارستان منتقل کردند جان خود را از دست می دهد.

سرانجام یکی از شرکت کنندگان در نزاع اظهار داشت که «الف» در ابتدای درگیری گریخته اما مدتی بعد با چاقو و چوب بازگشته است و هنگامی که وی از «الف» خواسته چاقو را بدهد «الف» گفته است که هر دو را لازم دارد. وی افزود: در جریان دعوا «الف» و مقتول در نزدیکی هم بودند و چاقوی کشف شده همان است که در دست «الف» بود. با اظهارات این جوان، «الف» در برابر بازپرس اظهارات جدیدی مطرح کرد و مدعی شد که چاقو به همراه داشته اما چون تعداد طرف مقابل درگیری زیاد بوده است آن را بیرون نیاورده و با چوب در نزاع شرکت کرده است. «الف» افزود: چند نفر از طرف مقابل نزاع به سمتم حمله کردند و من به زمین افتادم و چاقویی را که در زیر لباسم مخفی کرده بودم بیرون آوردم. وی ادامه داد: چون چند نفر روی من افتاده بودند نمی توانستم از چاقو استفاده کنم و در حالی که چاقو در دست چپم بود مقتول به روی آن افتاد و من بلافاصله گریختم.

در این لحظه بازپرس با بیان این که چرا با وجود راست دست بودن چاقو را در دست چپ گرفته بوده است اورا به چالش کشید که متهم پاسخ داد: چوب در دست راستم و چاقو از ابتدا در دست چپم بود. در ادامه بازجویی با تفهیم اتهام قتل عمد به متهم، وی گفت: قبول دارم اما قصد کشتن نداشتم و مرحوم روی چاقو افتاده بود. در جلسه دادگاهی که مدتی بعد تشکیل شد متهم اظهارات قبلی اش را انکار کرد.

با ادامه روند تحقیقات برادر فرد کشته شده در حادثه ابراز داشت: برادرم خود چاقو را به من داد و گفت که با آن مورد حمله قرار گرفته و پیش از آن که بگوید چه کسی ضربه را زده است بیهوش شد.در جلسه دادگاهی که با حضور اولیای دم، متهمان و وکلای طرفین برگزار شد قاضی دادگاه و مستشاران وی با ملاحظه کیفرخواست، تحقیقات، گزارش ماموران و اظهارات متهمان اعلام کردند در ابتدا درگیری، بین «الف» و یکی از نزدیکان مقتول به وقوع پیوسته که «الف» با توجه به تعداد بیشتر طرف مقابل نزاع با عذرخواهی محل را ترک کرده است، اما پس از مدتی با چند تن از دوستانش بازمی گردد. محتویات پرونده نشان می دهد تنها کسی که در این نزاع و در برابر مقتول و همراهانش از چاقو استفاده کرده «الف» بوده که با یک دست چوب و در دست دیگر چاقو حمل می کرده است. اظهارات متهم اصلی پرونده و دیگران نشان می دهد که «الف» از چاقو استفاده کرده و گفته هایش مبنی بر تصادفی بودن قتل برای فرار از مجازات است زیرا وی دست راست است و با افتادن چوب به طور معمول باید چاقو را با دست راست بیرون بیاورد و بگیرد. با اعلام نظر دادگاه درباره این پرونده «الف» به اتهام قتل عمدی به اعدام با طناب دار به عنوان قصاص نفس محکوم شد و دیگر متهمان درگیری در نزاع منجر به قتل به تحمل حبس محکوم و تعدادی از آنان نیز به اتهام شرب خمر به تحمل حد اسلامی محکوم شدند. شایان ذکر است این رای پس از ابلاغ به طرفین قابل تجدید نظرخواهی و رسیدگی در دیوان عالی کشور است.

۴۷۲۸۲

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.