قصد دانشجوی محکوم، عدالتخواهی و تنویر افکار عمومی بوده است

 به گزارش خبرگزاری مهر، بسیج دانشجویی هفت دانشگاه بزرگ تهران در نامه ای خطاب به آیت الله آملی لاریجانی حکم صادره برای ثابتی را خارج از منویات و خواسته های رهبری دانستند.

 

در ابتدای این بیانیه با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در حرم رضوی در آغاز سال، انتشار اخبار محکومیت قشر انقلابی و بسیجی دانشگاه اعم از دانشجو و استاد را نشانه نداشتن مسامحه دستگاه قضا با متخلفان می دانند که البته نکاتی را باید در این برخورد میان دوست و دشمن لحاظ شود.

 

در ادامه این بیانیه با اشاره به فرمایش رهبری در خصوص کسانی که قصد دارند دانشجو غیر سیاسی باشد اضافه می کند:« به فرض آنکه اجرای حداکثری قانون منجر به صحت احکام صادره شود، آیا چنین رویه ای در اجرای قانون به رکود فضای سیاسی کشور و انسداد باب انتقاد و گفتگو علی الخصوص در فضای دانشجویی نمی انجامد؟ آیا «موضع داشتن» و «اظهار نظر در مسایل مهم کشور» و بهره جستن از «زبان انتقادى و طلبکارانه» و حتی «کمى تلخ» که همگی توصیفات رهبر انقلاب از مشی مطالبه گری دانشجویی است، مستحق صدور چنین احکامی است؟»

 

دانشجویان عضو بسیج دانشگاه های تهران برخورد های دوگانه را نافی عدالت و مخدوش کننده چهره قوه قضاییه می دانند و اضافه می کنند:«گذشته از صحت یا عدم صحت احکام صادره، آیا با وجود پرونده های متعدد مفتوح از مفاسد کلان اقتصادی تا جرایم مهم سیاسی که به علت اطاله دادرسی و یا شاید عزم بر عدم پیگیری که بعضا به مستمسکی برای تشکیک در کارامدی دستگاه قضا تبدیل میگردند، شدت برخورد با یک تخلف دانشجویی نشانگر اقتدار دستگاه قضایی کشور است؟ »

 

این بیانیه در ادامه اعتراض و گلایه مندی دانشجویان را نسبت به تسامح و تساهل قوه قضاییه نسبتب به برخی آقازادگان اینگونه مطرح می کند:همانطور که ریاست محترم قوه قضائیه گفتند ما در برخورد با مجرمین هیچ خط قرمزی نداریم، انتظار می رفت نسبت به بررسی پرونده های که مربوط به نزدیکانشان است، اقدام نموده و باب شبهه پراکنی و شایعه پردازی را ببندند؛ این در حالی است که عدم اجرای حکم بعضی آقازاده های مجرم، و تعویق چندین و چند باره اجرای احکام و یا حتی تشکیل جلسه رسیدگی به اتهامات، علی الظاهر فرمایش ریاست محترم قوه را نقض کرده است که «احکام دادگاه‌ها بایستى مطلقا از سهل‌انگارى و سهل‌گیرى به دور باشند.»

 

دانشجویان با  توجه به سابقه حضور ثابتی در دانشگاه و رسانه فعالیت وی را یک اقدام عدالتخواهانه می دانند که قصد آن بر خلاف حکم صادر شده تشویش اذهان عمومی نبوده بلکه به نحوی روشن کردن اذهان عمومی بوده است و اضافه می کنند:«یکی از محکومین چندی پیش با شکایت مدعی العموم به دادگاه احضار و در نهایت به «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» محکوم شد. ایشان در مطلبی که در وبلاگ خود پیرامون مصوبه مجلس نوشته است، با نقد مصوبه مجلس در مورد وقف موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی و از جمله دانشگاه آزاد، نمایندگان حامی این طرح را «جاسبی گرا» نامیده است. این در حالی است که نمایندگانی که به این مصوبه رای داده اند آقای دکتر جاسبی را از مدیران موفق می دانند و در نتیجه حمایت و تمایل این نمایندگان به آقای جاسبی مصداق نشر اکاذیب نیست. از سوی دیگر «قصد تشویش اذهان عمومی» اتهامی است که باید از سوی مدعی اثبات شود؛ خاصه آنکه محکوم علیه از دانشجویان فعال عدالتخواه در عرصه رسانه در سالهای اخیر بوده است و نمیتوان پذیرفت که یک دانشجوی عدالت خواه هدفی غیر از اجرای عدالت و قانون در جامعه و «قصد»ی جز روشن کردن اذهان عمومی داشته باشد. »

 

این بیانیه در پایان عملکردانشجویان را در قبال طرح وقف دانشگاه آزاد هدیه ای از جانب دانشجویان به نمایندگان مجلس می داند که مانع از ارتکاب یک منکر بزرگ _وقف دانشگاه آزاد_ شده است و می گوید:«در همین رابطه، تمامی قرائن بوضوح نشان میدهد که هدف دانشجویان معترض و از جمله محکوم علیه، تنها جلوگیری از تصویب مصوبه ای ناعادلانه و خلاف اصول مسلم جمهوری اسلامی بوده است؛ مصوبه ای که در نهایت نیز توسط خود نمایندگان لغو شد و این خود تاییدی است بر دغدغه به جای این دانشجویان. امید است که دستگاه قضائی، تحت مدیریت حضرت عالی برخورد با مجرمین را عادلانه تر از گذشته و بدون توجه به جنجال های رسانه ای انجام دهد.»

 

دانشجویان بسیجی عضو دانشگاه های صنعتی شریف؛ صنعتی امیرکبیر؛ علم و صنعت؛ تهران؛ صنعتی خواجه نصیر؛ امام صادق(ع)؛ شهید بهشتی این بیانیه را امضا کردند.

 

پیش از این کامران باقری لنکرانی عضو جبهه پایداری و استاد دانشگاه شیراز نیز در مقاله ای ضمن محکوم کردن این حکم از ریاست قوه قضاییه تجدید نظر در این حکم که موجب مشوش شدن وجهه قوه قضاییه می شود را درخواست کرده بود.
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.