قضات تحت تأثیر فضاهای مطبوعاتی و سیاسی قرار نگیرند

خبرگزای آریا- دستگاه قضائی علی رغم این که باید به شرایط و نیازهای جامعه توجه داشته باشد، اما نباید تحت تاثیر فضاها و التهابات مطبوعاتی و سیاسی قرار گیرد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از مرکز خبرحوزه،‌ حجت‌السلام والمسلمین محمود عبد‌اللهی  ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه،‌ اظهار داشت:‌ مسئله قضاوت، داوری و مرجعیت در اختلافات اجتماعی، یکی از شئون انبیا الهی و معصومین(علیهم‌السلام) است که غیر از مرجعیت فکری برای مسائل فکری، اجتماعی، تبیین باید و نباید‌ها وتبیین معارف الهی، مرجعیت حل اختلافات را نیز بر عهده داشتند.
وی، برپایی عدالت را از شاخصه‌های مهم جامعه اسلامی برشمرد و گفت: یکی از شاخصه‌های نظام اجتماعی، برپایی عدالت است تا جامعه بر اساس عدل و قسط حرکت کند؛ به گونه‌ای که قرآن کریم یکی از مهم‌ترین اهداف حرکت انبیا(علیهم‌السلام) را تربیت و ایجاد جامعه عادلانه‌ای معرفی می‌کند؛ بر اساس این می‌توان به جایگاه مهم دستگاه قضائی در جامعه اسلامی پی برد.
استاد حوزه علمیه قم با بیان این که قوام عدالت، به داوری درست است،‌ خاطرنشان کرد:‌ تشکیلات قضائی یکی از ارکان تحقق این دستور الهی است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد:‌ قضاوت، همان گونه که مسئولیتی حساس، جایگاهی مهم و شغلی مقدسی است، اما به همین اندازه نیز در معرض آسیب‌هاست؛ بنابراین کسی که دراین جایگاه حضور می‌یابد، باید با جامعیت خود نسبت به مسائل و تقوای الهی، از این آسیب‌ها در امان بماند.

*تاکید بر تربیت قضات توانمند
حجت‌السلام والمسلمین عبد‌اللهی به نقش حوزه در تربیت قضات توانمند اشاره کرد و گفت: از آنجایی که حوزه علمیه قم، خاستگاه انقلاب و نظام است و باید آن را از نظر نرم‌افزاری و محتوایی تقویت کند، در عرصه‌های مهمی چون قضاوت که دارای ویژگی‌های خاصی است، باید به صورت پررنگ وارد شود و قضاتی تربیت کند که بر فقه اسلامی و احکام دینی در زمینه‌های مختلف آگاهی داشته باشند.
وی افزود:‌ همان طور که حوزه، مادر نظام است، باید تشکیلات قضائی را از وجود قضات عالم و مسلط بر مبنای حقوقی برخوردار سازد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، وجود هماهنگی میان قوه قضائیه و دیگر قوای نظام را ضروری دانسته و گفت:‌ تشکیلات قضائی، برای موفقیت و  کارآیی، نیازمند هماهنگی‌های کامل با دستگاه اجرایی و قوه مقننه است تا بتواند عدالت را اجرا نماید.

*ضرورت استقلال دستگاه قضایی
حجت‌السلام والمسلمین عبد‌اللهی تأکید کرد: البته در کنار این تعامل و هماهنگی‌های کامل، قوه قضائیه باید از استقلال کامل برخورددار باشد.
وی در ادامه با اشاره فضاسازی‌های برخی مطبوعات و جریان‌های سیاسی علیه دستگاه قضا، اظهار داشت:‌ قوه قضائیه در عین این که باید به شرایط و نیازهای جامعه توجه داشته باشد، نباید تحت تاثیر فضاها و التهابات مطبوعاتی و سیاسی قرار گیرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان افزود: عدالت و قضا ایجاب می‌کند که قاضی به هیچ وجه تحت تأثیر جوها و فضاهای مطبوعاتی و سیاسی قرار نگیرد.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.