قطار ملی، دهه‌ فجر بر روی ریل می‌رود

رییس جهاد دانشگاهی با اعلام این که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده،قطار ملی، دهه فجر روی ریل قرار می گیرد، گفت: امیدواریم این تجربه‌ ساخت تجهیزات مترو منجر به عقد قرارداد بزرگی برای ساخت حداقل ۴۰۰ واگن برای تهران و سایر کلان‌شهرها شود.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی در حاشیه مراسم رونمایی از دستاوردهای ساخت تجهیزات حمل‌ونقل ریلی شهری، در جمع خبرنگاران با بیان این که جهاد دانشگاهی در پروژه ساخت واگن ملی نقش جدی داشته است گفت: در برنامه ششم توسعه با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و مجلس شورای اسلامی، ماده‌ای را گنجاندیم که تا ۸۵ درصد واگن‌های قطار مترو ساخت داخل باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه در اجرایی شدن همین ماده نیز با معاونت علمی صحبتی داشتیم و خوشبختانه آن‌ها قبول کردند بخشی از منابع موردنیاز این پروژه را تامین کنند، افزود: شرکت متروی تهران نیز قبول کرد که کارفرما باشد و خود جهاد دانشگاهی نیز مجری طراحی و ساخت های‌تک‌ترین بخش واگن‌های مترو یعنی سیستم‌های رانش واگن مترو شده است که این کار خوشبختانه با موفقیت کامل انجام شده و وارد فاز اجرایی شده است.

وی افزود: بخشی از قسمت‌ها مانند الکتروموتور و مقاومت ترمزی را نیز زیر نظر خود برون‌سپاری کردیم و در مجموع پروژه بسیار خوبی بود که برای اولین بار تمام اجزای آن ایرانی است که طراحی بدنه واگن، طراحی بوژیک را که شرکت مپنا انجام  داده و سیستم رانش و سایر اجزا ایرانی است. ان‌شاءالله پروژه موفقی برای الگوبرداری سایر صنایع باشد.

رییس جهاد دانشگاهی ادامه داد: این پروژه علاوه بر اینکه می‌تواند نیازهای فوری صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور را برطرف کند ، ایجاد اشتغال نیز میکند. همچنین برنامه‌ریزی شده است که قطار ملی دهه فجر روی ریل قرار بگیرد.

دکتر طیبی ضمن اشاره به مشکلات پیش رو، با بیان این که مشکل  این است که باور به توان ملی در کشور کم است، گفت: باید در صنایع مختلف الگوهای مشابه نیز اجرا شود و به توان داخلی اعتماد شده و تیمی که کننده‌ کار است انتخاب شود. یکی از ویژگی‌های شرکت متروی تهران این بود که مجموعه‌هایی که توان انجام این کار را دارند شناسایی کرد و گرد هم آورد.

به گفته وی، ما اول باید به توان داخلی اعتماد کنیم و تلاش کنیم این توانمندی را در قالب یک پروژه اجرایی کنیم. در ساخت واگن‌های مترو، این تصمیم‌ها گرفته شده و الحمدلله بسیار خوب پیش می‌رود. چنین رویکردی باید در سایر حوزه‌ها مانند حوزه‌های نفتی هم اجرایی شود.

دکتر طیبی با اشاره به این که جهاد دانشگاهی  نیازهای کشور را شناسایی کرده است و مرتبا با کارفرمایان در ارتباط است، گفت: اما متاسفانه به علل مختلف مانند عدم اعتماد به توان داخل، حجم عقب‌ماندگیها که موجب می‌شود به سرعت به واردات رو بیاوریم و تحریم  بین سه تا دوازده سال طول بکشد تا اثبات کنیم توان انجام یک کار بزرگ را در کشور داریم.

وی با اشاره به دیدار جهادگران با مقام معظم رهبری در سال ۹۷ گفت:خوشبختانه در سال ۹۷ دیداری با مقام معظم رهبری داشتیم که در جریان آن دیدار ضمن ارائه توانمندی‌ها این مسائل و مشکلات را نیز بیان کردیم و گفتیم ما میخواهیم شرایطی فراهم شود که بتوانیم بخش زیادی از فناوری‌های موردنیاز کشور را تولید کنیم و با دست پر به سراغ کارفرمایان برویم. مقام معظم رهبری نیز خوشبختانه کمک کردند و این بودجه از محل صندوق توسعه ملی فراهم شد.

رئیس جهاد دانشگاهی تاکید کرد: ما در حال حاضر، ۳۱ طرح فناورانه بزرگ را در دست اجرا داریم که یکی از آن‌ها ساخت تجهیزات مترو بوده است و دلیل این که به خوبی هم در حال پیشروی است این است که بخشی از منابع آن از همان منابع ۳۱ طرح تامین شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: باید  کارفرماها اعتماد و تیم‌های خوب را شناسایی کنند و منابع مالی لازم را در اختیارشان قرار دهند. امیدواریم  ساخت تجهیزات مترو منجر به عقد قرارداد بزرگی برای ساخت حداقل ۴۰۰ واگن برای تهران و سایر کلان‌شهرها شود. این ایده می‌تواند هم مشکل اشتغال را حل کند و نیاز کشور را رفع کند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.