قطب شمال خورشید در نزدیک ترین فاصله با زمین

امروز شنبه هجدهم شهریور ماه قطب شمال خورشید در کمترین فاصله خود با زمین قرار می گیرد .

فاطمه خراسانی، کارشناس مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در گفتگو با خبرنگار گروه دانش های روز باشگاه خبرنگاران گفت: خورشید یکی از ستارگان کهکشان راه شیری که باعث به وجود آمدن سیارات و حیات است مادر منظومه شمسی نامیده که در مرکز منظومه جای گرفته است.

وی اظهار داشت: این ستاره پر نور و درخشان یک کره کاملا گرد است که مواد تشکیل دهنده آن پلاسمای داغ در سطح و یک میدان مغناطیسی میانه آن است، خورشید دارای قطری نزدیک به یک میلیون و ۳۹۲ هزار کیلومتر است و سرچشمهٔ اصلی نور، گرما و زندگی بر روی زمین محسوب می شود.

خراسانی جرم این ستاره را ۳۳۰ هزار برابر جرم زمین دانشت و افزود: خورشید ستاره‌ای از گونه کوتوله های زرد است که۸۶/۹۹ درصد از مجموع جرم منظومه شمسی  به خورشید تعلق دارد.

وی تصریح کرد: زمانی که خورشید در فاصله میانگین خود قرار دارد ۸ دقیقه و ۱۹ ثانیه زمان نیاز دارد تا بتواند نور خود را به زمین برساند بنابراین می توان گفت انرژی آمده از نور سفید خورشید، باعث ادامهٔ فرایند نور ساخت، بوجود آمدن اقلیم و آب و هوای زمین و در نتیجه، فراهم کنندهٔ زندگی برای همهٔ جانداران روی زمین است.

خراسانی عنوان کرد: فاصلهٔ متوسط خورشید از زمین نزدیک به ۶/۱۴۹ میلیون کیلومتر است که آن را یک واحد نجومی می نامند و این فاصله در زمان  چرخش زمین به دور خورشید به نقطه‌ اوج (دورترین فاصله ) و نقطه حضیض(نزدیکترین) می رسد.

وی خاطر نشان کرد: روز شنبه قطب شمالی خورشید در نزدیک ترین فاصله خود یعنی ۲۵/۷ درجه ای سیاره ما ، زمین قرار خواهد گرفت./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.