قطر: خواهان صلح با اسرائیل هستیم

۲۹فروردین۱۳،

وزیر خارجه با بیان اینکه هدف اصلی دولت متبوعش برقراری صلح و ثبات در جهان عرب است، گفت، حتی با اسرائیل نیز باید صلح برقرار کرد.

به گزارش انتخاب، تسنیم به نقل از خبرگزاری آلمان نوشت: «حمد بن جاسم آل ثانی»، اول وزیر و وزیر خارجه قطر انتقادهای مطرح شده علیه نقش آفرینی کشورش در بحران سوریه را رد کرد.

شیخ حمد بن حاسم در گفت وگو با تلویزیون «دویچه وله»، گفت، موضوع مهم این است که چگونه حمام خون در سوریه را متوقف کنیم. من معتقدم راه حل سیاسی برای موضوع سوریه وجود دارد. این راهکار سیاسی تنها در صورتی که نوعی توازن بین نیروهای طرفین در سوریه برقرار شود، عملی است. ما نیز می خواهیم اقدام عملی در این باره انجام دهیم.

وزیر خارجه قطر بار دیگر نظام « بشار اسد »، رئیس جمهوری سوریه را به باد انتقاد گرفت و آن را به تلاش برای وقت کشی متهم کرد. وی این سوال را مطرح کرد که آیا نظام سوریه خواهان حل سیاسی این بحران فزاینده این کشور است یا اینکه می خواهد این موضوع را به بازی بگیرد و از فرصت حضور « اخضر الابراهیمی »، نماینده سازمان ملل در سوریه که ما به وی اعتماد مطلق داریم، سوء استفاده کند. این عملکرد سوریه فقط تلاش برای وقت کشی و کشتار تعداد بسیاری از مردم بیگناه سوری است.

در پاسخ به سوالی دربارهٔ ارسال تسلیحات به معارضان سوری توسط قطر، شیخ حمد گفت، این یک تصمیم کاملا مستقل است. اخیرا اتحادیه عرب و اجلاس سران عرب این اصل را نیز تایید کردند.

وزیر خارجه قطر در ادامه این گفت وگو که متن کامل آن روز یکشنبه منتشر می گردد، گفت، هدف نهایی کشورش « برقراری صلح و ثبات در جهان عرب است»، ما معتقدیم حتی با رژیم صهیونیستی نیز باید صلح برقرار کرد تا حقوق مشروع مردم فلسطین بازپس گرفته شود.

این وزیر قطری ادامه داد، ما شرایط را بررسی کردیم و متوجه شدیم بعضی کشورهای عربی در این زمینه (برقراری ثبات در منطقه) کم کاری می کنند. در حال حاضر پدیده « بهار عربی » منجر به تغییر در این نظام ها شده است. قدر مسلم آن است که قواعد بازی در جهان عرب به شکل بسیاری بزرگی تغییر کرده است.

بن جاسم دربارهٔ انتقادات اپوزیسیون مصر از سیاست سرمایه گذاری قطر در مصر گقت، این انتقادت بر پایه اصل نیستند. بلکه «بسیاری از مواردی که مطرح شده است، شایعاتی بی اساس می باشند.»

وی گفت، به نظرم گناه نیست اگر بخواهیم به یک کشور عربی کمک یا در یک کشور عربی سرمایه گذاری کنیم.


– برگزیده
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.