قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متاثر از لابی صهیونیستی است

فروردین ۱۴۰۳

“منصور حقیقت‌پور” نماینده اردبیل‌، سرعین و نمین در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تصویب قطع‌نامه امحای سلاح‌های شیمیایی سوریه توسط سازمان ملل بدون اشاره به طرف استفاده کننده از این سلاح‌ها گفت: این حرکت کاملا سیاسی است، استفاده از سلاح شیمیایی را همه محکوم می‌کنند.

قابل ذکر است به نقل از شبکه بی‌بی‌سی، شورای امنیت سازمان ملل متحد در جلسه‌ای قطعنامه ۲۱۱۸ پیشنهادی آمریکا و روسیه برای امحای تسلیحات شیمیایی سوریه را تصویب کرد.

این قطعنامه با رأی همه اعضای شورای امنیت سازمان ملل و در واقع با رأی مثبت ۱۵ عضو شورای امنیت جمعه شب به وقت نیویورک به تصویب رسید.

بر این اساس، در این قطعنامه کاربرد تسلیحات شیمیایی در سوریه محکوم شده ولی هیچ کدام از طرفین درگیری در این رابطه متهم نشده‌اند.

حقیقت‌پور با بیان اینکه سازمان ملل باید عنوان کند کاربرد سلاح‌های شیمایی توسط نیروهای تروریست در سوریه محکوم است، ادامه داد: به دلیل لابی صهیونیستی سازمان ملل نمی‌تواند به صورت شفاف به این مسئله اشاره کند بلکه عنوان می‌کند استفاده از سلاح شیمیای محکوم است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: حتی در تایید استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه نیز تنها بیان شده که در سوریه سلاح‌های شیمیایی استفاده شده اما به استفاده کننده از این سلاح‌ها اشاره‌ای نشده است.

گفتنی است این اولین بار در دو سال و نیم قبل است که شورای امنیت سازمان ملل موفق به تصویب قطعنامه‌ای در رابطه با جنگ داخلی در سوریه شده و پیشتر اختلاف میان کشورهای غربی و روسیه مانع از تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت شده بود.

طبق قطعنامه ۲۱۱۸ شورای امنیت، دولت سوریه موظف است که تسلیحات شیمیایی خود را تحویل دهد و به بازرسان بین‌المللی اجازه تردد آزادانه دهد.

بر اساس این قطعنامه، در صورت عدم همکاری سوریه با بازرسان بین‌المللی، برای به کارگیری نیروی نظامی علیه سوریه به تصویب یک قطعنامه دیگر نیاز است.

قطعنامه پیشنهادی روسیه و آمریکا پس از آن به رأی گذاشته شد که سازمان منع کاربرد تسلیحات شیمیایی (OPCW)، طرح نابود کردن این تسلیحات در سوریه را تا نیمه سال ۲۰۲۴ تصویب کرد.

همچنین “بان‌کی‌مون” دبیرکل سازمان ملل متحد، قطعنامه شورای امنیت را تاریخی خواند و گفت: امشب جامعه جهانی به وظیفه خود عمل کرده است.

بان‌کی‌مون ضمن اعلام خبر از احتمال برگزاری کنفرانس صلح سوریه در ژنو در ماه نوامبر از دولت سوریه خواست قطعنامه تصویب شده شورای امنیت را صادقانه و بدون تأخیر به اجرا گذارد.

“جان کری” وزیر امور آمریکا نیز در واکنش به تصویب این قطعنامه گفت: سازمان ملل نشان داد که دیپلماسی می‌تواند به قدری قدرتمند باشد که به طور صلح آمیز، مخوف‌ترین تسلیحات را از کار بیاندازد.

“سرگئی لاوروف”، وزیر امور خارجه روسیه نیز تأکید کرد که علاوه بر دولت سوریه، مخالفان بشار اسد هم باید خود را ملزم به اجرای قطعنامه شورای امنیت بدانند.

مذاکرات روسیه و آمریکا برای خلع سلاح شیمیایی سوریه پس از به کارگیری گاز سارین در حومه دمشق در اواخر ماه آگوست آغاز شد.

قابل ذکر است “بشار جعفری” سفیر سوریه در سازمان ملل متحد پس از تصویب این قطعنامه اعلام کرد: قطعنامه‌ای که شورای امنیت برای رهایی از تسلیحات شیمیایی سوریه تصویب کرد بخش اعظم نگرانی‌های دولت سوریه را برطرف می‌کند.

جعفری گفت: کشورهایی که به مخالفان کمک می‌کنند که ‌ترکیه، عربستان سعودی، فرانسه، قطر و آمریکا می باشند نیز باید به قطعنامه شورای امنیت پایبند باشند.

سفیر سوریه در سازمان ملل متحد افزود: دولت سوریه به طور کامل به حضور در نشست پیشنهادی صلح ژنو در نوامبر برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه پایبند است.

بشار جعفری همچنین گفت: ما از بازرسان سازمان ملل متحد می‌خواهیم به منطقه خان العسل در سوریه بروند و تحقیقیاتی را انجام دهند.

وزیر امور خارجه چین هم پس از تصویب این قطعنامه با بیان اینکه بحران سوریه تاکنون زیان‌ها و خسارت‌های سنگینی در پی داشته است، افزود: قطعنامه تصویبی فرصتی را برای حل بحران سوریه فراهم کرده است.

وزیر امور خارجه چین با تاکید براینکه ما استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را از سوی هر طرفی که صورت گرفته باشد محکوم می‌کنیم، گفت: راهکار سیاسی تنها گزینه برای حل بحران سوریه است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.