قطعنامه مطرح شده علیه سوریه بجای تشویق طرف‌ها برای مذاکره، رویکرد تقابلی را تقویت می‌کند

۲۶اردیبهشت،

خزاعی در جلسه مجمع عمومی این سازمان که برای بررسی قطعنامه علیه سوریه برگزار شده بود، گفت: این قطعنامه تلاش‌های اخیر بین‌المللی برای یافتن یک راه حل مسالمت‌آمیز در سوریه را تضعیف می‌نماید و خطر گسترش بحران سوریه به سایر کشورهای منطقه را افزایش می‌دهد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) محمد خزاعی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک با ابراز نگرانی از تشدید خشونت‌های فرقه‌ای، رشد افراط‌گرایی و اقدامات غیرقانونی توسط گروههای افراطی در سوریه ،عملیات گروههای مسلح مخالف و گسترش آن را خطر بزرگی برای ثبات و امنیت منطقه ای عنوان نمود .

محمد خزاعی قطعنامه مطرح شده علیه سوریه را انحراف از تلاشهای اخیر بین المللی برای یافتن راه حل صلح آمیز در سوریه و فاصله گرفتن از اصول مندرج در منشور ملل متحد خواند ودر تشریح دلایل مخالفت جمهوری اسلامی ایران با قطعنامه سوریه گفت : مضحک است که در این قطعنامه هیچگونه اشاره ای به حملات اخیر رژیم صهیونیستی علیه سوریه وجود ندارد ،در حالیکه حملات رژیم اسرائیل علیه سوریه اقدام به تجاوز بوده و نقض جدی اصول و قواعد مندرج در منشور ملل متحد می باشد .

سفیر و نماینده دائم کشورمان با اشاره به بیانیه اخیر جنبش عدم تعهد در محکومیت تجاوز رژیم اسرائیل به سوریه ، خواستار بررسی دقیق اینگونه حملات از سوی نهادهای ذیربط سازمان ملل از جمله مجمع عمومی شد .

محمد خزاعی با تاکید براینکه روح حاکم براین قطعنامه رویکرد تقابلی را در سوریه تشدید می کند ،افزود : قطعنامه با جهت گیریهای خود نمی تواند طرفهای درگیر در سوریه را به سمت مذاکره و یافتن یک راه حل صلح آمیز به رهبری خود سوریها تشویق کند .

سفیر و نماینده دائم کشورمان افزود : این قطعنامه تصمیمات خارج از سازمان ملل را پیگیری می کند و مکانیزمهای مورد نظر سازمان ملل برای یافتن یک راه حل صلح آمیز را نادیده می گیرد . وی افزود : ادبیات حاکم براین قطعنامه در تناقض با یک پروسه سیاسی جامع در چارچوب ابتکارات منطقه ای و بین المللی و دستور کار فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه است و می تواند تلاشهای نماینده ویژه در امور سوریه و سایر ابتکارات منطقه ای و بین المللی را تضعیف نماید

محمد خزاعی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از قربانیان اصلی استفاده از سلاحهای شیمیائی است و همواره کاربرد و استفاده از آن را محکوم کرده است ، تصریح کرد : اکنون در سوریه استفاده گروههای مخالف مسلح از سلاحهای شیمیائی روشنتر شده واین امر به کشته و زخمی شدن غیر نظامیان بیگناه در این کشور انجامیده است و این موضوع مورد تایید خانم کارلا دل پونته نماینده منصوب شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز قرار گرفته است .

سفیر و نماینده دائم کشورمان عدم صراحت این قطعنامه برای به رسمیت شناختن مسئولیت بعضی گروههای مخالف مسلح سوریه در اقدامات جنایتکارانه و خشونت را یکی دیگر از اشکالات این قطعنامه برشمرد و افزود : این در حالی است که ما معتقدیم تصمیمات مجمع عمومی سازمان ملل باید واقعی و متوازن باشد .

محمد خزاعی در پایان خواستار تلاش اعضای سازمان ملل برای یافتن یک راه حل متوازن و مسالمت آمیز برای حل و فصل بحران سوریه شد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.