قطع ارتباط محور تهران ـ دمشق ـ بیروت، هدف عربستان سعودی از سرنگونی نظام سوریه

فروردین ۱۴۰۳

هانی‌زاده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران بررسی کرد

یک کارشناس سیاست خارجی با اشاره به اینکه عامل اصلی بحران سوریه دولت عربستان سعودی است، گفت: هدف عربستان سعودی از سرنگونی نظام سوریه، قطع ارتباط محور تهران ـ دمشق ـ بیروت، حذف حزب‌الله از صحنه عملیاتی، ایجاد یک حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی و همچنین تخریب زیربنای کشورهایی است که به نوعی در مقابل رژیم صهیونیستی ایستادگی کرده اند.

“حسن هانی‌زاده” در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به نقش‌آفرینی عربستان سعودی در بحران سوریه گفت: دولت عربستان سعودی کانون بحران خاورمیانه و یکی از کشورهایی است که در شکل‌گیری بحران‌های منطقه‌ای نقش فرادستی دارد.
 
وی ادامه داد: این کشور به عنوان بولدوزر آمریکا برای تخریب کشورهای عربی و اسلامی شناخته می‌شود.
 
این کارشناس امور خاورمیانه در مورد موضع عربستان سعودی نسبت به شیعیان اظهار داشت: نگاه این کشور همواره اینگونه بوده است که هرجا که شیعیان حضور دارند، باید آن کشور را تخریب کرده و از بین برد و از آنجا که نظام سوریه یک نظام علوی است و زیرمجموعه شیعیان به شمار می‌رود، خواستار نابودی آن است، همانطور که در لبنان و عراق به همین شکل رفتار کرد.
 
هانی‌زاده تصریح کرد: از ابتدای بحران سوریه در ۲۹ ماه قبل، با فراخوان عمومی عربستان سعودی به تروریست ها در کشورهای مختلف، هم‌اکنون گروهک‌های تروریستی از ۸۳ ملیت متفاوت در سوریه حضور دارند.
 
وی با اشاره به اینکه عامل اصلی بحران سوریه دولت عربستان سعودی است، افزود: هدف عربستان سعودی از سرنگونی نظام سوریه قطع محور تهران ـ دمشق ـ بیروت، حذف حزب‌الله از صحنه عملیاتی، ایجاد یک حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی و همچنین تخریب زیربنای کشورهایی است که به نوعی در مقابل رژیم صهیونیستی ایستادگی کرده اند.
 
این کارشناس سیاسی در مورد پشتیبانی های مالی و تسلیحاتی عربستان و بعضی دیگر از کشورهای منطقه از گروهک‌های تروریستی در داخل سوریه گفت: در طول این ۲۹ ماه عربستان سعودی به همراه دولت قطر ۳۶ میلیارد دلار کمک مالی و تسلیحاتی در اختیار گروهک‌های تروریستی قرار داده تا بتوانند سوریه و نظام ضد صهیونیستی آن را سرنگون کنند و در حقیقت هدف عربستان سعودی کاهش حوزه تاثیرگذاری ایران در منطقه است.
 
هانی‌زاده در مورد واکنش نظامی عربستان در صورت وقوع حمله نظامی به سوریه گفت: عربستان سعودی به لحاظ نظامی ساختار قدرتمندی نداشته و نمی تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد، اما به سبب توانایی‌اش در دو حوزه مالی و رسانه ای،در صورت حتجاوز نظامی به سوریه، نقش فعالی خواهد داشت.
 
وی افزود: عربستان سعودی امروزه صاحب ۱۰۰ شبکه ماهواره ای است که علیه سوریه، ایران و به طور کلی جریان تشیع فعالیت دارند و گردش مالی عربستان سعودی در حوزه رسانه سالانه ۱۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود.
 
این کارشناس سیاست خارجی در پایان با اشاره به اظهارات بندر بن سلطان مبنی بر اینکه در صورت حمله نظامی علیه سوریه هزینه آمریکا و دیگر کشورهای غربی را پرداخت خواهد کرد، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود که دولت عربستان سعودی ۷۰ میلیارد دلار در اختیار آمریکا و غرب برای حمله نظامی علیه سوریه قرار دهد.
 
گفتنی است، دولت عربستان سعودی از آغاز شکل‌گیری درگیری‌های سوریه در زمینه کمک به تروریست ها و برهم زدن امنیت این کشور نقش فعالی داشته است.
 
به گزارش سرویس بین الملل ممتاز نیوز، به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال، “بندر بن سلطان” رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی از سال ۲۰۱۱  تاکنون، اقدامات فعالانه‌ای برای حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریست ها در داخل سوریه داشته و نقش موثری در اقناع آمریکا و سایر کشورهای غربی برای مداخله نظامی مستقیم و تکمیل پروژه نابودی نظام سوریه دارد.
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.