قطع اینترنت در چه شرایطی مجاز است؟

۰۲خردادماه،

اختلال و کندی در اینترنت موضوعی است که از نظر بسیاری از کاربران اینترنت تبدیل به امری عادی شده و حتی کار تا جایی پیش رفته است که گاه حتی خود مسوولان هم این مسئله را قبول و بر نادرستی آن تاکید می کنند.اما با این قطع کلی اینترنت تنها در چند حالت خاص مجاز محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، چندی پیش دبیر شورای عالی فضای مجازی سرعت فعلی اینترنت را حتی برای باز کردن یک صفحه معمولی پائین دانسته و تاکید کرده بود که لازم است شرایطی ایجاد شود که در قالب آن سرعت به شکلی باشد که کاربران بتوانند روی شبکه فیلم ببینند.

مدیرعامل شرکت مخابرات هم از دیگر مسوولانی به شمار می رود که بر مشکلات فعلی اینترنت اذعان دارد و حتی می گوید: خود ما هم درگیر این موضوع هستیم.

با این همه در مقاطع زمانی مختلف شرکت ارتباطات زیرساخت که وظیفه تامین پهنای باند لازم را بر عهده دارد تاکید دارد که مشکلات و اختلالات اینترنت به زیرساختها مربوط نمی شود و این شرکت پهنای باند مناسب را در اختیار شرکت ها قرار می‌دهد.

علاوه بر این مسوولان این شرکت مدتی است بر این نکته تاکید دارند که با توجه به افزایش درگاه‌هایی که پهنای باند بین‌الملل از آنها تهیه

می‌شود دیگر شاهد قطع کلی اینترنت نخواهیم بود.

با این همه بر اساس قوانین سازمان تنظیم مقررات ارتباطات قطعی‌های اینترنت مشترکان حدود تعیین شده‌ای دارد که درصورت تجاوز از این حدود شرکت ارائه‌کننده خدمات با جریمه‌هایی مواجه می‌شود اما گاه برای قطعی‌های بلندمدت اینترنت جریمه‌ای وجود ندارد.

بنابر آنچه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور اعلام کرده، قطعی‌هایی که ناشی از قوه قاهره مانند حوادث طبیعی باشند شامل جریمه نمی‌شوند، در این موارد و تنها مدت زمان قطعی از آبونمان کسری می‌شود. همچنین اگر قطعی اتصال به سبب خرابی تجهیزات مشترک باشد، شرکت ارائه‌کننده خدمات جریمه نخواهد شد.

همچنین قطعی‌هایی که بنا به درخواست مشترک صورت بگیرند (مواردی مانند انتقال محل سکونت، تست شبکه داخلی و…) قطعی‌های ناشی از تخطی مشترک از قوانین و مقررات، قطعی ناشی از عدم پرداخت صورت حساب نیز از دیگر مواردی می باشند که در آن‌ها جریمه‌ای برای شرکت ارائه‌کننده خدمات در نظر گرفته نشده است.

اما آخرین بند این موارد هم به زمانی مربوط می‌شود که قطعی اینترنت ناشی از صدور احکام قضایی و یا امنیتی کشور باشد که در این حالت نیز مدت زمان قطعی از شارژ ماهانه کسر خواهد شد.

مشترکانی که برای اتصال به اینترنت از اشتراکات ماهانه و سالانه استفاده می‌کنند براساس تعرفه با حد مجازی از قطعی مواجه خواهند بود و در غیر این صورت شرکت خدمات‌دهنده آنها ملزم به پرداخت جریمه است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.