قطع سهمیه بنزین بعضی خودروها از خرداد

۳۰اردیبهشت،

سهمیه و قیمت بنزین خودروهای شخصی تا پایان تابستان سالجاری بدون تغییر تثبیت شده است و همزمان با تثبیت قیمت‌ها اما در خردادماه سالجاری سهمیه بنزین بعضی از موتورسیکلت‌ها وانت بارها حذف و یا تغییر خواهد کرد.

ممتازنیوز: سهمیه و قیمت بنزین خودروهای شخصی تا پایان تابستان سالجاری بدون تغییر تثبیت شده است و همزمان با تثبیت قیمت‌ها اما در خردادماه سالجاری سهمیه بنزین بعضی از موتورسیکلت‌ها وانت بارها حذف و یا تغییر خواهد کرد.

از ابتدای سالجاری تاکنون متوسط مصرف بنزین ایران با رشدی حدود ۵ درصدی به بیش از ۶۶ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است که پیش بینی می گردد با به پایان رسیدن فعالیت مدارس و دانشگاه ها، متوسط مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی در فصل تابستان با جهش مصرفی بیشتری روبرو شود.

با وجود تعریف سناریوهای مختلفی قیمتی برای عرضه بنزین نیمه یارانه‌ای و آزاد اما سهمیه و قیمت بنزین خودروهای عمومی، شخصی و خدماتی تا پایان تابستان سالجاری تثبیت شد.

بر این اساس تا پایان فصل تابستان اجرای تمامی سناریوهای افزایش قیمت و یا تغییر در سهمیه بنزین خودروها منتفی شده است و این احتمال وجود دارد که در نیمه دوم سالجاری این فرآورده پرطرفدار نفتی در صورت تصویب مجلس و شورای نگهبان در قالب لایحه بودجه سال ۹۲ با تغییرات تازه قیمتی روبرو شود.

از سوی دیگر تا ساعت ۲۴ فردا ۳۱ اردیبهشت ماه ۶۰ لیتر سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای به کارت هوشمند سوخت خودروهای شخصی واریز خواهد شد.

از این رو برای خرداد ماه سالجاری هر لیتر بنزین نیمه یارانه ای با قیمت ۴۰۰ تومان و بنزین آزاد با نرخ ۷۰۰ تومان عرضه می گردد ضمن آنکه ۲۵ لیتر بنزین به کارت سوخت موتورسیکلت‌‌ها با نرخ نیمه یارانه‌ای اختصاص می یابد.

برای سومین ماه فصل بهار سالجاری سهمیه بنزین آزاد خودروهای شخصی بدون محدودیتی، در صورت اتمام سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای ۴۰۰ تومانی خودروها از طریق کارت هوشمند سوخت خودرو قابل برداشت است.

جزئیات قطع سهمیه بنزین بعضی خودروها از خرداد

در همین حال با اجرای طرح ساماندهی کارت بنزین خودروهای عمومی و به ویژه وانت بارها یکی از برنامه‌های اولویت دار دولت در ۶ ماهه اول سالجاری است به طوری‌که از اواخر سال قبل ثبت نام و شناسایی وانت بارهای عمومی واقعی در دستور کار ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت قرار گرفته است.

سیدمجتبی شفیعی پیشتر دربارهٔ آخرین تصمیم گیری‌ها برای حذف سهمیه ویژه بنزین بعضی از خودروها گفته بود: طرح تازه ساماندهی وانت بارهای عمومی با مشارکت شهرداری‌ها در استانهای سراسر کشور آغاز شده که قرار است در این طرح تازه، ساماندهی یک میلیون و ۴۶۰ هزار دستگاه وانت بار مورد ثبت نام و ساماندهی مجدد قرار بگیرد.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اعلام اینکه پیش بینی می‌شود تا پایان فروردین ماه سال ۹۲ طرح ساماندهی وانت بارهای عمومی به پایان برسد، تصریح کرد: تمامی رانندگان وانت بارهای عمومی باید با مراجعه به شهرداری‌ها و ثبت نام یکسری تغییرات ظاهری در وانت بار عمومی خود انجام دهند.

با اجرای این طرح، آن دسته از وانت بارهایی که در خدمت ناوگان حمل و نقل عمومی نبوده، در این طرح ساماندهی شناسایی می شوند، بر این اساس، پیش بینی می گردد سهمیه ویژه بنزین بعضی از این خودروهای عمومی در خردادماه حذف و تنها سهمیه عادی خودروهای شخصی به این دسته از خودروها اختصاص یابد.

همزمان با تعیین تکلیف سهمیه بنزین بعضی از وانت بارها، فرصت دولت برای بعضی از موتورسیکلت‌ها نسبت به دریافت و نصب پلاک ملی به پایان رسیده است و از این رو به بعضی از موتوری‌ها دیگر سهمیه بنزین ماهانه ۲۵ لیتری نیمه یارانه‌ای اختصاص نمی یابد.

علاوه بر این در حال حاضر فرصت مالکان خودروها و موتورسیکلت‌های توقیف شده که وسیله نقلیه آنها در پارکینگ پلیس راهور متوقف شده به پایان رسیده است و از اردیبهشت ماه سالجاری هم سهمیه بنزین این دسته خودروها قطع شده است.

سهمیه ویژه بنزین معلولان خرداد واریز می گردد؟

 همزمان با افزایش بی سابقه مصرف بنزین و حتی احتمال از سرگیری واردات این فرآورده نفتی، رئیس جمهور اردیبهشت ماه سالجاری دستورات تازهی به مظنور اختصاص سهمیه‌های ویژه بنزین صادر کرده که در صورت اجرای آن روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار لیتر مصرف بنزین کشور را افزایش می دهد.

بر اساس دستور رئیس جمهوری ۲۰۰ هزار لیتر سهمیه بنزین ویژه جانبازان و ۵۰ هزار لیتر ویژه معلولان به صورت روزانه در اختیار سازمان بهزیستی و بنیاد شهید قرار می‌گیرد.

با توجه به اینکه معلولان و جانبازان نیازمند ترددهای اضافی برای دریافت خدمات درمان و پزشکی می باشند و با توجه به اینکه این اشخاص اغلب از خدمات حمل و نقل عمومی مناسب بهره‌مند نیستند، بررسی و پیشنهاد ستاد مبنی بر افزایش سهمیه معلولان و جانبازان به ریاست جمهوری ارائه شد.

با دستورات تازه بنزینی رییس جمهوری مقرر شده است روزانه ۲۵۰ هزار لیتر سهمیه بنزین ویژه اختصاص یاب و در صورتی که موافقت‌های اولیه با دستگاه‌ها نهایی شود از خردادماه این سهمیه‌ها در اختیار معلولان و جانبازان قرار می‌گیرد در غیر این صورت از تیرماه از طریق کارت‌های ویژه و یا جبران ما به التفاوت هزینه سوخت با توجه به هماهنگی دستگاه‌های ذیربط در اختیار این جامعه هدف قرار می‌گیرد.

در حال حاضر بنزین به صورت ۲ نرخی شامل بنزین معمولی یارانه ای ۴۰۰ تومان، بنزین معمولی آزاد ۷۰۰ تومان، بنزین سوپر نیمه یارانه ای ۵۰۰ تومان و بنزین سوپر آزاد ۸۰۰ تومان در سطح جایگاه‌های کشور عرضه می گردد.

خبرگزاری مهر


باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.