“قفقاز” در دوره زندیان از ایران جدا شد

طبق جدید‌ترین پژوهش‌های صورت گرفته در یک رسانه ارشد؛

منطقه مهم تاریخی “قفقاز” برخلاف ادعای کارشناسان و بر اساس جدید‌ترین پژوهش‌های صورت گرفته در یک رسانه کارشناسی ارشد،‌ در دوره حکومت زندیان از ایران جدا شد.

سارا یارمهدوی (مولف رساله، “جامعه و اقتصادقفقاز از سقوط صفویه تا روی کار آمدن قاجاریه”) در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران ، ضمن بیان این مطلب افزود: من با توجه به حدود ۱۶۰ کتاب مأخذ و نسخه‌های خطی که مطالعه کردم،‌ بر اساس شیوه توضیحی به این نتیجه رسیدم که مقدمات جدایی قفقاز از ایران در دوره زندیه بوده است.
وی اظهار داشت: بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته در رساله‌ای با عنوان “جامعه و اقتصاد قفقاز از سقوط تا روی کار آمدن قاجاریه” که دو روز پیش در مقطع کارشناسی ارشد، در گروه تاریخ و در تالار باستانی پاریزی دانشگاه تهران، در حضور اساتید این دانشگاه و دانشگاه شهید بهشتی، اصحاب رسانه و همچنین میهمانان داخلی و خارجی، مورد دفاع قرار گرفت،‌این موضوع مطرح شد که برخلاف اظهارات بسیاری از کارشناسان در خصوص جدایی قفقاز از ایران در دوره قاجاریه، این رساله با ارائه دلایلی،‌ بر اثبات جدایی این منطقه مهم تاریخی در دوره زندیان از ایران تاکید می‌کند.
جذابیت عنوان این رساله و مطرح شدن جدایی قفقاز از ایران در دوره زندیان برای نخستین بار در این رساله موجب شد تا با مولف این پایان نامه به گفتگو بپردازیم که نکته مهم دیگر در این راستا، استخراج مقاله‌ای علمی پژوهشی از این رساله پیش از مراسم دفاعیه بوده است.
وی ادامه داد: هنگامی که دولتی جایگزین دولت پیشین می‌شود، انتظار می‌رود که دولت جدید کسب وجهه کند و پس از آغاز حکومت در دولت زندیه، با اینکه این دولت این هدف را دنبال می‌کرد اما در مقام عمل اینگونه عمل نکرد و به دلیل صرف شدن توجه این دولت به جنوب کشور، زندیان نتوانستند به وعده‌هایی که به مردم قفقاز داده بودند، عمل کنند.
وی همچنین اظهار داشت: بحران اجتماعی به وجود آمده در دوره افشاریه در خطه قفقاز، بی‌توجهی دولت زندیه به این منطقه و ناهمگونی دینی ایجاد شده باعث شد منطقه قفقاز میل و رغبت حوزه برای جدایی از ایران،‌نشان دهد.
یارمهدوی تصریح کرد: میل قفقاز به جدایی از ایران تاجایی پیش رفت که در سال (۱۱۶۵هجری – ۱۷۵۲ میلادی) از روسیه تقاضای تحت الحمایگی کرد.
وی همچنین خاطر نشان کرد: با توجه به حساسیت مسئله قفقاز و مشترکات تاریخی بین ایران و این سرزمین نیاز داریم، به اینکه رشته مطالعات قفقاز و آسیای مرکزی علاوه بر مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران، تدریس این رشته را درمقاطع دیگر و در سایه دانشگاه‌ها نیز داشته باشیم.
گفتنی است؛ “سارا یارمهدوی” سال ۸۶، مشاوربرنامه “در قلمرو تاریخ” رادیو فرهنگ بوده و در دومین و سومین دوره همایش بزرگ خلیج فارس، عضو دبیرخانه همایش و مسئول روابط عمومی نیز بوده است.
شایان ذکر است، رساله “سارا یار مهدوی” با عنوان “جامعه  و اقتصاد قفقاز از سقوط صفویه تا روی کار آمدن قاجاریه” در مقطع کارشنالسی ارشد،‌با درجه عالی در دانشگاه تهران،‌مورد دفاع قرار گرفت./ص


باشگاه خبرنگاران

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. ساعد:

    جسارت در کذب دانستن بخشهایی از تاریخ با سندو مدرک هر چند نادرست که در اینجا اینگونه هم نیست، شایسته تقدبر است.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.