قلبتان را با هندوانه بیمه کنید

عموم مردم سیب را به عنوان میوه تندرستی می‌شناسند، اما پژوهش‌های جدید نشان می‌هد، هندوانه هم نقش مهمی در سلامت قلب و عروق ایفا می‌کند.

دانشمندان دانشگاه کنتاکی و «پوردو» دریافته‌اند موش‌هایی که در برنامه غذایی‌شان آب هندوانه گنجانده شده بود، در مقایسه با سایر موش‌ها از سلامت بیشتری برخوردار بودند.

این پژوهشگران بر این باورند که ماده‌ای به نام سیترولین که در هندوانه یافت می‌شود، باعث پایین آمدن کلسترول خون، وزن و نیز کاهش پلاک‌های سرخرگی موش شده است.

این پژوهش هم جهت با یافته‌های پژوهش‌های قبلی است که نشان می‌دهد، کاهش تصلب رگ‌ها به دلیل مصرف هندوانه است.

در این مطالعه موش‌ها به دو گروه تقسیم شدند و به هر دو گروه، غذاهایی با چربی اشباع و کلسترول بالا داده شد. یکی از این گروه‌ها از آبی که در آن دو درصد آب هندوانه موجود بود، می‌نوشیدند و گروه دیگر از همان مقدار آب به همراه محلولی که مشابه هیدروکربنی آب هندوانه بود، استفاده می‌کردند.

نتیجه نشان داد، کلسترول LDL یا همان کلسترول بد موش‌هایی که آب هندوانه مصرف کرده بودند، ۵۰ درصد و پلاک‌های موجود در سرخرگ آنها نیز ۵۰ درصد کاهش یافته بود.

وزن این گروه از موش‌ها نیز کاهشی ۳۰ درصدی داشت. در ضمن، میزان سیترولین موجود در خون آنها بالا رفته بود.

با این که تاثیر مثبت سیترولین موجود در هندوانه بر بدن مشخص است، اما هنوز سازوکار بروز این تغییرات مشخص نشده است.

متاسفانه هر ساله حدود ۲۰ درصد از کل محصول هندوانه جهان دور ریخته می‌شود و شاید اصلی‌ترین دلیل آن استقبال نکردن مشتریان از این محصول جالیزی ‌باشد.

همچنین در فصل تابستان که قیمت هندوانه در بازار کاهش می‌یابد، برخی صیفی‌کاران، تمایلی به برداشت همه محصول خود ندارند و به این ترتیب، بخش عمده‌ای از محصولشان تلف می‌شود. با روشن‌تر شدن سودمندی هندوانه در آینده با ایجاد صنایع تبدیلی، شاید بتوان از مزایای آن بهره بیشتری برد.

منبع: science daily

داغ کن - کلوب دات کام ارسال به کلوب


Latest news from our site
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.