قلب راکتور اراک آب سنگین باقی می‌ماند/ با آژانس تعامل متعارف داریم و به تعهدات پایبندیم

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: با آژانس تعامل متعارف داریم و قلب راکتور اراک آب سنگین باقی می‌ماند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان بعدازظهر امروز پس از افتتاح دو دستاورد هسته‌ای واحد تحقیقات تولید “اکسیژن ۱۸” اراک و اتاق کنترل راکتور تحقیقاتی ایران که بعدازظهر امروز به صورت ویدئو کنفرانس در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، گفت: این روز یادآور عزت افتخار ما و یادآور سرافرازی در عرصه بین‌المللی بوده و هم اکنون جایگاه سیاسی داریم که به عنوان کشوری مهم و نقش‌آفرین در منطقه و عرصه بین‌الملل با ما تعامل می‌شود.

وی تصریح کرد: این دستاوردها مرهون روح بلند امام و شهدای گرانقدری است که این نظام مقدس تقدیم کرده تا ما این گونه سرافرازانه در مقابل کسانی که خیرخواه ما نیستند بایستیم و با آنها مذاکره کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: امروز روز افتخار ملی ما است و بخشی از این افتخارات توسط سازمان انرژی اتمی رقم خورده و جوانان ما آرمان‌های امام راحل را مجسم کردند و در فناوری هسته‌ای به جرات و بدون گزافه‌گویی می‌گوییم که تمام آستانه فناوری هسته‌ای را به دست آورده‌ایم و هم‌اکنون چیزی در حد هسته‌ای نیست که برای ما مشهور باشد.

صالحی ادامه داد: امروز شاهد دو دستاورد ارزشمند بودیم که در آینده خود را بیشتر نشان می‌دهد.

وی بیان داشت: وقتی در سال ۸۹ طی نامه‌ای از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست کردیم که سوخت ۲۰ درصد راکتور تهران را به مانند ۲۰ سال پیش به ما بدهند استنکاف کردند و شرط و شروطی گذاشتند که حاکمیت ما را خدشه‌دار می‌کرد به همین خاطر نظام تصمیم گرفت با جوانان خود نیم درصد از اورانیوم غنی‌شده را تولید کند و در ناباوری کسانی که ما را باور نداشتند توانستیم این کار را بکنیم و هم اکنون شاهد عملکرد قلب راکتور تهران با سوخت ۲۰ درصد هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: افتتاح اتاق کنترل راکتور تحقیقاتی تهران مربوط به سال ۴۶ است که درآن موقع بسیار ابتدایی بود و تمام داده‌ها را به صورت آنالوگ جمع و ارائه می‌کرد و ما بیش از ۴۰ و خورده‌ای سال جلو آمده‌ایم و امروز اتاق کنترل راکتور تحقیقاتی تهران امروز آنالوگ و دیجیتال را با هم ممزوج کرده و مدرن‌ترین اتاقی است که می‌توان برای یک راکتور متصور بود.

صالحی اظهار داشت: چند سال پیش در مذاکره با ۱+۵ در وین به ما گفتند آمادگی داریم تا اتاق کنترل جدیدی به شما بدهیم که این پیشنهاد جذابی بود و اما ما فکر کردیم همانطور که اورانیوم ۲۰ درصد تولید کردیم می‌توانیم این اتاق کنترل را به هنگام کنیم و تعداد سیگنال‌های امروز مثل گذشته نیست و منطق جدید امروز ما الکترونیکی است که دستاورد بزرگی است.

وی تصریح کرد: درباره پروژه اکسیژن ۱۸ اراک در آینده بیشتر مطلع می‌شویم که جزو ایزوتوپ‌های پایدار است و ما تا الان غنی‌سازی می‌کردیم و هم‌اکنون ایزوتوپ تولید می‌کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ایزوتوپ پایدار کاربرد زیادی در پزشکی دارد و ما می‌خواهیم وارد آن شویم البته اکسیژن ۱۸ ماده اولیه برای دستگاه پت است و هم اکنون سه دستگاه پت داریم.

صالحی اضافه کرد: هر گرم اکسیژن ۱۸، ۱۷۰ دلار است که قیمت یک کیلوی آن می‌شود ۱۷۰ هزار دلار و ما توانسته‌ای هم اکنون گام‌های اساسی را برداریم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه اتاق کنترل راکتور تحقیقاتی تهران از چه فناوری‌هایی تشکیل شده و چه نهادهایی در ساخت آن دخیل بوده‌اند بیان داشت: اتاق کنترل راکتور تحقیقاتی تهران میعادگاه علوم و فناوری است که عمده آن درسایه الکترونیک است و بچه‌های سازمان انرژی اتمی آن را تولید کرده‌اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: هم‌اکنون در سازمان انرژی اتمی ۱۵ هزار نیرو داریم که ۸۰ درصد آنها بالای لیسانس هستند و در حوزه‌های فنی، متالوژیک، مهندسی فیزیک و شیمی فعالیت می‌کنند البته از مشورت‌های دانشگاهی و همچنین صنایع الکترونیکی کشور هم استفاده کرده‌ایم و این یک کار جمعی بوده که به نتیجه رسیده است.

صالحی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه جان‌کری وزیر خارجه آمریکا گفته ایران فقط دو ماه تا ساخت بمب اتمی فاصله دارد اظهار داشت: غرب وقتی با بن‌بست مواجه می‌شود به دنبال بهانه‌های جدید می‌رود و بریک‌اوت یعنی اینکه هر چیزی را بریک‌اوت تلقی کند.

وی افزود: فرض کنید جمهوری اسلامی ایران از مسیر صلح‌آمیز به غیر صلح‌آمیز برود و برای مثلا در راکتور آب سنگین با اینکه تحقیقاتی است و در برای ساخت ایزوتوپ استفاده می‌شود آنها گفتند که آب سنگین برای تولید پلوتونیوم است که ما هم اعلام کردیم آماده‌ایم تا آن را دوباره طراحی کنیم و وقتی این استدلال را مطرح کردیم آنها مجددا به دنبال بهانه‌های دیگری مثل بریک اوت رفتند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: کشوری که عضو معاهده NPT است متعهد می‌شود که دنبال فعالیت غیر صلح‌آمیز نرود البته این بهانه‌ای است که باید از آن عبور کرد و اصلا جای شنیدن و پاسخ دادن ندارد و ما همه بهانه‌های آنها را گرفته‌ایم.

صالحی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه مذاکرات ایران و ۱+۵ هر روز جدی تر می‌شود و رهبری گفته است که تحقیق و توسعه نباید متوقف شود چه فرمولی برای مذاکره وجود دارد تصریح کرد: آنها می‌گفتند راکتور آب سنگین اراک در سال می تواند در سال ۱۰ کیلو پلوتونیوم تولید کند که برای ساخت سلاح استفاده می‌شود و ما گفتیم آماده هستیم تا آن را دوباره طراحی کنیم اما به هیچ وجه از حدی که در NPT و در اساسنامه آژانس برای اعضا در نظر گرفته شده عدول نمی‌کنیم و پایبند به تعهدات هستیم و مسائلی چون امور پادمان را انجام می‌دهیم و هم اکنون تعامل متعارف وجود دارد و قلب راکتور اراک آب سنگین باقی می‌ماند.

وی اظهار داشت: در بیانیه اقدام مشترک ژنو بخش مربوط به تحقیق و توسعه روشن بوده و روشن‌ترین بخش بیانیه اقدام مشترک است البته جدیدا بهانه‌جویی می‌کنند و می‌خواهند آن را خدشه‌دار کنند چراکه می‌خواهند برگردند به برنامه اقدام مشترک و ما در غنی‌سازی گفته‌ایم ما نیازهای عملی خود را اعلام کنیم که این کار را کارشناسان انرژی اتمی در جلسات مذاکره مطرح کرده‌اند و کارها به خوبی پیش می‌رود.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: غرب راهی جز تعامل ندارد البته شاید یک مقدار بهانه‌جویی کند اما ما اهل منطق، استدلال و تعامل سیاسی در چارچوب عزت، حکمت و مصلحت هستیم و آماده‌ برون رفت برد- برد هستیم.

صالحی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه تاثیر دو دستاورد هسته‌ای که امروز افتتاح شد در مذاکره با ۱+۵ چیست؟ اظهار داشت: قطع به یقین تاثیر مثبت داشت چون ۱+۵ زمانی از در گفتگو وارد شد که دید راه دیگری ندارد.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها گفته‌اند که دیگر نمی‌توانند تار و پود تکنولوژی هسته‌ای ایران را از بین ببرند و اعلام کرده بودند که اگر می‌توانستند نمی‌گذاشتند که یک پیچ از برنامه هسته‌ای ایران باقی بماند و در گزارشاتی که ما از محافل خصوصی سیاسیون و اهل فن آنها داریم می‌گویند که دستاورد مهندسین و دانشمندان ایرانی حیرت‌آور است.

رئیس در پایان خاطرنشان کرد: آمریکا زمانی می‌گفت اتاق کنترل راکتور تحقیقاتی تهران را ما می‌دهیم اما هم اکنون خودمان همه چیز را داریم و از هر چه استنکاف کنند خود می‌توانیم نیازمان را برطرف کنیم.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.