قند خون بالا در مادران باردار سبب ایجاد نقایص مادرزادی می گردد

۲۵م آذر ،

قند خون بالا در طول شش هفته اول بارداری بر رشد اندام های جنین اثر می گذارد و می تواند سبب ایجاد نقایص مادرزادی شود.

 به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛مدیر گروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: دیابت بارداری به حالتی گفته می شود که در آن بدن نسبت به گلوکز (قندخون) عدم تحمل پیدا می کند.

مهربانو رهبری با بیان اینکه دیابت حاملگی یک اختلال در نیمه دوم حاملگی است، اظهار داشت: عموماً بعد از ختم حاملگی بر طرف می شود.

وی افزود: در دیابت بارداری قند خون و کتون هایی که با غلظت بیش از حد طبیعی در خون مادر وجود دارد از جفت می گذرند و وارد بدن جنین می شوند و احتمال تولد نوزاد با نقایص مادرزادی را افزایش می دهند.

مدیر گروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: کنترل درست قند خون پیش از دوران بارداری بیسار مهم است. در طول شش هفته اول بارداری، ارگان های جنین شکل می گیرند. قند خون بالا در طول این هفته ها بر رشد اندام های جنین اثر می گذارد و می تواند سبب ایجاد نقایص مادرزادی شود.

وی بیان داشت: به دلیل افزایش میزان قندخون جنینی، لوزالمعده جنین انسولین بیشتری می سازد ولی بعد از تولد برای نوزاد توقف ترشح انسولین مشکل است، بنابراین ممکن است سطح قند خون پائین بیفتد. پس توصیه می شود اول پزشک معالج زنان مبتلا به دیابت و بعد از آن متخصصان زنان، داخلی، غدد و تغذیه برنامه غذایی را برای رسیدن به کنترل مطلوب قندخون طراحی کنند.

رهبری افزود: بعضی عوامل خطر مانند چاقی BMIبالای ۳۰، سابقه ابتلاء به دیابت حاملگی در حاملگی های قبلی، سابقه خانوادگی دیابت، سابقه به دنیا آوردن نوزاد بزرگ بیش از ۴ کیلوگرم، مرده زائی بدون دلیل، ابتلاء به دیابت حاملگی را افزایش داده و قندخون در این موارد باید زودتر اندازه گیری شود.

مدیر گروه سلامت خانواده با بیان اینکه بسیاری از زنانی که به دیابت حاملگی مبتلا می شوند هیچیک از این فاکتورها را ندارند، اظهار داشت: به همین دلیل است که بیشتر پزشکان اندازه گیری قندخون را برای تمام بیمارانشان در هفته های ۲۴ تا ۲۸ به صورت روتین درخواست می کنند. قابل ذکر است درصد کمی از زنان مبتلا به دیابت حاملگی بعد از زایمان، دیابتیک باقی می مانند و به عقیده متخصصان بیشتر این زنان قبل از حاملگی دچار دیابت تشخیص داده نشده بودند.

وی پیشنهاد کرد: در رژیم غذایی باید تعادل صحیحی میان پروتئین، چربی و کربوهیدارت وجود داشته باشد. همچنین ویتامین های لازم، مواد معدنی و کالری لازم باید تأمین شود. در ضمن پرهیز از حذف وعده های غذایی به ویژه صبحانه در ثابت نگه داشتن قند خون مؤثر است.

مهربانو رهبری با بیان اینکه امروزه بیشتر زنان مبتلا به دیابت حاملگی ، کودکان سالمی به دنیا می آورند، بیان کرد: پزشک معالج بیمار را تحت نظر گرفته و قند خون با استفاده از رژیم های غذایی و ورزش و در صورت لزوم تزریق انسولین در حد طبیعی نگه داشته می شود اما در صورتی که دیابت به نحوی کنترل نشود می تواند عوارضی جدی برای مادر و کودک به همراه داشته باشد.

مدیر گروه سلامت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: در بیشتر زنان حامله مهمترین نگرانی این است که قند خون بالا، سبب بالا رفتن قندخون جنین می شود در نتیجه، لوزالمعده جنین باید برای سوزاندن گلوکز اضافی، انسولین بیشتری ترشح کند و این موضوع سبب می شود بدن جنین چربی بیشتری تولید کرده و وزن جنین به ویژه در بالا تنه افزایش یابد که افزایش وزن در بالا تنه منجر به ماکروزومی می شود./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.