قهوه خطر ابتلا به شایع‌ترین نوع سرطان پوست را کاهش می‌دهد

نکته قابل توجه این پژوهش این است که تنها، مصرف قهوه‌ای که شامل کافئین باشد، موجب کاهش خطر ابتلا به «کارسینوم سلول بازال» می‌شود.

نتایج پژوهشی جدید نشان داد: مصرف هرچه بیشتر قهوه، خطر ابتلا به شایع‌ترین سرطان پوست موسوم به «کارسینوم سلول بازال» را کاهش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، به منظور انجام این پژوهش، محققان دانشکده پزشکی هاروارد و بیمارستان زنان بیرمنگهام آمریکا، ۱۱۲ هزار و ۸۹۷ نفر را که ۲۲ هزار و ۷۸۶ نفر آن‌ها طی بیش از ۲۰ سال بررسی در دو تحقیق، به «کارسیوم سلول بازال» مبتلا شده بودند را مورد بررسی قرار دادند.

طی این پژوهش، محققان دریافتند که رابطه مستقیمی بین مصرف قهوه و کاهش خطر ابتلا به «کارسینوم سلول بازال» وجود دارد.

نکته قابل توجه این پژوهش این است که تنها، مصرف قهوه‌ای که شامل کافئین باشد، موجب کاهش خطر ابتلا به «کارسینوم سلول بازال» می‌شود.

به گفته محققان، نتایج مشابهی با مصرف چای، شکلات و نوشابه‌های کافئین دار نیز مشاهده شد و این امر بدان معناست که در اصل، کافئین موجود در قهوه، چای، شکلات و بعضی نوشابه‌هاست که موجب کاهش ابتلا به «کارسینوم سلول بازال» می‌شود.

دکتر «هان»، سرپرست این پژوهش می‌گوید: بر اساس بعضی اطلاعات منتشر شده می‌توان گفت که کافئین می‌تواند تشکیل تومور پوست را مسدود کند.

وی در ادامه با تاکید بر نتایج این تحقیق می‌افزاید: مطالعات بیشتری در جمعیت‌های متفاوت نیاز است تا بتوان قطعیت چنین امری را اثبات کرد.

بنابراین پژوهش، هیچ رابطه‌ای بین مصرف قهوه و کافئین و ابتلا به دو نوع دیگر سرطان‌های پوست نظیر «کارسینوم سلول سنگفرشی» و «ملانوم» مشاهده نشد. البته به گفته دکتر «هان»، برای درک رابطه مصرف قهوه و ابتلا به سایر سرطان‌ها و نتیجه گیری قطعی، به وقت بیشتری نیاز است.

بر اساس این تحقیق، «کارسینوم سلول بازال»، شایعترین شکل سرطان پوست و نوعی تومور بدخیم است که بیش از ۸۰ درصد تومورهای پوستی را شامل می‌شود. پوست روشن و تابش آفتاب دو عامل خطر مهم برای ایجاد آن است.

این پژوهش در مجله «Cancer Research» منتشر شده است.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.